شناسهٔ خبر: 44294630 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه نسل‌فردا | لینک خبر

واکسن کرونا جنجال جدیدی بین دولت و مجلس؛ ازآمادگی لجستیکی درصورت خرید تا گلایه‌ها به قرنطینه

کرونای سیاسی واکسن ندارد!

نویسنده : زهرا وفایی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی: در یکی از فرودگاه‌ها اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید۱۹ آغاز شده است عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: درتمام دنیا از روسیه گرفته تا آمریکا و چین همه فقط ادعا دارند که واکسن ساختیم اما با چه کیفیتی؟ با چه ماندگاری و با چه اثربخشی؟

صاحب‌خبر - درست همان روزی که معاون وزیر راه به ایرنا خبر داد به کمک دو ایرلاین آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم، معلوم بود هشداری که چند هفته پیش دکتر «حسن‌روحانی» درباره «کرونای‌سیاسی» داده جدی‌تر شده است. این در حالی است که جهان در حال آماده شدن برای واکسیناسیون در مقابل ویروس کروناست و در این بین شرکت‌های هواپیمایی برای فراهم کردن امکانات و تاسیسات حمل و نقل واکسن‌های کووید۱۹ در دمای بسیار سرد به سرعت تلاش می‌کنند و آماده حمل این واکسن‌ها می‌شوند. آن‌طورکه اعلام شده است واکسن‌های کرونای ساخت دو شرکت تایید شده، باید در دمای نزدیک به یخ‌زدگی نگهداری شوند و برای همین، حمل درست آن‌ها به کار سخت دولت‌ها تبدیل شده است. براساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی تنها ۱۵درصد اعضای صنعت هوایی برای انتقال واکسن‌ها در دمای نزدیک به منفی ۷۰درجه سانتی‌گراد آمادگی دارند. اکنون بیشتر کشورهای جهان درحال تدارک امکاناتی هستند که بتوانند بعد از خرید واکسن‌ها آن‌ها را سالم به مشتری‌ها تحویل دهند و فرودگاه‌های جهان اکنون درگیر ساخت موقت انبارهایی می‌شود که بتوانند واکسن‌ها را نگهداری کنند. در صورت تصمیم به خرید امکانات لجستیکی مهیاست «شهرام آدم‌نژاد» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی که با ایرنا داشت با بیان اینکه از چند روز گذشته در یکی از فرودگاه‌ها اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید۱۹ آغاز شده است،گفت: در صورت تصمیم کشور برای خرید و واردات واکسن قسمت عمده کار، انتقال آن به داخل کشور خواهد بود که عملیات لجستیک آن به معنای حمل، نگهداری و تحویل به گیرنده یعنی وزارت بهداشت مهم‌ترین قسمت کار است. وی ادامه داد: برای مثال نحوه نگهداری این واکسن تا انتقال آن به بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد. واکسن‌ها وقتی به فرودگاه می‌رسد باید در دمای پایین نگهداری و منتقل شود. وی با بیان اینکه مراحل آماده‌سازی حداقل ۲۰روز طول می‌کشد،گفت: هواپیمای کارگو می‌تواند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کند؛ البته هنوز زمان اولین پرواز مشخص نیست اما اکنون به کمک دو ایرلاین آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم. ساخت واکسن یک ادعاست! «ملک ‌فاضلی» نماینده استان سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نسل‌فردا» ضمن انتقاد ازاقدامات جسته و گریخته وزارت بهداشت پیرامون تست رایگان (PCR) اظهار داشت: حدود دو هفته‌ای است که درسراسرکشور تست کرونا رایگان شده اما فقط دربعضی از مناطق و مراکز درمانی این خدمت ارائه می‌شود. وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که الان درهمین سراوان که به اصطلاح نقطه آخر ایران است، تست به صورت رایگان انجام می‌شود اما گستردگی آن مهم است. تست باید فراوان باشد و به صورت گسترده در آزمایشگاه‌های کشور توزیع شود. فاضلی با بیان اینکه «تست کرونا باید از همان ابتدا رایگان انجام می‌شد» گفت: اساس کنترل هر بیماری واگیردار شناخت بیماری است؛ یعنی «اسکرینینگ» و بیماریابی کنیم. ابزار بیماریابی کووید19 فعلاً انجام تست است. وقتی تست را به صورت ارزان، آسان و فراوان در اختیار جامعه نگذاریم طبعاً بیماریابی ما مشکل دارد و برهمین اساس نیز بیماری شیوع پیدا می‌کند. نماینده سیستان‌وبلوچستان درمجلس یازدهم خاطرنشان کرد: بنابراین تست باید علاوه بررایگان بودن فراوان هم باشد، آن وقت تازه یک مشکل را حل کردید یعنی بیماریابی انجام دادید. بعد اگر می‌خواهید پیشگیری کنید باید ابزارهای دیگر را فراهم کنید مثل واکسیناسیون تازه آن هم اگر واکسن موثری داشته باشید. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: زمانی می‌توانیم برای یک بیماری واکسن مؤثر داشته باشیم که آن بیماری یک سابقه طولانی داشته باشد. یعنی اگر شخصی که امسال مبتلا شد تا پنج سال دیگر مبتلا نشود، آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم واکسنی را که ساختیم چهار سال اثربخشی دارد. کرونا بیماری جدیدی است و کمتر از یک‌سال از آن می‌گذرد. باید بررسی کنیم مبتلایان بازهم مبتلا شده‌اند یاخیر؟ آن وقت تازه واکسن معنا پیدا می‌کند. ملک‌فاضلی تصریح کرد: درتمام دنیا از روسیه گرفته تا آمریکا و چین و همه کشورهایی که ادعای ساخت واکسن دارند فقط ادعا دارند که واکسن ساختیم، اما با چه کیفیتی؟ با چه ماندگاری؟ با چه اثربخشی؟ همه این‌ها زیرسوال است! وی اظهار داشت: وقتی واکسن زیرسؤال است پس نمی‌توانید جامعه را به طرف ریشه‌کنی بیماری ببرید. مطلب دیگر قرنطینه بوده که از هزار سال پیش وجود داشته است. مفهوم قرنطینه این است که کاملاً محدودیت‌های تردد و ارتباطات انجام شود. وقتی قرنطینه ناقص باشد معلوم است فقط بیماری را فروکش کرده‌اید ولی سه ماه بعد دوباره به اوج می‌رسد. مهم‌ترین مشکل واکسن‌ها امکان نگهداری است وزارت راه اعلام کرده در حال آماده‌سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند به‌کارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند. یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی‌اکسیدکربن منجمد یا یخ خشک است؛ زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می‌شود. براساس گزارش شرکت دی‌اچ‌آل درباره حمل ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق‌بندی شده، حمل کنند. آلمان‌ها و یک ابداع شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه‌های آزمایشی واکسن‌ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰درجه سانتی‌گراد تا ۱۰روز سرد نگاه می‌دارد.

نظر شما