شناسهٔ خبر: 44304609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوتاه از صدا و سیما؛

گرامیداشت سعدی سینمای ایران در تلویزیون با یک فیلم

تهران- ایرنا- شبکه چهار سیما با پخش سینمایی «حاجی واشنگتن» اثر ماندگار و یادگار مرحوم «علی حاتمی»، سالگرد درگذشت این سینماگر را گرامی می‌دارد.

صاحب‌خبر -

جمعه ۱۴ آذر ماه در سالروز درگذشت مرحوم علی حاتمی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینمای ایران، فیلم سینمایی حاجی واشنگتن اثری درخشان و ماندگار از وی به همین مناسبت روی آنتن خواهد رفت.
حاجی واشنگتن اثری از علی حاتمی است که در سال ۱۳۶۱ در ایران ساخته شد. این فیلم داستان زندگی غم‌انگیز حسینقلی خان صدرالسلطنه نخستین سفیر ایران در بلاد «آمِریک» را روایت می‌کند. به دلیل مشکلات سیاسی دو کشور گروه سازنده ناچار شدند فیلم را به جای آمریکا در ایتالیا بسازند. عزت‌الله انتظامی در گفتگویش با فریدون جیرانی در زمان نمایش تلویزیونی فیلم از اقامت طولانی مدت عوامل در ایتالیا (نزدیک ۵ ماه) اشاره کرده بود و این که فیلم با مشکلات مالی فراوان همراه بوده‌است. حاتمی فیلمنامهٔ هر سکانس را شب قبلش می‌نوشته و از زیر در بستهٔ اتاق انتظامی در هتل، به او می‌رسانده است.
فیلم بعد از زمان اولین نمایشش در اولین جشنوارهٔ فجر، در سال ۷۷ به نمایش عمومی درآمد. موسیقی فیلم هم توسط محمدرضا لطفی ساخته شد. شخصیت اصلی فیلم عزت الله انتظامی در نقش حسین قلی خان (حاجی واشنگتن) است که موقعیت کمیکش در ابتدای فیلم، هرچه جلوتر می‌رود، تراژیک تر و غمبارتر می‌شود.
شایان ذکر است که مصاحبه جیرانی با استاد انتظامی نیز پس از پخش این فیلم، به نمایش در می آید.
موسیقی فیلم از شهرام ناظری و محمدرضا لطفی، تدوین فیلم با موسی افشاربود، فیلمبردار مهرداد فخیمی و عزت الله انتظامی، اسماعیل محمدی، ریچارد هریسون، لودویکو دللویویو، دینو ماریو، ماریو دوناتونه، ماسیمو ژیگانتی جمعی از بازیگران این اثر بینظیر هستند.

سینمایی حاجی واشنگتن به همراه گفتگوی اختصاصی این فیلم، جمعه ۱۴آذر ساعت ۲۰:۳۰ به همت تامین برنامه شبکه چهار سیما تقدیم علاقمندان هنر هفتم خواهد شد.

جاذبه های دیدنی لالون در قاب «تهرانگرد»
برنامه تهرانگرد پنجشنبه ساعت ۲۰ به روستای زیبا لالون (روستایی در ۱۱ کیلومتری فشم ) میرود و جاذبه های تماشایی این روستا را به تصویر می کشد.
این روستا به دلیل وجود گل‌های فراوان لاله در این منطقه، لاله‌گون نام گرفته بود و در گذر زمان به لالون تغییر نام داده است. طبیعت گردی این هفته تهرانگرد در «لالون» با آموزش نکات طبیعت گردی برای مخاطبان همراه شده است.
تهرانگرد بعد از گشت و گذار در طبیعت،همراه با عکاسان بافت قدیمی به سراغ کوچه و محله های قدیمی تهران رفته است تا تاریخ تهران و محله هایش را در عکس های قدیمی رصد کند.
بوستان آب، جاذبه دیگری پایتخت این هفته از قاب تهرانگرد تماشایی می شود.  
تهرانگرد کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی سجاد مشحون است که بصورت هفتگی هر پنج شنبه ساعت ۲۰ روی آنتن می رود و بعد از اخبار ایران و جهان ساعت ۲۴ و روز بعد ساعت ۱۳ بازپخش خواهد شد.

