شناسهٔ خبر: 44304675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دومین کنفرانس حمایت از لبنان| تاکید بر لزوم تشکیل کابینه ای هماهنگ با جامعه جهانی

سران و مسؤولان کشورهای شرکت‌کننده در دومین کنفرانس حمایت از لبنان با تاکید بر ادامه همبستگی کشورها و نهادهایشان با کشور و مردم لبنان و نیز استمرار ارائه کمک‌های بشردوستانه و انسانی به این کشور، برلزوم تسریع در تشکیل کابینه‌ای که قادر به آغاز هماهنگی‌ها با جامعه جهانی و براشتن گام‌هایی در مسیر نجات لبنان از بحرانش باشد، تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| تعداد زیادی از سران و مسؤولان کشورهای شرکت‌کننده در دومین کنفرانس حمایت از لبنان با تاکید بر ادامه همبستگی کشورها و نهادهایشان با کشور و مردم لبنان و نیز استمرار ارائه کمک‌های بشردوستانه و انسانی به این کشور، برلزوم تسریع در تشکیل کابینه‌ای که قادر به آغاز هماهنگی‌ها با جامعه جهانی و براشتن گام‌هایی در مسیر نجات لبنان از بحرانش باشد، تاکید کردند.

 

به نقل از سایت النشره، خالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت در کنفرانس حمایت از مردم لبنان که به دعوت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از شهر پاریس به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بر تلاش این کشور برای رسیدن به راه‌حلی برای بحران ویرانگر موجود در لبنان تاکید کرد و گفت: کشور کویت که همواره به لبنان کمک کرده و در کنار این کشور بوده است، از طریق صندوق توسعه کویت، رایزنی‌های خود را با مسؤولان لبنانی برای عمل به تعهدات توسعه‌ای در مورد 30 میلیون دلار اختصاص یافته به بازسازی سیلوهای غلات ویران شده در انفجار بندر بیروت آغاز کرد، همچنین کویت متعهد  شد همانگونه که در کنفرانس نهم اوت اعلام کرد، مبلغ 11 میلیون دلار به عنوان کمک‌های بشردوستانه پرداخت کند.

 

همچنین نخست وزیر کویت تاکید کرد: تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم، قطعنامه‌هایی که تصویب می‌کنیم و حمایت‌های ما تا زمانی که با حمایت و اراده برادران ما در لبنان و همبستگی آنها و اولویت دادن منافع عالی ملی برای برقراری اتحاد و تحقق حاکمیت و امنیت و آرامش همراه نباشند، هرگز به هدف خود نخواهند رسید.

 

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس با اشاره به کمک‌های اتحادیه عرب به لبنان پس از انفجار بندر بیروت از جمله پرداخت هفت میلیون دلار از طرف صندوق عربی توسعه اقتصادی و اجتماعی به امدادرسانی‌ها و بازسازی‌ها و جمع‌آوری کمک‌های نقدی در کشورهای عربی توسط اتحادیه بانک‌های عربی، بر ادامه حمایت‌ها از کشور و ملت لبنان در این مرحله سخت تاکید کرد.

 

همچنین ابوالغیط تشکیل فوری دولت در لبنان را خواستار شد و هشدار داد: در صورتی که وضعیت فلج سیاسی در لبنان ادامه یابد، احتمال دارد لبنان توجه و همبستگی جامعه جهانی را از دست دهد.

 

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر ضمن اعلام همبستگی با مردم لبنان در شرایط دشواری که دارند، اظهار کرد: با وجود اختلاف‌نظرهایی که در رویکرد بین‌المللی نسبت به مسایل لبنان وجود دارد، باید در مورد اهمیت حمایت از این کشور و تنها نگذاشتن آن در مقابله با چالش‌ها که مهمترین آنها عبور از بحران سیاسی موجود است، اتفاق نظر داشته باشیم.

 

سیسی در ادامه از همه لبنانی‌ها خواست منافع ملی را در اولویت قرار داده و در تشکیل کابینه‌ای مستقل که توان مقابله با چالش‌ها، تامین نیازها، برقراری اتحاد ملی و دور نگه‌ داشتن کشور از پیامدهای این چالش را داشته باشد، شتاب ورزند.

 

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز ضمن تاکید دوباره بر حمایت عراق از کشور و مردم لبنان و اعلام همبستگی با این کشور گفت: اقدامات بسیاری باید برای حمایت از لبنان انجام شوند.

