شناسهٔ خبر: 44298021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

پارلمان رژیم‌‌صهیونیستی برای چندمین‌بار رای به انحلال خود داد

دومینوی بی‌ثباتی در تل‌آویو

کارشناسان براین باورند که دولت ائتلافی رژیم‌صهیونیستی تا پایان دوره قانونی‌اش دوام نخواهد آورد و به اینگونه نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا برگزاری انتخابات جدید را تا ژوئن آینده به تعویق بیندازد، به امید اینکه واکسن کرونا به اراضی اشغالی رسیده و توزیع آن بین اشغالگران آغاز شود تا این‌گونه شانس پیروزی خود در انتخابات را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه از موافقت اولیه کنست (پارلمان) این رژیم برای انحلال خود خبر دادند. بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی ازقبیل «کان‌نیوز»، پارلمان این رژیم در اولین رای‌گیری خود با ۶۱ رای موافق در برابر ۵۴ رای مخالف، به انحلال خود و برگزاری انتخابات زودهنگام رای داد. برای نهایی‌شدن انحلال پارلمان رژیم‌صهیونیستی باید سه بار دیگر هم درباره این موضوع رای‌گیری شود. برخی رسانه‌ها ازقبیل «عرب ۴۸» گزارش دادند، بنی‌گانتس رئیس حزب آبی و سفید، نخست‌وزیر آینده در کابینه چرخشی رژیم‌صهیونیستی و وزیر جنگ کنونی این رژیم گفته، اگر نتانیاهو با تصویب بودجه موافقت کند، او و متحدانش از تصمیم‌شان برای انحلال پارلمان برمی‌گردند. با تصویب قانون انحلال کنست، این رژیم در آستانه انتخابات چهارم در بازه‌ای دوساله قرار گرفته است. رای مقدماتی به انحلال کنست درحالی است که اختلافات در این کشور بر سر تشکیل کابینه از ماه‌ها قبل آغاز شده بود و به مرور روند تصاعدی به خود گرفت تا جایی که روز گذشته بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید و وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی در آستانه برگزاری رای‌گیری بر سر سلب‌اعتماد از کابینه وحدت ملی که با شراکت حزب متبوع او و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تشکیل شده، با برگزاری یک کنفرانس خبری در رمت‌گان اعلام کرد این حزب در رای‌گیری چهارشنبه 12 آذر از طرح «یائیر لاپید» برای انحلال کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت خواهد کرد. وی گفت: «من درباره نتانیاهو دچار توهم نبودم. می‌دانستم که او سابقه بدی در عهد‌شکنی دارد، اما فکر می‌کردم او می‌تواند مقتضیات وضعیت کشور را درک کند. نتانیاهو تعهداتش را رعایت نمی‌کند و عموم مردم بهایش را می‌پردازند. او تنها به من دروغ نگفته، به شما دروغ گفته است. تنها مرا فریب نداده، شهروندان اسرائیل را فریب داده است.»

کابینه فعلی رژیم‌صهیونیستی ماحصل مشارکت و ائتلاف دو حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و آبی و سفید به رهبری بنی‌گانتس است. پس از برگزاری دو انتخابات کنست و شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، در سومین انتخابات او با زیرکی، بنی‌گانتس را فریب داد و توانست ائتلاف آبی و ‌سفید که در طول سه انتخابات گذشته با مقاومت در برابر نخست‌وزیری مجدد نتانیاهو، راه او را برای ادامه حضور در دولت ناهموار کند، دچار فروپاشی کند. بنی‌گانتس در یک فریب سیاسی تن به ائتلاف با حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو داد و با این کار ائتلاف میان متحدان خود را فروپاشاند. براساس معامله شکل‌گرفته، قرار بود نتانیاهو تا نوامبر 2021 نخست‌وزیر باشد و پس از آن این سمت به گانتس برسد. در این معامله، مفاد متعددی وجود داشت که عدم‌رعایت هر یک از آنها، به‌طور خودکار، ائتلاف را نابود می‌کرد. یکی از مفادی که ائتلاف را منحل می‌کرد، «عدم‌تصویب بودجه» بود.

لیکود و آبی و سفید تقریبا از زمان آغاز ائتلاف و بر سر تقسیم قدرت در ماه می ‌با یکدیگر اختلاف داشتند. این اختلافات در هفته‌های اخیر با نزدیک شدن به مهلت تصویب بودجه به بالاترین حد خود رسید. هفته آخر مهرماه، گانتس نخست‌وزیر کشیک رژیم‌صهیونیستی گفته بود که نتانیاهو همچون آدم رفتار نمی‌کند و او به دنبال انتخابات جدید و حمایت از هر کسی جز بنیامین نتانیاهو است. در آن زمان، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص به نقل از گانتس تاکید کرد اگر بحران بودجه تا اواخر اکتبر حل و فصل نشود، برای برگزاری انتخابات زودهنگام طرح‌هایی را به کنست ارائه خواهد داد. اگر بودجه تا 23 دسامبر (3 دی) تصویب نشود، دولت به‌طور خودکار سقوط می‌کند و انتخابات جدید در مارس 2021 برگزار می‌شود. گانتس نتانیاهو را به امتناع از تصویب بودجه دولت 2020 و 2021 به یک‌باره - مطابق توافق ائتلاف- و تلاش برای جلوگیری از نخست‌وزیری گانتس در نوامبر 2021 متهم کرده است. در بحبوحه بن‌بست سیاسی که به دنبال برگزاری سه دوره انتخابات از آوریل سال ۲۰۱۹ در رژیم‌صهیونیستی بروز کرده است، کابینه نتوانسته بودجه‌ای را برای سال ۲۰۲۰ تصویب کند و کنست ماه آوریل با تصویب قانونی با به تعویق افتادن مهلت زمانی تصویب بودجه تا ۲۳ دسامبر موافقت کرد. چنانچه این مهلت زمانی فرا برسد و بودجه‌ای تصویب نشده باشد، انتخابات به صورت خودکار برگزار خواهد شد. مساله اصلی که مانع تصویب بودجه می‌شود درخواست گانتس برای تصویب بودجه دوساله برای ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ است. در مقابل بنیامین نتانیاهو خواهان تصویب بودجه‌ای یک‌ساله و تنها برای ماه‌های باقی مانده به پایان سال ۲۰۲۰ است که این فرصت را به وی می‌دهد که پیش از آنکه گانتس جانشین وی شود، خواستار برگزاری انتخابات در ژوئن آینده در صورتی شود که بودجه سال ۲۰۲۱ تا فصل بهار تصویب نشده باشد. اکنون گانتس می‌خواهد پیش از عملیاتی شدن نقشه نتانیاهو، کنست را منحل و انتخابات جدید برگزار شود تا شانس نخست‌وزیر برای تصدی دوباره قدرت کمتر از قبل شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، کارشناسان براین باورند که دولت ائتلافی رژیم‌صهیونیستی تا پایان دوره قانونی‌اش دوام نخواهد آورد و به اینگونه نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا برگزاری انتخابات جدید را تا ژوئن آینده به تعویق بیندازد، به امید اینکه واکسن کرونا به اراضی اشغالی رسیده و توزیع آن بین اشغالگران آغاز شود تا این‌گونه شانس پیروزی خود در انتخابات را افزایش دهد و بتواند اکثریت کرسی‌های کنست را به دست بیاورد؛ حالا چه با ائتلاف با دو حزب شاس و یهودیت توراتی یا هم‌پیمانی با حزب یمینا به رهبری نفتالی بنت که طبق آخرین نظرسنجی‌ها، می‌تواند در‌صورت برگزاری انتخابات 20 کرسی کنست را کسب کند.