از دستفروشی تا سفیر مهربانی به روایت یک خبرنگار

برنامه ما ایرانی ها به تهیه کنندگی و کارگردانی قاسم اورنگی پنج شنبه (۱۳ آذر ماه) ساعت ۲۰:۵۰ میزبان یک خبرنگار و مدرس ارتباطات است که به عنوان سفیر مهربانی در انجمن های مختلف خیریه فعالیت می کند.
در این قسمت سمیه زمانی که خود در سال های گذشته با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و دستفروشی در خیابان های تهران را تجربه کرده، به این فکر می افتد که پویشی برای حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست راه اندازی کند و با پیگیری هایش افراد و خیرین زیادی را با خود همراه می کند. در این راستا مردم به او اعتماد کرده و وی را به عنوان سفیر مهربانی در انجمن های مختلف خیریه و بیماری های خاص انتخاب می کنند. او  اکنون  پل  ارتباطی قوی بین مدد جویان و خیرین در جامعه ایجاد کرده است .
اورنگی در این رابطه گفت: زمانی خبرنگاری است که برای حال خوب مردم این شهر همواره در تلاش و تکاپوست. او تمام هم و غم خود را برای جمع آوری و انتشار اخبار خوب و مثبت جامعه به کار می گیرد و از آنجا که در حوزه های اجتماعی مشغول به فعالیت است، بنابراین با معضلات اجتماعی مواجهه ای نزدیک دارد.
برنامه ترکیبی ما ایرانی ها کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که یکشنبه ، سه شنبه  هر هفته ساعت ۲۲، پنج شنبه و جمعه  هر هفته ساعت ۲۰:۵۰ از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد .

بازیگر «خانه امن» در مهمانی به خانه بر می گردیم
ویژه برنامه شاد و جذاب مهمانی به خانه برمی گردیم جمعه ۱۴ آذرماه حوالی ساعت ۱۰:۱۵ گفتگویی متفاوت با معصومه افشاری یکی از بانوان تطهیر کننده بهشت زهرا(س) در این روزهای کرونایی خواهد داشت تا از فضای کار خود و  صبوری و عشق به مردم برای مخاطبان روایت کند.  
در مهمانی به خانه بر می گردیم سجاد دیرمینا بازیگر جوان سریال دلدار ، عمودی ها ،سایبان به همراه خانواده خود مهمان برنامه خواهند بود تا درباره خانه و خانواده به گفتگو بنشینند. همچنین در بخش تماشایی این برنامه، محمد مهدی ساوه خواننده جوان کشورمان با اجرای ترانه های زندگی، جوان ایرانی و شوق ناتمام در استودیوی به خانه بر می گردیم حضور خواهند داشت.
از دیگر بخش‌های میهمانی به خانه برمی گردیم آموزش مهارت‌های خانوادگی دکتر احمد حلت کارشناس مهارت‌های زندگی است.
منصوره سادات حسینی  مربی آشپزی در مهمانی به خانه برمی گردیم با ترفندهای جدید ، پخت غذایی لذیذ با شلغم را به مخاطبان آموزش می‌دهد.
مهمانی به خانه بر می گردیم کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما به تهیه‌کنندگی علی اکبر ذاکری است که با اجرای سیدمرتضی حسینی و فوژان احمدی به مدت ۸۰ دقیقه جمعه‌ها پخش می‌شود.

محمد دلاوری در شبکه پنج «قرنطینه» می شود  
دومین قسمت از فصل جدید برنامه قرنطینه به تهیه کنندگی محمد ابراهیم امینیان پنج شنبه ۱۳ آذرماه میزبان محمد دلاوری با موضوع مهاجرت به خارج از کشور است که ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما تماشایی می شود.
فصل جدید برنامه تلویزیونی قرنطینه با اجرای امین زندگانی با بخش های مختلف همچون گفتگو با مهمان، موشن گرافی (معرفی مهمان برنامه)، دوربین مخفی ( مرتبط با موضوع برنامه) و پخش انیمیشن خواهد بود.
تهیه کننده برنامه قرنطینه یادآور شد: استفاده از نام قرنطینه در روزها و شرایط سخت کرونایی بدین مفهوم است که زندگی با تمام محدودیت ها در جریان است و همچنان ادامه دارد. ما این موضوع را در دکور برنامه نیز لحاظ کرده ایم و فضا را به گونه ای  طراحی کرده ایم که از دو رنگ آبی و زرد برای مهمان و مجری استفاده شده و به نوعی محدودیت ایجاد کرده ایم. در این برنامه سعی شده از دریچه طنز، به مسائل و موضوعات اجتماعی روز کشور پرداخته شود.
قرنطینه با همکاری مشترک گروه تامین و پخش بسیج صدا و سیما و گروه اجتماعی شبکه پنج هر پنج شنبه ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۹ خواهد بود.

