شناسهٔ خبر: 44297839 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تقویم تاریخ

صاحب‌خبر -

خالق دکتر جکیل و آقای‌ هاید
126 سال پیش، برابر با سوم دسامبر 1894 میلادی، رابرت لویی استیونسن، نویسنده شهیر اسکاتلندی در 44 سالگی درگذشت. استیونسن که تنها فرزند توماس استیونسن معمار سرشناس اسکاتلندی بود، بعد از اتمام تحصیلات متوسطه برای تحصیل رشته مهندسی و ادامه‌دادن راه پدر وارد دانشگاه شد اما ضعف مفرط جسمی و غلبه بیماری‌های مختلف بر او باعث شد تحصیل در رشته مهندسی را رها کرده و حقوق بخواند. مشکلاتی که استیونسن به لحاظ سلامت جسمی با آنها رو‌به‌رو بود، باعث شد او وقت بیشتری را برای استراحت جسمی و نوشتن بگذارد که نتیجه آن به خلق آثاری بدیع و خواندنی چون «جزیره گنج» و «دکتر جکیل و آقای ‌هاید» انجامید.
 

نویسنده دریانورد و ماجراجو
163 سال پیش، برابر با سوم دسامبر 1857 میلادی، جوزف کنراد با نام اصلی تئودور یوزف کنراد نالچ ‏کوژینوسکی، نویسنده شهیر لهستانی - بریتانیایی، در قلمرو امپراتوری روسیه (اوکراین امروزی) به دنیا آمد. در سابقه کنراد همچون هرمان ملویل نویسنده شهیر آمریکایی، تجربه دریانوردی و ماجراجویی‌ و جهانگردی را می‌توان مشاهده کرد.  «لرد جیم»، ‏‏«کاکاسیاه کشتی نارسیسوس» و «رانده از جزیره‌ها» کنراد را به‌عنوان نویسنده‌ای که می‌توان روی او حساب کرد به ‏مخاطبان ادبیات شناساند. اما بی‌شک نام کنراد بیش از هر چیز با رمان کوتاه «دل تاریکی» ‏پیوند خورده است. رمانی که فرانسیس فورد کاپولا در‌سال ١٩٧٩ میلادی فیلم «اینک آخرالزمان» را از روی آن اقتباس ‏کرد و مارلون براندو نقش سرهنگ والتر کورتز را روی پرده نقره‌ای جان بخشید.
 

نخستین پیوند قلب در جهان
53 سال پیش، برابر با سوم دسامبر 1967 میلادی، دکتر کریستیان نیتلینگ بارنارد، نخستین عمل پیوند قلب جهان را در بیمارستان گروت شور شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی انجام داد. او در این عمل، قلب یک زن جوان 25 ساله را با موفقیت به جای قلب لوئیس واشکانسکی، خواربار فروشی از اهالی آفریقای جنوبی پیوند زد. واشکانسکی 18 روز پس از عمل به دلیل ابتلا به ذات‌الریه درگذشت. عمل‌های بعدی بارنارد تا حد بسیار زیادی موفقیت‌آمیز بود و شماری از بیمارانش تا اواخر دهه 70 توانسته بودند سال‌های بیشتری زنده بمانند.
 

استاد شجریان، ایرج و معین
39 سال پیش، برابر با سیزدهم آذر 1360 خورشیدی، جلال‌الدین تاج اصفهانی از خوانندگان بنام ایرانی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. تاج در 10 سالگی نزد استادانی چون سیدعبدالرحیم اصفهانی، میرزا حسین عندلیب، حبیب شاطرحاجیبه دانش‌اندوزی پرداخت. او از همان سال ۱۳۱۹ همکاری با رادیو را آغاز کرد. از میان شاگردان او می‌توان به محمدرضا شجریان، حسین خواجه امیری (ایرج)، علی‌اصغر شاهزیدی، سید رضا طباطبایی کربکندی، حمیدرضا نوربخش، نصرالله معین و محمد تقی سعیدی ولاشانی اشاره کرد.

نظر شما