شناسهٔ خبر: 44303285 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بدنسازی و فیتنس چه تفاوتی باهم دارند؟

رکنا:تفاوت رشته بدنسازی و فیتنس را مورد بررسی قرار می دهیم تا برای انتخاب رشته ورزشی خود تصمیم مناسبی را اتخاذ کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا ، در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا تفاوت بدنسازی و فیتنس را بدانید. اگر واقعیت را بخواهید بدانید باید گفت که هر دو رشته ورزشی از یک ریشه هستند اما نظم و دسته بندی بندی جداگانه دارند. تفاوت عمده این دو رشته ورزشی را در ۵ مورد به شما معرفی خواهیم کرد.

بدنسازان معمولا اینقدر زدن وزنه را تکرار می‌کند که دیگر توان انجام تکرار بیشتر را ندارند و آن چیزی که بعد از استراحت و تغذیه مناسب برای آن‌ها رقم خواهد خورد داشتن ماهیچه‌هایی قوی و حجیم است و تمرکز آن‌ها نیز بر آن خواهد بود. اما افرادی که فیتنس کار می‌کنند تمرکزی بر ساخت ماهیچه ندارند و تنها به فرم و زیبایی آن فکر می‌کنند و بر این اساس حرکات ورزشی را تنظیم می‌کنند. البته این به معنای داشتن عضلات کوچک و یا نداشتن قدرت در این افراد نیست.

باتوجه به اینکه در ورزش بدنسازی بیشتر تمرکز بر حجم عضلات است، افزایش سنگینی وزنه‌ها باعث ایجاد پارگی‌هایی بسیار کم و نازک بر سطح عضله شده که رشد و افزایش حجم عضه را به همراه خواهد داشت.

تفاوت در میزان کالری دریافتی

ورزشکاران فیتنس تمرکز خود را بر چربی سوزی می‌گذارند؛ بر مین اساس گاهی رزِم غذایی را دنبال می‌کنند که مقدار محدودی کالری به بدن آنان برساند حال آنکه بدنسازان بیشتر در تلاش هستند که چربی را به ماهیچه تبدیل کنند و به همین دلیل در دریافت کالری محدودیتی ندارند! البته باید گفت که با نزدیک شدن به مسابقات این افراد نیز با محدود کردن کالری دریافتی سعی در خشک کردن بدن می‌کنند.

همچنین برخی از متخصصات ورزشی اعتقاد دارند که بدنسازان در طی روز حدود ۵،۰۰۰ کالری دریافت می‌کنند که حدود ۵۰ درصد آن از طریق مکمل های بدنسازی است. اما در مقابل میزان کالری دریافتی در افرادی که فیتنس کار می‌کنند معمولا بیشتر از ۲،۵۰۰ کالری نیست.

تفاوت در میزان پروتئین دریافتی

البته باید توجه داشت که رژیم یک بدنساز و فیتنس کار تقریبا باهم برابر است اما در فرآیند ساخت عضلات و افزایش حجم بدنسازان مقدار زیادی پروتئین غذایی و مکمل بدنسازی دریافت می‌کنند حال آنکه ورزشکاران فیتنس باتوجه به میزان سوخت و ساز بدن و فرم اندام خود پروتئین مصرف می‌کنند که از نظر حجم و مقدار محدودتر است.

جلسات ورزشی متفاوت

تفاوت بدنسازی و فیتنس در تعداد جلسات نیز است. بیشتر تمرکز بدنسازان بر انجام حرکات وزنه برداری بوده و کمتر به انجام کاردیو می‌پردازند و طول جلسات آن‌ها معمولا بیشتر از جلسات ورزشکاران فیتنس است. همچنین ورزشکاران فیتنس بیشتر به انجام حرکات کاردیو و گاهی وزنه زدن می‌پردازند.

همچنین افرادی که فیتنس کار می‌کنند به افزایش حجم عضلات توجه نمی‌کنند بلکه با انجام تمریات مختلف سعی در شکل دهی به ماهیچه‌ها را دارند. این در حالی است که بدنسازان به ندرت فعالیت هوازی انجام می‌دهند و کمتر به تمریناتی که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند می‌پردازند.

میزان مصرف مکمل ورزشی

البته هیچ قانون نوشته شده‌ای وجود ندارد اما معمولا بدنسازان مقدار بیشتری از مکمل‌های غذایی را مصرف می‌کنند چرا که هدف اصلی آها افزایش حجم ماهیچه‌هاست؛ اما در مقابل ورزشکاران فیتنس به مصرف غذاهای سالم و استفاده از مکمل‌های سال و طبیعی علاقه مند هستند.

مدت زمان جلسات تمرین در بدنسازی حدود ۲ ساعت و در فیتنس ۴۵ دقیقه است.

تفاوت بدنسازی و فیتنس

اصلی‌ترین تفاوت این است که در فیتنس نیازی به وزنه برداری نیست. اساسا وزنه برداری با کشیدن و هل دادن وزنه‌های سنگین مرتبط است و همین امر موجب رشد سریع عضلات و در نهایت باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود. طبق یک قاعده کلی وزنه برداری راه نسبتا آسانی برای بزرگ کردن عضلات است. بدنسازان معمولا وزنه زدن را آنقدر تمرین و تکرار می‌کنند که دیگر نتوانند یک بار دیگر وزنه را بلند کنند، در نتیجه در زمان بازیابی قدرت، عضلات قوی‌تر می‌شوند.

بدنسازان همیشه به عنوان مردان قدرتمند با عضلات بزرگ دیده می‌شوند؛ اما هدف فیتنس فعال بودن، حفظ سلامتی و روی فرم ماندن است. فیتنس چیزی نیست جز سوزاندن کالری‌های اضافی روزانه برای حفظ تناسب اندام. بدنسازی یک راه برای زیاد کردن وزن است؛ در حالیکه فیتنس لزوما به رشد عضلات نمی‌پردازد. به طور کلی مردان علاقه‌مند به بدنسازی و بانوان علاقه‌مند به فیتنس هستند. تفاوت فیتنس با بدنسازی را در بالا به طور کامل بیان کردیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما