شناسهٔ خبر: 44304641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نظر تحلیلگر صهیونیست| سعودی‌ها در یمن گیر افتاده‌اند؛ تل‌آویو از تجزیه یمن دفاع کند

رئیس مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی معتقد است، این رژیم منافعی در یمن دارد و باید مانع نفوذ جنبش انصارالله شده و عربستان سعودی را از از باتلاق پر هزینه جنگ یمن خارج سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آری هیستن» رئیس مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در یادداشتی به موضوع اهمیت یمن پرداخت و نوشت که کار ائتلاف سعودی در این کشور به بن بست خورده است.

او در نشریه نشنال اینترست، نوشت که همپیمانان ریاض نه تنها قادر به از میان بردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیستند بلکه توان مقابله با آن‌ها را نیز ندارند.

آری هستین افزود: «سال‌های گذشته شاهد افزایش بالای میزان و دقت و پیچیدگی حملات حوثی‌ها بودیم. مسیر جنگ در یمن به دلیل تغییر قریب‌الوقوع در دولت آمریکا و شکست تلاش‌های سعودی در سال‌های گذشته در جهت متحد نگه داشتن همپیمانان خود و ناکامی در حل و فصل سیاسی بحران یمن و گفت‌و‌گو با حوثی‌ها، بسیار مبهم است».

او افزود: «علی‌رغم تمامی تلاش‌های عربستان سعودی، مشخص است که قادر به خلاصی از جنگی که هزینه‌های بسیاری برایش از حیث کشته شدن غیر نظامیان و هزینه مالی و بدنامی بین‌المللی داشته، نیست؛ چرا که اگر بخواهد پیش از رسیدن به راه‌حل سیاسی، از یمن عقب‌نشینی کند -با توجه به اینکه هرگونه حل و فصل سیاسی در شرایط فعلی بعید است- این کار باعث سقوط دولت [منصور هادی] در یمن تحت فشار حوثی‌ها خواهد شد و عربستان بدون هیچ گونه کانال نفوذی، یمن را که غالبا، حیات خلوت عربستان توصیف می‌شود، ترک خواهد کرد.»

رئیس مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی سپس نوشت که اگر این ابهام و روشن نبودن چشم‌انداز یمن موجب شود تل آویو در سیاست خود در جنگ یمن بازبینی کند، بنابراین باید به تغییر سیاست خویش به سمت حمایت از شورای انتقالی جنوب فکر کند.

او در این باره نوشت: «برای تضمین منافع در برابر تغییرات دراماتیک احتمالی در سیاست عربستان در یمن، اسرائیل باید بر روی حمایت از شورای انتقالی جنوب که به دنبال استقلال است، فکر کند. جنوب یمن اگر مستقل شود، در حد بسیار بالایی می‌تواند منافع اسرائیل را تأمین کند. شورای انتقالی و حامیان اماراتی‌اش در عمل نشان داده‌اند که آماده مقابله با تروریست‌ها هستند و به حمایت سعودی‌ها نیز اعتمادی ندارند و قدرت‌یابی ‌آن‌ها می‌تواند به ریاض این فرصت را بدهد که به مشارکت پر هزینه خود در جنگ یمن پایان دهد. همچنین از لحاظ جغرافیایی نیز دولت حوثی‌ها در شمال یمن به شکل اساسی از سوی نیروهای متخاصم محاصره خواهد شد.»

با این حال، «آری هیستین» نوشت که شورای انتقالی جنوب هیچ زمانی تهدید ارتش و انصارالله یمن را از بین نخواهد برد. چرا که به عقیده وی، جدایی‌طلبان جنوب یمن تمایلی به پیشروی به سمت شمال ندارند و به جنوب متمرکز هستند. 

او افزود: «در حقیقت یمن یکپارچه و میانه‌رو جایگاهی در چشم‌انداز آینده ندارد. تجزیه این کشور بهترین جایگزین برای خوشبینی مفرطی است که گمان می‌کند امکان تشکیل دولت یمن و خلاصی از دست حوثی‌ها وجود دارد.»

«آری هیستن»، قدرت‌یابی گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب/ متحدان امارات) را یک تحول مثبت در راستای برقراری روابط میان این گروه با رژیم صهیونیستی دانست و در این خصوص به توئیت «هانی بن بریک» رئیس شورای انتقالی جنوب پس از اعلام سازش میان امارات و اسرائیل که نوشته بود حاضر است به تل آویو سفر کند و سپس در قدس نماز بخواند، اشاره کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، سپس نوشت که اینگونه تعریف علنی از رژیم اسرائیل در جهان عرب کم نظیر است و این یعنی اسرائیل می‌تواند همپیمانی در مکان مناسب یعنی اطراف باب المندب به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاههای دریایی جهان داشته باشد.

انتهای پیام/ص

نظر شما