شناسهٔ خبر: 44305354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

افزایش فشارها و انتقادها به بایدن برای انتخاب وزیر دفاع

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: در حالی که جو بایدن در حال نهایی کردن گزینه خود برای تصدی سمت وزیر دفاع است، با فشار فزاینده‌ای از طرف جناح‌های رقیب در داخل حزب خود روبروست.

صاحب‌خبر -

 آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد، رهبران سیاه پوست، رئیس جمهور آینده را تشویق کرده اند یک سیاه پوست را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کند تا به این شکل در خصوص اعضای کابینه که بیشتر آن‌ها سفید پوست خواهند بود تنوع به وجود بیاید. افراد دیگری خواستار آن هستند که بایدن برای نخستین بار یک زن را برای هدایت وزارت دفاع انتخاب کند.

در این گزارش آمده است که تعداد فزایندهای از گروه‌های ترقی خواه با "میشله فلورنی" زنی که از مهمترین گزینه‌های تصدی سمت وزیر دفاع است مخالف هستند. این افراد به سابقه فلورنی و ارتباط وی با بخش خصوصی اشاره می‌کنند.

ائتلافی متشکل از دست کم هفت گروه ترقی خواه روز چهارشنبه در نامه سرگشاده‌ای که آسوشیتدپرس به آن دست پیدا کرده است به بایدن هشدار دادند فلورنی را انتخاب نکند. در این نامه به «تصمیم‌های نادرست سیاستگذاری» فلورنی به ویژه در خصوص عربستان سعودی، یمن و افغانستان و نیز «سابقه مبهم فعالیت فلورنی» در بخش خصوصی اشاره شده است.



این گزارش می افزاید، "جهان حکیم"، رئیس «کمیته ائتلاف یمن» که به سازماندهی نوشتن این نامه کمک کرده است گفت: «حمایت منسجم خانم فلورنی از مداخله‌های نظامی در بحران‌های مخرب سراسر جهان از جمله در یمن موثر بوده است.»

رقبای دیگری که در حال ظهور هستند عبارتند از ژنرال بازنشسته "لوید آستین" و "جه جانسون" که در سمت وکیل ارشد وزارت دفاع و سپس رئیس اداره امنیت داخلی در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کرده است. آستین و جانسون هر دو سیاه پوست هستند.

در حالی که بایدن در زمان آغاز به کار خود در بیستم ژانویه با چالش‌های گسترده اداره امور روبروست، وی نمی‌تواند از حمایت پایگاه ترقی خواه حزب دموکرات صرفنظر کند. حدود ۱۰۰ نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از جناح ترقی خواه هستند. در حالی که دموکرات‌ها حداقل اکثریت خود در مجلس نمایندگان را دارا هستند که در یک قرن گذشته بی سابقه بوده است، آن‌ها بر دستور کار بایدن نفوذ زیادی دارند.

بایدن قول داده است لایحه‌ای از کمک‌های مالی گسترده در زمان شیوع ویروس کرونا را ارائه دهد و نیز به ایجاد اصلاحات در خصوص مراقبت درمانی، مهاجرت و تحصیل بپردازد.
 

بایدن همچنین قصد دارد اقداماتی را در خصوص محافظت از محیط زیست انجام دهد. ترقی خواهان قبلاً مخالفت شدید خود را با افرادی مانند رام امانوئل رئیس دفتر سابق اوباما در کاخ سفید برای تصدی سمت وزیر حمل و نقل و مایک مورل شخصیت‌های دیگر زمان اوباما برای هدایت سیا اعلام کرده اند.

فلورنی از زمان شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، از گزینه‌های مهم تصدی سمت وزیر دفاع در دولت یک رئیس جمهور دموکرات بوده است.

"جیمز کلایبرن"، از قانونگذاران سرشناس سیاه پوست از حزب جمهوریخواه در ایالت کالیفرنیای جنوبی آشکارا خواستار آن شده است که بایدن از زنان و مردان سیاه پوست بیشتری در سمت‌های کابینه استفاده کند. وزیر دفاع که هرگز یک زن یا یک فرد سیاه پوست عهده دار آن نبوده است، یکی از آخرین فرصت‌های باقی مانده برای بایدن محسوب میشود تا تعهد خود را به متنوع بودن در سمت‌های رده بالای گروه امنیت ملی اش نشان دهد.

منتقدان لیبرال گفتند دیدگاه‌های فلورنی نسبت به بایدن به ویژه در خصوص جنگ افغانستان افراطی‌تر است. برخی افراد به سمت فلورنی اشاره میکنند که یکی از روسای شرکت مشاوره‌ای وست اگزک ادوایزر است. این شرکت، «دانش فنی سیاستگذاری و ژئوپلتیک منحصر به فرد برای کمک به صاحبان صنایع» ارائه میدهد. اطلاعات این شرکت به منبعی برای انتخاب‌های بایدن در خصوص سمت‌های دیگر امنیت ملی تبدیل شده است.

آنتونی بلینکن گزینه بایدن برای تصدی سمت وزیر امور خارجه، از بنیانگذاران وست اگزک ادووایزر است. آوریل هاینس نامزد سمت مدیر اطلاعات ملی نیز از مدیران سابق این شرکت بوده است.
در نامه سرگشاده روز چهارشنبه که در آن با فلورنی مخالفت شده به نژاد یا جنسیت اشاره نشده است.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت، امضاکنندگان این نامه به ویژه به این گزارش‌ها انتقاد داشتند که فلورنی در برابر درخواست‌ها برای پایان دادن به جنگ تحت اداره عربستان در یمن مقاومت کرده است. بایدن قول داده است به حمایت آمریکا از این جنگ پایان دهد.

در این نامه از دو جایگزین بالقوه فلورنی حمایت شده است. این دو نفر عبارتند از: تامی داکورث سناتور از ایالت ایلینوی و سناتور کرستن گیلیبرند از ایالت نیویورک. مشاوران هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده اند هر چند تصور می‌شود این دو نفر به عنوان نامزدهای اصلی سمت وزیر دفاع مطرح نیستند. به ویژه تصور می‌شود گیلیبرند علاقه چندانی به تصدی این سمت ندارد.

23311

نظر شما