شناسهٔ خبر: 44282152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک عضو شورای شهر:

شهرداری قزوین، ۷/۵ میلیارد تومان سود ماهانه به بانک شهر پرداخت می‌کند

آرزو یارکه سلخوری

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین گفت: در هفته اخیر با القای شبهات فراوان در خصوص فروش پروژه ستاره پونک جهت تسویه وام‌های به ارث رسیده از گذشته به شهرداری با بانک شهر طوری وانمود می‌شود که گویا شورای پنجم خود عامل تولید این بدهی‌ها بوده است و شورای چهارم نقشی نداشته است.

صاحب‌خبر -

سعید دقیقی در جلسه علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته ۱۱ آذر برگزار شد، در نطق پیش از دستور خود به موضوع فروش املاک ستاره پونک قزوین توسط شهرداری که این روزها در فضای مجازی پر سر و صدا شده است، پرداخت و تصریح کرد: در سال پایانی شورای پنجم قرار داریم و مفتخرم بگویم که به عهد و پیمانم با مردم نسبت به حفظ بیت‌المال، پاک دستی و صداقت پایبند بودم و کوتاهی نکردم؛ عملکرد شورای پنجم شفاف است و همواره در جهت حل مشکلات مردم قدم برداشتیم.

وی افزود: جامعه در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و این موضوع را درک می‌کنم بنابراین مسائلی که مطرح می‌کنم سیاسی نیست چرا که معتقدم بیان مسائل سیاسی و اختلاف نظرات کار درستی نیست و باید به فکر گره گشایی از مشکلات شهر باشیم، از تشکل‌های دانشجویی فعال، جوانان فضای مجازی و ائمه جماعات می‌خواهم که به این موضوع توجه زیادی داشته باشند.

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین اظهار کرد: مصوبه اخیر شورا در مورد واگذاری برج‌های مسکونی ستاره پونک به بانک شهر، در فضای مجازی با انتقاداتی همراه شد، اما آیا درست است آنچه ما انجام می‌دهیم صحیح مطلق و آن چه دیگران انجام می‌دهند غلط مطلق تلقی شود، این همان مسئله‌ای که شهر را از توسعه و آبادانی دور کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: شورای پنجم را با بدهی ۲۳۷ میلیارد تومانی تحویل گرفتیم، این در حالی بود که بسیاری از املاک با ارزش شهرداری پیش از آن تهاتر شده بود؛ زمین‌هایی در هفت‌سنگان، ملاصدرا، پنبه ریسه، مجتمع مسکونی نواب و پروژه شهید انصاری را در شورای چهارم از دست دادیم که اگر امروز بودند براساس قیمت کارشناسی روز ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش نقدی داشتند.

وی بیان کرد: درحال حاضر سودهای تصاعدی با میانگین ۷ و نیم میلیارد تومان در ماه بابت بدهی‌های شهرداری قزوین به بانک شهر پرداخت می‌شود، این در حالی است که روحانیون مساجد جنوب شهر برای حل مشکلات مردم با مبلغ ناچیزی درخواست‌های متعدی دارند که بی‌پاسخ می‌ماند.

دقیقی یادآور شد: برخی از اعضای شورا با مصاحبه‌های جهت‌دار و کدهای اشتباه می‌گویند اکثریت شورا با ما همراه نیست و برای خود در این بدهی نقشی قائل نیستند، این در حالی است که اگر شجاعت داشتند می‌گفتند بخشی از این بدهی برعهده ما است، در اقتصاد شهری باید با زبان ریاضی صحبت کنیم این درست نیست که ما ماهانه ۷ و نیم میلیارد سود بدهی پرداخت کنیم و موضع حق‌به‌جانب بگیریم و به مردم دروغ بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: در هفته اخیر با القای شبهات فراوان در خصوص فروش پروژه ستاره پونک جهت تسویه وام‌های به ارث رسیده از گذشته به شهرداری با بانک شهر طوری وانمود می‌شود که گویا شورای پنجم خود عامل تولید این بدهی‌ها بوده است و شورای چهارم نقشی نداشته است.

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین گفت: برخی به کارشناسان رسمی قیمت‌گذاری پروژه ایراد وارد می‌کنند درحالی‌که کارشناسان قیمت‌گذاری املاک شهرداری همان افرادی هستند که درگذشته نیز املاک شهرداری را قیمت‌گذاری می‌کردند، اگر این کارشناسان مناسب نیستند چرا در گذشته نسبت به آن‌ها اعتراضی نشده است؟

لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی

وی اظهار کرد: از دستگاه‌های نظارتی درخواست دارم ضمن بررسی مصوبه شورا، اگر نکته مبهمی جهت اصلاح یا برخورد قاطع توسط شورای اسلامی شهر قزوین نیاز دارد مورد بررسی قرار گیرد چراکه ما باور داریم هدف ما بر پایه سلامت نفس است.