علیرام نورایی مهمان امشب «دست در دست» می‌شود

علیرام‌نورایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که در مجموعه هایی مثل آسپرین (نمایش خانگی)، پول کثیف، جابربن حیان، ماتادور، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و آثار سینمایی گرگ و میش، سیب ترش، قلاده های طلا، پله، همیشه سینما، استرداد، گروگان، گلوگاه شیطان، یتیم خانه ایران و ... ایفای نقش کرده و امشب قرار است در فضایی پاییزی و صمیمانه با سلمان فرخنده به گفتگو درباره همدلی و هم‌نوع دوستی در شرایط امروز جامعه بپردازد.
همچنین علیرضا سلیم زاده دیگر مهمان این برنامه است. سلیم زاده مسئول پشتیبانی گروه جهادی نرجس خاتون است که یکی از اقدامات آنها جمع آوری کمک های ایرانیان خارج از کشور و استفاده از آنها در رفع مشکلات هموطنان در مناطق محروم  استان های کردستان ،خوزستان ،سیستان  و بلوچستان و  برخی  مناطق محروم استان تهران است.
گفتنی است دست در دست تا کنون علاوه بر میزبانی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله سید محمود انوشه، لاله اسکندری، سوگل طهماسبی، کاوه خداشناس، داود نماینده، نصرالله مدقالچی، رضا فیاضی و .... روایت‌گر داستان افرادی بوده که در این ایام به صورت ویژه‌ای به امدادرسانی به همنوع مشغول بوده‌اند.
دست در دست که تیتراژ آن را حامد فقیهی خوانده، علاوه بر دعوت و گفتگو با چهره‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی، اجتماعی و ... به پخش گزارش‌هایی از کمک همدلانه مردم به یکدیگر در سراسر ایران می پردازد.
تهیه موشن‌هایی از شخصیت‌های تاثیرگذار و کسانی که در کار خیر پیش قدم بوده‌اند، برگزاری پویشی مردمی با محوریت ارسال داستان هایی با موضوع کرونا به صورت نوشته، فیلم، صدا و اهدای جوایز به آثار برگزیده از دیگر قسمت‌های این برنامه است.
این برنامه  کاریست از گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به تهیه‌کنندگی هادی خدادی و کارگردانی مهدی زنگنه که پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه بعد از گفتگوی ویژه خبری حوالی ساعت ۲۳:۳۰ روانه آنتن می شود.

شبکه‌های سه، یک و خبر پرمخاطب‌ترین؛ بیشترین رشد مخاطب در شبکه‌های خبر، مستند و تماشا

بر اساس اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل تابستان ۱۳۹۹؛ شبکه‌های سه (۵۱٫۱%)، یک (۴۵٫۲%) و خبر (۴۵٫۱%) به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیما قرار گرفتند و مشخص شد شبکه خبر معاونت سیاسی با ۱۴٫۳ درصد، شبکه مستند سیما با ۱۰٫۲ درصد و شبکه تماشای سیما با ۷٫۸ درصد بیشترین رشد را نسبت به تابستان ۱۳۹۸ داشته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی ۷۴٫۷ درصد بیننده برنامه‌های مختلف سیمای رسانه ملی در فصل تابستان بودند و به‌طور میانگین سه ساعت و ۲۱ دقیقه پای برنامه‌های تلویزیون نشستند. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، میزان مخاطبان رسانه ملی در فصل تابستان ۹۹ نسبت به تابستان ۹۸ حدود ۱٫۸ درصد رشد داشته است و حدود ۲۳٫۲ درصد از بینندگان در تابستان ۹۹ بیش از پنج ساعت در روز پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند.

در این نظرسنجی در پاسخ به اینکه «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید، کدام شبکه را انتخاب می‌کنید؟» ۲۵٫۴ درصد به شبکه سه سیما، ۱۵٫۳ درصد به شبکه آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی و ۱۱٫۵ درصد به شبکه خبر معاونت سیاسی رأی داده‌اند. بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون در این فصل «کسب خبر و اطلاع» (۴۴٫۹ درصد) و «سرگرمی و تفریح» (۴۳٫۶ درصد) بوده است و باید در نظر داشت برای اولین بار است که در بررسی دلیل بینندگان برای تماشای تلویزیون، «کسب خبر و اطلاع» از «سرگرمی و تفریح» پیشی گرفته است. بر اساس این نظرسنجی در میان انواع برنامه‌ها سریال‌ها با ۵۵٫۶ درصد، اخبار با ۵۳٫۲ درصد و فیلم سینمایی با ۳۷٫۲ درصد، پربیننده‌ترین قالب‌های برنامه‌ای در سیما بوده‌اند.

ازنظر ۴۵٫۹ درصد مردم در فصل تابستان، تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده است و پس‌ازآن اینترنت با حدود ۲۵ درصد، شبکه‌های اجتماعی با حدود ۱۴ درصد، رادیو حدود ۶ درصد و روزنامه و مجلات با حدود ۱٫۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

نظر شما