شناسهٔ خبر: 44306848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۳۰ آذر

لزوم برخورد قاطع دادگستری‌ها با زمین خواری‌ها/ماجرای مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای شهید سلیمانی

اقدامات تروریستی دشمن بی پاسخ نمی ماند، لزوم برخورد قاطع دادگستری‌ها با زمین خواری‌ها، ماجرای مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای شهید سلیمانی، تأکید بر توسعه بیش از پیش روابط ایران و ترکیه برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، اقدامات تروریستی دشمن بی پاسخ نمی ماند، لزوم برخورد قاطع دادگستری‌ها با زمین خواری‌ها، ماجرای مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای شهید سلیمانی،  تأکید بر توسعه بیش از پیش روابط ایران و ترکیه از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در پنجشنبه ۱۳ آذر است.

لزوم برخورد قاطع دادگستری‌ها با زمین خواری‌ها /زمین‌خواری در البرز حاد است

آیت‎الله سید ابراهیم رییسی در جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی خود به البرز و یزد، بر اجرای کامل طرح پایش زندانیان در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: باید وضعیت تک‎تک زندانیان به دقت بازنگری شود تا کسی بدون دلیل در زندان نماند و حتی یک مورد هم نباید از قلم بیفتد.

طبق خبر میزان، رییس قوه قضاییه تأکید کرد: اگر طرح غربالگری زندانیان به طور دقیق و همه‎جانبه اجرا شود، اتفاق مبارکی خواهد افتاد و آثار فراوانی در کاهش جمعیت کیفری کشور و باز اجتماعی شدن زندانیان خواهد داشت.

رییسی همچنین با تقدیر از اقدامات مسئولان قضایی استان‎های البرز و یزد برای رفع موانع تولید به عنوان یکی از مأموریت‎های اصلی دستگاه قضا، اظهار داشت: قاچاق کالا از موانع رونق و جهش تولید است و برخورد با این مسأله باید در سطح کشور با حساسیت پیگیری شود.

در این جلسه رییس کل دادگستری استان البرز در ارتباطی تصویری با ارائه گزارش عملکرد بخش‎های قضایی استان در اجرای دستورات پنج گانه ابلاغی در سفر استانی سال گذشته رییس دستگاه قضا، از تهیه کارنامه قضایی فعالان اقتصادی برای رفع موانع تولید در این استان خبر داد.

فاضلی گفت که با پیگیری‎های صورت گرفته و هماهنگی با مسئولان اجرایی استان البرز، گندم مورد نیاز برای شرکت آرد‎داران تأمین شده و این شرکت که در آستانه تعدیل نیرو قرار داشت، در حال حاضر به‎صورت کامل در سه شیفت کاری مشغول کار است.

وی همچنین از تشکیل شورای حل اختلاف ویژه فعالین اقتصادی استان خبر داد و اعلام کرد از مجموع ۲ هزار و ۲۷۹ فقره دعاوی ارجاعی به این شورا، حدود ۳۰۰ مورد تنازعات منتهی به صلح و سازش شده است.

 

جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری برگزار شد

کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (۱۳ آذرماه) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور چند تن از مسئولان امنیتی و اقتصادی تشکیل شد علاوه بر تحلیل مسائل جاری روز، مسائلی همچون نقش نفوذ و عناصر نفوذی در ایجاد بحرانهای تصنعی و نقطه‌ای در معیشت مردم و ناکارآمدی و عدم هماهنگی برخی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها در مقابله با فشارهای حداکثری اعمال شده از سوی دشمنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اعضای کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری، همچنین با قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های پیدا و پنهان در مقابله با تحریم و خنثی‌سازی اهداف دشمن بر موارد زیر تأکید کردند:

۱. ضروری است نتایج و فرصت‌های حاصله، تحت الشعاع فضای ایجاد شده ناشی از انتخابات آمریکا قرار نگیرد و تمرکز بر تقویت و قوی‌شدن اقتصاد کشور با رهایی از واردات و تکیه بر تولید داخل استمرار یابد.

۲. با توجه به رویکردهای وزارت خزانه‌داری و اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه نظام، تدابیر لازم جهت از میان بردن امکان تحمیل کنوانسیون‌های پالرمو و CFT و خسارت‌های جبران ناپذیر آن اندیشیده شود.