  وضعیت وخیم امنیتی سرزمین‌های اشغالی

به‌جز درگیری‌های سیاسی، رژیم‌صهیونیستی با شرایط امنیتی به‌خصوص در «تل‌آویو» پایتخت این رژیم روبه‌رو است. یکی از آخرین اتفاقات رخ‌داده در این شهر، به حادثه امنیتی انفجار یک خودرو در شهرک «ریشون لتصیون» در جنوب تل‌آویو مربوط می‌شود. آن‌گونه که وبگاه خبری روزنامه صهیونیستی «یدیعوت‌آحارونوت» اعلام کرده است این انفجار در خیابان «خیال هتوتخانیم» (نیروی توپخانه) شهرک ریشون لتصیون رخ داده و بر اثر آن یک مرد 50ساله نیز مجروح شده است. بنابر اعلام این وبگاه خبری، نیروهای پلیس رژیم‌صهیونیستی این فرد را که به بیمارستان منتقل شده بازداشت کرده و درحال بازجویی از او هستند. ریشون لتصیون چهارمین شهر بزرگ فلسطین اشغالی و در جنوب تل‌آویو واقع شده است. برخی از رسانه‌ها می‌گویند پلیس رژیم‌صهیونیستی تلاش دارد با انتشار مطالبی حادثه سه‌شنبه‌شب را مساله‌ای جنایی نشان دهد و مانع از دیده شدن ابعاد امنیتی آن شود. بامداد روز شنبه نیز روزنامه «جروزالم‌پست» اعلام کرد خودرویی بمب‌گذاری‌شده در شهر «نیس‌زیونا» در مرکز سرزمین‌های اشغالی منفجر شده است. این روزنامه مدعی شد بررسی‌های اولیه از این حادثه حاکی از وقوع انفجار یک بمب دستی بوده است. رژیم‌صهیونیستی مدعی است در این انفجار هیچ‌کس آسیب ندیده است.

انفجار این دو خودرو نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی با موج جدیدی از معضل امنیتی در قالب انفجار خودرو روبه‌رو شده است. اینکه این انفجارها در شهرها و مناطقی رخ داده که فلسطینی‌ها و عرب‌تباران در آنها سکونت ندارند، نگرانی صهیونیست‌ها را افزایش داده که شهروندان صهیونیست در حوادث هفته جاری دخالت داشته‌اند. قدرت کم یا انفجار زودهنگام چاشنی‌های انفجاری، نشان از کم‌تجربه بودن افراد سازنده بمب‌ها دارد. کنار هم گذاشتن این موارد می‌تواند نشان دهد افراد و گروه‌های ناراضی در سرزمین‌های اشغالی احتمالا در حال کلیدزدن برخورد فیزیکی با دولت و نهادهای این رژیم هستند. هر دو جناح راستگرا و چپگرای رژیم‌صهیونیستی سابقه‌ای طولانی در انجام اقدامات تروریستی دارند و تاکنون چندین تن از افراد طیف مقابل خود را ترور کرده‌اند. حضور طولانی‌مدت نتانیاهو در قدرت که از سال 2009 تاکنون بی‌وقفه ادامه داشته و این می‌تواند انگیزه‌ای برای بسیاری از گروه‌های چپگرا و مخالف وی برای دست زدن به بمب‌گذاری باشد. با وجود این، جبهه داخلی سرزمین‌های اشغالی تنها معضل امنیتی صهیونیست‌ها نیست، بلکه جبهه خارجی نیز که به گروه‌های فلسطینی مربوط می‌شود، شیوه‌های جدیدی در مبارزه و ایجاد معضل امنیتی برای رژیم‌صهیونیستی در پیش گرفته‌اند.

بامداد روز 15نوامبر (25 آبان) بود که رسانه‌های صهیونیستی از حملات ناگهانی موشکی به پایتخت رژیم‌صهیونیستی خبر دادند. در این روز البته مناطق دیگری از سرزمین‌های اشغالی نیز شاهد اصابت موشک بودند اما هدف قرار گرفتن تل‌آویو در این میان تعجب‌برانگیز بود. گروه‌های فلسطینی براساس قواعد عرفی میدان نبرد از هدف قرار دادن تل‌آویو با وجود دارا بودن این قابلیت تا حدی خودداری می‌کردند و تنها در سال 2014 و در جریان تهاجم رژیم‌صهیونیستی به غزه رسما این شهر را موشک‌باران کردند. در جریان این حمله دو موشک با کلاهک جنگی شدیدالانفجار به شهرکی در جنوب تل‌آویو اصابت کردند. نکته قابل‌توجه در این میان عدم کارایی سامانه‌های راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی بود. صهیونیست‌ها تنها زمانی از موشک‌ها باخبر شدند که آنها به زمین نشسته و جنوب پایتخت رژیم‌صهیونیستی را به لرزه درآورده بودند.

مقامات صهیونیست پس از این حمله با توجه به ضعف جبهه داخلی این رژیم و عدم کشش لازم برای جنگی دیگر از پاسخ به حمله موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی خودداری کرده و مدعی شدند این دو موشک بر اثر رعد و برق از جایگاه‌های موشکی خود به‌سمت تل‌آویو شلیک شده‌اند. پس از این ادعا نیز رسانه‌های صهیونیست از پرداختن به موضوع موشک‌باران رژیم صهیونیستی در اواسط نوامبر خودداری کردند. کارشناسان رژیم صهیونیستی در توجیه عدم توجه تل‌آویو به جبهه جنوب در غزه ادعا می‌کنند گروه‌های مقاومت فلسطینی قصد دارند با تحریک این رژیم، مانع از تمرکز آن در جبهه شمال شوند. جبهه شمال شامل لبنان و سوریه است. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی در برابر غزه طی سالیان اخیر دست‌بسته بوده و حالا می‌گوید برای مقابله با دشمنان در جبهه شمالی که شامل نیروهای مقاومت لبنان و سوریه است از جواب به غزه خودداری می‌کند. برخلاف سخنان رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی و خلاف‌گویی آنها در این رابطه، ارتش رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته به‌دلیل ترس از انتقام نیروهای مقاومت لبنان در حالت آماده‌باش قرار دارد.

فروردین 98؛ نخستین انتخابات

در سرزمین‌های اشغالی، انتخابات کنست هر چهارسال یک‌بار و آن‌هم اوایل مهرماه برگزار می‌شود، اما به‌دلیل یک رخداد پیش‌بینی نشده، این انتخابات پیش از موعد برگزار شد. در آبان‌ماه سال 97، رژیم‌صهیونیستی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی- نظامی را برای نفوذ در نوار غزه طراحی می‌کند، اما این عملیات شکست می‌خورد و درگیری بین گروه مقاومت و صهیونیست‌ها بالا می‌گیرد. در این درگیری، مقاومت 300 موشک به سرزمین‌‌های اشغالی شلیک می‌کند و نتانیاهو که انتظار چنین پاسخی را نداشت، فورا آتش‌بس را می‌پذیرد. به‌دنبال پذیرش آتش‌بس، آویگدور لیبرمن، از متحدان کلیدی بنیامین نتانیاهو که منتقد آتش‌بس بود، استعفا می‌کند. به‌دنبال استعفای لیبرمن که با حزب «اسرائیل خانه ما» در کابینه ائتلافی نتانیاهو حضور داشت، سایر احزاب حاضر در ائتلاف نیز خواستار استعفای نتانیاهو می‌شوند. اگر نتانیاهو استعفا می‌کرد، رسیدگی قضایی به پرونده‌‌های فساد و رشوه‌خواری او، جدی‌تر دنبال و او از ساختمان دولت راهی زندانی می‌شد. نتانیاهو استعفا را انتخاب نکرد تا انتخابات زودهنگام، سرنوشت دولت را تعیین کند. بیست‌ویکمین دوره انتخابات کنست رژیم‌صهیونیستی، سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه برگزار شد. با اینکه بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی اصلی‌ترین چهره‌‌ها برای تصدی نخست‌وزیری بودند، رووین ریولین رئیس‌جمهور، نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرد. نتانیاهو در مهلت قانونی موفق به ائتلاف با هیچ حزبی برای کسب 61 کرسی پارلمان نشد و متحدانش در پارلمان برای اینکه رئیس رژیم‌صهیونیستی شخص دیگری را مامور به تشکیل کابینه نکند، رای به انحلال کنست دادند. براین اساس، عمر کنست رژیم‌صهیونیستی که در آوریل 2019 تشکیل شد، کمتر از یک ماه به پایان رسید.

