شناسهٔ خبر: 44303191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

قم سومین کلان‌شهر سبز کشور

موج نیوز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از قم به عنوان سومین کلان شهر سبز کشور یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج قم،‌ پیام جوادیان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه فضای سبز اظهار داشت: مساحت فضای سبز شهرها به دو صورت فضای سبز در اختیار شهرداری‌ها و کل فضای سبز شهر محاسبه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ، مساحت فضای سبز در اختیار شهرداری قم را تا پایان شهریورماه سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: مساحت فضای سبز در اختیار شهرداری ۲۵ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۲۴۱ مترمربع بوده که کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لایه لایه تهیه شده و پس از تفیک و کنترل داده‌ها همه اطلاعات توصیفی و مکانی فضای سبز شهر قم به صورت دقیق وارد سیستم (GIS) می‌شود.

وی سرانه فضای سبز شهر قم را ۲۰.۳ به ازای هر شهروند عنوان و بیان کرد: سرانه فضای سبز کل شهر قم بیش از ۲۰ متر مربع بوده و با توجه به فضای سبز در اختیار ادارات و دانشگاه و سایر ارگان‌ها سرانه اکولوژی قم قطعا بیش از ۲۲ متر مربع خواهد بود.

جوادیان ادامه داد: سرانه فضای سبز جنگلی، تفرجگاهی، شهری و کمربند سبز نیز به‌صورت جداگانه حساب‌شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما درمجموع همه این اعداد سرانه فضای سبز شهر قم ۲۰.۳ مترمربع ثبت‌شده است.

وی مساحت کل فضای سبز شهر قم را در سال ۹۴، ۱۷ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۵۶۵ مترمربع دانست و خاطرنشان کرد: شهر قم در پنج سال گذشته معادل ۷ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع افزایش فضای سبز داشته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: همچنین اعتبار هزینه شده در پنج سال گذشته در حوزه فضای سبز عددی بالغ‌بر ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده تا سرانه فضای سبز از حدود ۱۴ مترمربع به ۲۰.۳به ازای هر شهرود توسعه پیدا کند.

وی شهر قم را در بین کلان‌شهرهای کشور سومین شهر سبز کشور دانست و بیان کرد: شهر قم بعد از شهر اصفهان با ۲۶ مترمربع و شیراز با ۲۳ مترمربع قرار داشته و بعد از شهر قم شهرهای تهران، مشهد، تبریز و کرج قرار دارد.

جوادیان تعداد بوستان‌های شهر قم را در سال ۹۴، ۲۶۵ پارک اعلام کرد و یادآور شد: در سال ۹۹ تعداد پارک‌ها و بوستان‌های شهری در قم ۳۶۸ بوده و در طول ۵ سال ۱۰۳ بوستان و پارک شهری احداث‌شده است.

وی همچنین تعداد درختان کاشته شده در ۵ سال گذشته را نیز محاسبه و مطرح کرد: طی پنج سال گذشته حدود ۸۹۰ هزار اصله درخت و دو میلیون و ۶۰۰ اصله درختچه کاشته شده که درمجموع حدود ۳ و نیم میلیون کاشت انجام‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نهضت سبز معابر را نیز موردتوجه قرارداد و ابراز کرد: در جهت نهضت سبز معابر نیز ۴۵۲ کیلومتر باغچه طولی و فضای سبز در حاشیه معابر ایجادشده که در زیبایی بصری شهر و تلطیف هوا تأثیر بسزایی داشته است.

وی تعداد بوستان‌های بانوان و خانواده شهر قم را در حال حاضر ۷ بوستان اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ تعداد بوستان‌های ویژه بانوان در شهر قم ۲ بوستان بوده که از سال ۹۴ تا امروز ۵ بوستان دیگر نیز احداث‌شده و تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ دو بوستان دیگر نیز تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

جوادیان اتمام درختکاری کمربند سبز قم را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: فضای سبز برای به ثمر رسیدن نیازمند زمان بوده و در چند سال آینده تمام عرصه‌های خالی سبز شده و با آبیاری تحت‌فشار و پساب خود را نمایان می‌کند.

وی سرانه فضای سبز استاندارد قم را حدود ۲۸ متر دانست و بیان کرد: توسعه فضای سبز تا رسیدن به ۲۸ مترمربع ادامه داشته و طبق برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده به یاری خدا به این عدد دست پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تأمین آب موردنیاز برای توسعه فضای را نیز مهم و ضروری خواند و تصریح کرد: با تکمیل خط انتقال آب از تصفیه‌خانه جامع به سمت بوستان رضوان واقع در شمال شهر قم ۳۰۰ لیتر پساب تصفیه ثانویه و مناسب‌سازی شده در اختیار فضای سبز قرار می‌گیرد.

وی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم را آماده پاسخگویی به شهروندان دانست و تأکید کرد: در صورت نیاز به همه سؤالات و شبهات پاسخ‌داده‌شده و شهروندان می‌توانند با مراجعه پاسخ سؤالات خود را دریافت می‌کنند.

جوادیان در پایان با تأکید بر همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای مرتبط افزود: تا امروز مدیریت استان همکاری لازم را با شهرداری داشته و امیدواریم با افزایش این همکاری‌ها شاهد توسعه فضای سبز و رسیدن به سرانه ۲۸ مترمربع در شهر قم باشیم.

نظر شما