۳. نظر به تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در 17 ربیع و همچنین جلسه معظم له با شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ضروری است با رویکردی فعال‌تر هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اقتصادی، وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در راستای شناسایی و حل مسائل اقتصادی که منجر به فشار معیشتی به مردم عزیز شده است به عمل آید.

 

از ماجرای مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای شهید سلیمانی تا داستان یکی از سفرهای حاج قاسم به روسیه

سردار غلامپور در نشست علمی «فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی» که در ادامه پیش نشست های «همایش بین المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز» برگزار شد، با تقدیر از دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای برگزاری این همایش بزرگ اظهار داشت: هدف از برگزاری این گونه همایش ها و معرفی شهدا این است که این شخصیتها را وقتی معرفی می کنیم میلیون‌ها جوان و نوجوان به این شناخت و خواسته برسند که یک روزی خودشان را به قد و قواره و جایگاه شهیدا برسانند.

 

وی با تقسیم بندی مقاطع فرماندهی شهید سلیمانی به سه مقطع دفاع مقدس، فرماندهی در شرق کشور و محور مقاومت گفت: سردار سلیمانی در این سه مقطه سه نقطه اوج دارد. نقطه اوج به این معنا که تعالیم حاج قاسم و ظهور و بروزش به اعلاترین شکل ممکن در این سه مقطع دیده شد.

 

سردار غلامپور در تشریح تاثیر روند حوادث انقلاب و دفاع مقدس در شکل گیری شخصیت شهید سلیمانی گفت: حوادث و تحولات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات فرهنگی و امنیتی منطقه غرب آسیا در شکل گیری شخصیت شهید سلیمانی مؤثر بود. مثلا اگر جریان داعش و تکیفیری ها نبود معلوم نبود که قاسم سلیمانی اینطور بتواند اوج بگیرد و این شخصیت را در جهان اسلام پیدا بکند.

 

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) تصریح کرد: اگر دفاع مقدس و تجربه مدیریت بحران جنگ و شرایط انسان ساز و مدیریت ساز دفاع مقدس نبود، خیلی از فرماندهان و مدیرانی که الان در مسئولیت های مختلف منشاء خدمت هستند به این سطح از قابلیت ها و توانمندی نمی رسند و می بینیم که بسیاری از تحولات مثبت به دست یادگاران دفاع مقدس رقم خورده است.

 

وی در تشریح ویژگی های فرماندهی شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس افزود: جدیت ایشان در پذیرش ماموریت های دفاع مقدس ، آماده سازی نیروهایش و اقدام بر علیه دشمن واقعا چشم گیر بود و عملکرد ایشان در دوران دفاع مقدس، قاسم را به عنوان یک فرمانده لایق و شایسته مطرح کرد . حاج قاسم بسیار جدی و محکم عمل می کرد و نیروهایش نیز نسبت به ماموریت هایش بسیار جدی و مسلط بودند.

 

غلامپور با بیان خاطره ای از شهید سلیمانی، به عزتی که خدا به جمهوری اسلامی ایران و شهید سلیمانی عطا کرده پرداخت و افزود: در عملیات بیت المقدس  بخشی از عملیات که در قسمت قائم الزاویه مرزی ایران و عراق با حاج قاسم و تیپ ثارالله بود. در آنجا لشکر 5 مکانیزه عراق خیلی آتش ریخت و نمی خواست اجازه ندهد ما به مرز نزدیک شویم و ما هم اصرار داشتیم که برویم به مرز بین المللی خودمان بچسبیم .

 

اقدامات تروریستی دشمن بی پاسخ نمی ماند

محمد کشاورز زاده در گفت و گو با روزنامه گلوبال تایمز چین با اشاره به اینکه ایران عاملان و آمران ترور شهید فخری زاده را شناسایی و آنها را مجازات خواهد کرد از جامعه بین‌المللی خواست تا اقدامات لازم برای پاسخگو کردن عاملان این جنایت را انجام دهند.

او با یاداوری این که شهادت فخری زاده باعث توقف فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نمی شود ، اظهار کرد: تهران به فعالیت‌های خود در استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای ادامه می دهد لذا اگر کسی فکر می کند با ترور دانشمندان ما می تواند جلو پیشرفت ایران در این زمینه را بگیرد سخت در اشتباه است.