شهریور 98؛ دومین انتخابات

بیست‌ودومین  انتخابات کنست رژیم‌صهیونیستی 17 سپتامبر (26 شهریور 98) برگزار می‌شود. نتانیاهو که پیروزی در این انتخابات برای او بسیار حیاتی است، دست به ریسک بزرگی می‌زند و دو عملیات نظامی علیه سوریه و لبنان را آغاز می‌کند تا این پیام را به شهرک‌نشینان صهیونیست بدهد که تنها اوست که می‌تواند امنیت را برای صهیونیست‌‌ها تامین کند. انتخابات برگزار می‌شود، اما هیچ‌یک از احزاب با ائتلاف هم نمی‌توانند 61 کرسی را تصاحب کنند. حزب نتانیاهو (لیکود) در این انتخابات 32 کرسی و حزب بنی کانتس 33 کرسی را کسب می‌کند. از آنجا که تعداد بیشتری از نمایندگان از نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو حمایت می‌کردند، رئیس‌جمهور رژیم‌صهیونیستی، او را مامور تشکیل کابینه می‌کند. این‌بار هم نتانیاهو همچون دور قبل نمی‌تواند موافقت 60 نماینده دیگر به غیر از خودش را برای نخست‌وزیری خود کسب کند تا اینکه رئیس‌جمهور، رقیب او، بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید را مامور تشکیل کابینه می‌کند. اما گانتس هم نمی‌تواند کابینه تشکیل دهد. پس از دو تلاش ناموفق متوالی برای تشکیل کابینه، رئیس رژیم‌صهیونیستی روز 21 نوامبر پارلمان را موظف می‌کند طی 21 روز فردی را که بتواند کابینه فراگیر تشکیل دهد، معرفی کند، اما پارلمان آنها هم نمی‌تواند چنین فردی را معرفی کند. رئیس‌جمهور رژیم‌صهیونیستی برای خروج از این بن‌بست، به نتانیاهو و گانتس پیشنهاد می‌کند با هم ائتلاف کنند و دولت وحدت ملی تشکیل دهند. در این پیشنهاد، رهبر هر دو حزب با هم می‌توانند نوبتی (هرکدام دو سال) ریاست کابینه و پست کلیدی نخست‌وزیری را برعهده بگیرند، اما عدم توافق نتانیاهو و گانتس باعث شد بیست‌ودومین کنست، عمری کمتر از سه ماه داشته باشد.

اسفند 98؛ سومین انتخابات

دو شکست در تشکیل کابینه، پای صهیونیست‌ها را به سومین انتخابات کنست باز کرد. سومین انتخابات در کمتر از یکسال، دوم مارس 2020 (12 اسفند 98) برگزار می‌شود. یک هفته به بیست‌وسومین انتخابات کنست، نتانیاهو براساس تجربه قبلی، بار دیگر تلاش می‌کند با یک عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، کلید فتح کابینه را به‌دست‌آورد. برهمین اساس، چهارم اسفندماه، ارتش رژیم‌صهیونیستی در منطقه غزه یک جوان فلسطینی را به شهادت می‌رساند و در اقدامی تحریک‌کننده، پیکر این شهید فلسطینی را توسط تیغه‌‌های بولدوزر، به‌سمت سرزمین‌‌های اشغالی می‌برند. جنایت صهیونیست‌‌ها و پاسخ موشکی جنبش جهاد اسلامی منجربه حملات هوایی صهیونیست‌‌ها به غزه می‌شود. عملیات رژیم‌صهیونیستی باعث می‌شود اقبال به نتانیاهو کمی بیشتر شود و او پنج کرسی بیش از انتخابات قبلی کسب کند و تعداد کرسی‌‌های خود را به 36 عدد برساند. حزب آبی و سفید هم به‌اندازه انتخابات قبلی 33 کرسی را تصاحب می‌کند. گرچه ۳۰ حزب در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کردند، در نتایج نهایی تنها هشت حزب به کنست راه پیدا می‌کنند که رقم پایینی در تاریخ رژیم‌صهیونیستی است. در این انتخابات هم جناح راستگرایان به رهبری نتانیاهو درمجموع 58 کرسی را به‌دست آورد و قادر به تشکیل دولت جز با ائتلاف با گانتس نشد که این ائتلاف نیز در آستانه نابودی است.

 

نظر شما