شناسهٔ خبر: 44298532 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد:

ترور شهید فخری‌زاده جنایتی آشکار از تروریسم دولتی است

نیویورک- ایرنا- رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، ترور شهید "محسن فخری‌زاده" را تلاش ناامیدکننده برای به خطر انداختن صلح بین‌المللی و منطقه‌ای و جنایتی آشکار از تروریسم دولتی دانست که باید به شدت محکوم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد رضا صحرایی شامگاه چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین و تصویب ۵ قطعنامه ضدصهیونیستی برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: طی دهه جاری، چندین دانشمند برجسته ایرانی در چندین حملات تروریستی خشن، هدف قرار گرفته و ترور شده‌اند. شواهد محکم ما به وضوح نشان می‌دهد که برخی از عوامل خارجی پشت چنین ترورهایی بوده‌اند.

نماینده ایران در کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۲۰۲۰ در شهر آبسرد استان تهران، دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی، در یک حمله تروریستی فجیع ترور شد.

صحرایی یادآور شد: یکی از آخرین پروژه های انجام شده توسط این شهید، نقش برجسته وی در تولید نخستین کیت بومی آزمایش کووید۱۹ بود که به عنوان سهم بزرگی در تلاش‌های ملی ما در مهار بیماری همه‌گیر کووید۱۹ در زمانی بود که ایران تحت تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده است که از دسترسی ما به کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی به شدت جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: شهید فخری‌زاده همچنین بر ساخت واکسن کووید-۱۹ نظارت داشت که نه تنها می‌تواند گسترش آن را مهار کند بلکه به دفاع از مردم کشور ما که توسط این همه‌گیر کشنده، آسیب دیده است، کمک کند.

صحرایی تاکید کرد: ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده- با اشاره جدی به مسئولیت اسرائیل - تلاش ناامیدکننده دیگری برای به خطر انداختن صلح بین‌المللی و منطقه‌ای است. در واقع ، ارتکاب چنین اقدامی بی پروا و جنایتکارانه، نمود آشکاری از تروریسم دولتی است که باید توسط جامعه جهانی به شدت و فوری محکوم شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ یک از حملات تروریستی نمی‌تواند پیشرفت ایران را در دستیابی به اکتشافات و موفقیت‌ها در زمینه‌های علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی- اجتماعی تحت فشار قرار دهد یا مانع آن شود، حقوق خود را برای انجام تمام اقدام‌های لازم برای دفاع از مردم و تامین منافع خود، محفوظ می دارد.

نقض فاحش و نظام‌مند حقوق فلسطینیان

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود به روز همبستگی جهانی با مردم فلسطین هم اشاره کرد و گفت: گرامیداشت این روز در واقع فرصتی برای برجسته ساختن اوضاع وخیم و دردناکی است که فلسطینیان طی دهه‌ها در نتیجه نقض فاحش و سیستماتیک حقوق آنها توسط رژیم اسرائیل متحمل شده‌اند.

صحرایی افزود: مساله فلسطین طولانی‌ترین بحران زمانه ما است و هیچ نتیجه پیش بینی‌پذیری در آن دیده نمی‌شود. عدم انطباق رژیم اشغالگر با قوانین و مقررات بین‌المللی مربوطه، جامعه جهانی را از دستیابی به یک راه حل عادلانه و پایدار برای این بحران باز داشته است.

وی ادامه داد: پس از بیش از هفت دهه، رژیم اسرائیل همچنان به نقض حقوق اساسی و کرامت انسانی مردم فلسطین و همچنین سایر اعراب ساکن در مناطق اشغالی خود ادامه داده است. در نتیجه، فلسطینیان نه تنها از زمین و دارایی خود محروم می شوند بلکه با خشونت، وحشت و ارعاب نیز روبرو هستند.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: در نوار غزه، نزدیک به ۲ میلیون فلسطینی به زندگی تحت محاصره و خفقان ادامه می‌دهند و این شرایط، غزه را به بزرگترین زندان غیر قابل سکونت در فضای باز تبدیل می‌کند.

صحرایی یادآور شد: این وضعیت به معنای مجازات جمعی علیه تمام مردم غزه از جمله زنان و کودکان است، بنابراین به موجب قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.

جولان بخشی از سوریه است

وی با اشاره به اشغال جولان سوریه هم گفت: ما جولان را بخشی جدایی‌ناپذیر خاک جمهوری عربی سوریه می‌دانیم. ایران بار دیگر تایید می‌کند که تمام سیاست‌های تبعیض‌آمیز و غیرقانونی اسرائیل، نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل، قطعنامه‌های مرتبط در سازمان ملل و کنوانسیون چهارم ژنو است.

قدس پایتخت فلسطین

این دیپلمات جمهوری اسلامی بر موضع اصولی ایران که "صلح در خاورمیانه تنها با ترویج سیاست تبعیض‌آمیز و انتخابی حمایت از رژیم اسرائیل و همچنین محکوم کردن همزمان مبارزه قانونی مردم فلسطین علیه اشغال، نمی‌تواند حاصل شود"، تاکید کرد.

صحرایی افزود: پایان دادن به بیش از هفت دهه درگیری و بی ثباتی در خاورمیانه ضمن برقراری همزمان یک صلح پایدار تنها با حل مساله فلسطین از طریق پایان دادن به اشغالگری، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری، اطمینان از حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و همچنین ایجاد یک کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس امکان پذیر است.

نظر شما