سفیر ایران در چین در ادامه با اشاره به همه گیری کرونا در جهان گفت که بخشی از فعالیت های شهید فخری زاده مبارزه با شیوع کرونا از طریق ساخت کیت های تشخیص کرونا و همچنین ساخت واکسن کرونا با وجود تحریم های شدید دارویی آمریکا بود.

او با اشاره به سابقه بد تروریست هایی که فخری زاده را شهید کردند، گفت: ترور فخری زاده توسط تروریست هایی انجام شده است که سابقه ترور در مناطق دیگر آسیا را در کارنامه خود دارند.

این دیپلمات هدف از ترور شهید فخری زاده را تضعیف صلح و امنیت جهانی و به تشنج کشاندن منطقه عنوان کرد و گفت: عده ای در تلاش هستند تا در روزهای پایانی دولت ترامپ منطقه را به آشوب بکشند.

 

تأکید بر توسعه بیش از پیش روابط ایران و ترکیه

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در تماس تلفنی با لطفی الوان وزیر جدید دارایی و خزانه داریی ترکیه، ضمن تبریک این انتصاب به وی، ابراز امیدواری کرد که در دوره فعالیت ایشان، همکاری‌های تهران و آنکار تداوم داشته و دو کشور همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف توسعه و گسترش دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری و تبادل کالا بین دو کشور، گفت: با استفاده از شرایط جدید بین المللی و رفع موانع برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین کشورها، روابط دو کشور می‌تواند بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد و با توجه به اینکه بخش خصوصی ایران و ترکیه نقش موثری در گسترش روابط تجاری و اقتصادی داشته‌اند، لازم است از سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی دو کشور هر چه بیشتر حمایت شود.

واعظی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور در بهبود روابط اقتصادی، گفت: با تلاش کمیسیون مشترک اقتصادی، روابط ایران و ترکیه می‌تواند و باید به الگویی از روابط دو کشور همسایه و دوست در منطقه تبدیل شود.

وزیر جدید دارایی و خزانه داری ترکیه در این تماس تلفنی، ایران را کشور دوست و برادر ترکیه دانست و روابط دو کشور را بسیار خوب و رو به توسعه دانست.

 

باید با تحمل و خردورزی اجازه دهند که دولت روی حل مشکلات تمرکز کند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح رسمی ۲۵ پروژه حوزه برق‌رسانی در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با اشاره به پیوستن ماهانه 35 روستا به شبکه برق، اظهارداشت: دولت تدبیر و امید در همه زمینه ها تحولی که در روستاها ایجاد کرده، قابل مقایسه با دولت های قبل نیست و در همین راستا برق رسانی به روستاهای 20 خانوار در کشور به پایان رسیده و اکنون در حال برنامه ریزی برای برق رسانی به روستاهای 10 خانوار هستیم.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه هر جا مردم با قدرت وارد شوند به نتایج فوق العاده دست می یابیم، گفت: طرح برق امید که آثارش در پایان آذر اعلام می شود این فرصت را برای رقمی حدود 30 درصد جمعیت کشور که جزو کم مصرف های برق هستند، ایجاد می کند تا از دادن پول برق معاف شوند و بزودی این طرح در مورد کم مصرفهای گاز و آب هم انجام خواهد شد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که به مراتب شدیدتر از جنگ تحمیلی 8 ساله است، اظهار داشت: نه تنها آمریکایی‌ها بلکه هیچ‌کس دیگر در دنیا تصور نمی‌کرد که بتوانیم در چنین شرایط سختی و تحت شدیدترین انواع جنگ اقتصادی، سیاسی و روانی به خوبی مقاومت کرده و کشور را اداره کنیم.

 

روحانی اضافه کرد: درست است که بر اثر تحریم‌ها مردم در سختی قرار گرفتند اما با وجود همه فشارها هیچ‌گاه مردم با قطع آب، برق و گاز و یا کمبود بنزین و گازوئیل یا گندم مواجه نبودند و در همین ایام تحولات بزرگی در کشور در عرصه‌های بهداشت و درمان، راه و راه آهن و بسیاری عرصه‌های دیگر اتفاق افتاد.

 

 

پایان پیام/50

برچسب‌ها:

نظر شما