 

الکاظمی افزود: عراق با وجود شرایط دشوار خود، از زمان انفجار بندر بیروت در حمایت از لبنان پیشتاز بوده و ده‌ها تن لوازم پزشکی و کمک‌های بشردوستانه به این کشور اهدا کرده و تیم‌هایی از پزشکان متخصص را به بیروت فرستاده است، همچنین عراق بیش از یک میلیون بشکه سوخت به لبنانی‌ها اهدا کرد، عراق هرگز در مورد استمرار این کمک‌ها و حمایت‌ها از کشور و مردم لبنان تردید نخواهد کرد.

 

نخست وزیر عراق در ادامه با اشاره به اینکه همبستگی جهانی پس از فاجعه بیروت به رفع بسیاری از کمبودهای ضروری کمک کرد، گفت: ما می‌دانیم هنوز کارهای بسیاری وجود دارند که باید برای حمایت از لبنان که با چالش‌های متعدد و همزمانی همانند پیامدهای انفجار بندر بیروت، بحران اقتصادی و پولی و پیامدهای شیوع کرونا مواجه است، انجام شوند.

 

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در این کنفرانس با اشاره به کمک‌های این شورا جهت رفع نیازهای فوری مردم لبنان که به بیش از 70 میلیون یورو رسیده و نیز افزایش فعالیت‌های شورا در رفع نیازهای پزشکی و اجتماعی پناهجویان سوری که به حدود 100 میلیون یورو رسیده، تاکید کرد: شورا به نقش سازنده خود در کمک‌رسانی‌ها ادامه خواهد داد.

 

میشل با تاکید بر اینکه شورای اروپا به استقلال، حاکمیت و آزادی لبنان متعهد است، گفت: زمان آن رسیده که رهبران لبنان طرح مناسبی را برای تغییر این مسیر دشوار در پیش بگیرند، باید کابینه‌ای شفاف و قادر به اجرای اصلاحات ضروری تشکیل شود، باید مذاکرات با صندوق پول هر چه سریعتر ازسرگرفته شوند.

 

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان هم در افتتاحیه این کنفرانس بار دیگر از کل جامعه جهانی خواست از حمایت لبنان دست برندارند.

 

او در ادامه تاکید کرد: مصمم هستم با هر سختی و هزینه‌ای به راه آزادسازی کشور از ساختار فساد سیاسی، اقتصادی و اداری -که با پوشش تضمین‌های مذهبی، طایفه‌ای و اجتماعی این کشور را گروگان گرفته- ادامه دهم.

 

رئیس جمهوری لبنان افزود: در این چارچوب جامعه جهانی می‌تواند کمک اساسی به لبنان بدهد و با ابزارهای موجود در سازمان ملل و اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با سرقت اموال عمومی و پیگرد انتقال‌های غیرقانونی سرمایه‌ها به خارج لبنان از تاریخ 17 اکتبر 2019 کمک کند.

 

عون با اشاره به مشکلات بسیاری که امروز لبنانی‌ها با آن مواجه هستند و فراتر از توان تحمل آنها است و مشکلات اقتصادی این کشور که به ذخایر آن و مشاغل آنها آسیب زده و آینده فرزندان آن را به خطر انداخته و از طرف دیگر انفجار بندر بیروت در بحران کرونا گفت: کمک‌های جامعه جهانی از هر طریق، راهکار و مسیری که باشد تا زمانی که با نظارت سازمان ملل انجام شود، برای لبنان ضروری است.

 

رئیس جمهوری لبنان بار دیگر از جامعه جهانی خواست مساله بازگشت آوارگان سوری به خاک کشورشان را فیصله دهد چرا که لبنان زیرساخت‌های مناسبی ندارد تا به پذیرش آنها ادامه دهد و یا به آنها کمک کند.

 

او تاکید کرد: اولویت امروز ما تشکیل کابینه‌ای بر اساس استانداردهایی یکپارچه و مورد توافق همه احزاب سیاسی است، از دولت موجود انتظار می‌رود کارگاه اصلاحات زیرساختی و ضروری را راه‌اندازی و بازسازی بیروت و طرح ارتقای پولی و اقتصادی را کلید زده و چارچوب‌های اجرایی آن را تدوین کند.

 

در این کنفرانس که ماکرون و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ریاست آن را بر عهده داشتند، حدود 30 رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر در کنار روسای سازمان‌های بین‌المللی و پولی و انجمن‌های مدنی و نهادهای غیردولتی به صورت مجازی شرکت داشتند.

 

منبع: ایسنا

نظر شما