دقیقی با اشاره به نحوه واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری در دوره‌های گذشته، تصریح کرد: باید این حوزه نیز مورد نظارت قرار بگیرد که چه افرادی با برخورد خاص با این پروژه‌ها بیت‌المال را حیف‌ومیل کردند، هدف اصلی ما اصلاح امور است.

وی در ادامه با اشاره به بدهی‌های شهرداری قزوین اظهار کرد: شهرداری قزوین از سال ۹۳ تا ۹۷ درمجموع ۹۵ مورد تسهیلات برای ۴۶ پیمانکار پرداخت کرده است، ۳ فقره از این تسهیلات در سال ۹۶-۹۷ پرداخت شده است درواقع در شورای پنجم ما ۱۶ میلیارد تومان وام دریافت کردیم و مابقی تسهیلات مربوط به سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بوده است.

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: در زمان شورای پنجم ۱۴ فقره تسهیلات برای ۸ پیمانکار تسویه شده و ۱۶ میلیارد نیز از محل خزانه کسب شده است، در واقع شهرداری به جای پرداخت پول به پیمانکار به آن‌ها وام داده و شهرداری را با مسئله بدهی روبه‌رو کرده است، روزانه ۲۳۸ میلیون تومان سود بانکی بدهی شهرداری است.

دقیقی با اشاره به اینکه در شورای چهارم بابت بدهی شهرداری برخی املاک واگذار شده است، یادآور شد: ملک پنبه ریسه در خیابان طالقانی با مبلغ ۳۷ میلیارد تومان برای پرداخت سود بدهی واگذار شده است که کارشناسی امروز این ملک صرفاً برای مزایده ۱۱۰ میلیارد تومان است؛ کارخانه آسفالت هفت‌سنگان را ۲۱ قطعه دادیم که قیمت روز آن ۱۵۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: یک هکتار زمین تجاری خدماتی در ۱۴/۱۱/۹۴ با قیمت کارشناسی ۱۲۰ میلیارد تومان واگذار شده است، پروژه مسکونی نواب ۱۰۰ واحد مسکونی است که هر واحد آن بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، پروژه تجاری- اداری شهید انصاری به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان واگذار شده است که قیمت امروزی آن ۳۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین تأکید کرد: طبق اسناد موجود قیمت روز املاکی که بابت بدهی به بانک شهر واگذار شده است ۵۰۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که ما همچنان ۴۹۰ میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوره چهارم شورا در سال ۹۴، آقای حبیبی (معاون استاندار) و آقای فرخ‌زاد اقدام به قیمت‌گذاری پروژه برج‌های ستاره پونک کردند که طی چندین بار از ۵۴ میلیارد تومان تا ۳۳۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

دقیقی اظهار کرد: برج تجارت ۷ هزار متر زمین بوده است، اگر بعد از پایان پروژه سهم شهرداری را بدهند ۱۱۰ میلیارد می‌شود درحالی‌که ستاره پونک الان ۳۳۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، در پروژه راژیا نیز همین‌طور است ۹ هزار متر زمین با تراکم بالا و عوارض رایگان پرداخت شده است و ۲۲ درصد دریافت کردیم درحالی‌که ارزش بالایی دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص پروژه تالار شهر نیز زمین و پروانه به‌صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شده و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز اعتبار عمرانی تزریق شده است، مجتمع مسکونی نواب نیز مشارکت داشتیم، برای پارک رباتیک نیز ۲ هزار متر زمین در کنار تالار شهر و ۷۵۰ میلیون تومان پول دادیم.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: در سال سوم شورا برخی از اعضای شورا به دنبال تخریب سیاسی شورای پنجم در فضای سیاسی کرده‌اند، ممکن است من در دوره بعدی به دنبال ورزش بروم اما باید تلاش کنیم سلامت و در مسیر درست حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، طبق مصوبه اخیر شورای شهر قزوین، پروژه مسکونی ستاره پونک متعلق به شهرداری قزوین با ۱۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع زمین و ۱۱ هزار متر بنا در ۱۲ طبقه به ارزش ۳۲۹ میلیارد تومان در قبال بدهی شهرداری قرار است به بانک شهر واگذار شود.

انتهای پیام

نظر شما