شناسهٔ خبر: 44274985 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

شکست دور از انتظار بسکتبال برابر سوریه در انتخابی کاپ آسیا

پنجره‌ای که بد بسته شد!

در آستانه آغاز پنجره دوم انتخابی کاپ آسیای بسکتبال، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که سرنوشت صعود بسکتبال ایران به پنجره سوم گره بخورد. اما حالا آسمانخراش‌های ایران که شکست غیرمنتظره‌ای را برابر سوریه تجربه کردند، برای صعود باید به دو بازی اواخر زمستان برابر عربستان و قطر امیدوار باشند.

صاحب‌خبر -

نگار رشیدی

بسکتبال ایران مانند تمام ورزش‌های دیگر ماه‌های سختی را سپری کرد. دورانی که زیر سایه کرونا قرار داشت و محدودیت‌های بسیاری را ایجاد کرده بود. با این حال زمانی که تصمیم به برگزاری پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا به صورت متمرکز در قطر گرفته شد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که شاهد چنین نتایجی برابر عربستان و سوریه باشد. حتی رسانه‌های قطری هم پیش از شروع مسابقات از ایران به عنوان شانس اول صعود نام برده بودند و پیش از مسابقه اول از این نوشتند که عربستان برای کسب جایگاه دوم تلاش می‌کند. فدراسیون جهانی بسکتبال هم در گزارشی که نوشته بود از دفاع بی‌نقص ایران یاد کرد. موردی که در این دو بازی به خصوص سوریه بسیار ضعیف بود.

برد نه‌چندان آسان برابر عربستان

تیم ملی بسکتبال بعد از حدود هشت ماه تعطیلی، تنها با چند روز اردوی داخلی، بدون داشتن هیچ بازی تدارکاتی و از همه مهم‌تر در غیاب حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی راهی قطر شد. با این حال این موارد با توجه به اختلافی که بسکتبال ایران با دو رقیبش در این پنجره یعنی عربستان و سوریه داشت، نه‌تنها نگران‌کننده نبود، بلکه همه روی برد ایران اطمینان داشتند. در اینجا باید تاکید کرد که شرایط کرونا و تعطیلی اردوها تنها مختص ایران نبوده و رقبا هم با چنین وضعیتی مواجه بوده‌اند.

در هر حال بسکتبال ایران روبه‌روی عربستان با وجود اینکه به پیروزی رسید، نتوانست انتظارات را برآورده کند. نمایش تیم ملی در بازی نخست به شکلی بود که خیلی زود اما و اگر جای خودش را به اطمینان برد از سوریه داد و نگرانی‌ها برای پیروزی در بازی دوم را ایجاد کرد. نگرانی که البته درست هم از آب درآمد.

سوریه و یک باخت دور از انتظار

از آنجایی که سوریه تیم نود و پنجم رده‌بندی است، هیچ‌کس انتظار نداشت که بتوانند طلسم شکست دادن ایران در این تورنمنت را بشکنند. شاید حتی خود سوری‌ها هم این احتمال را در ذهن نداشتند که بتوانند آسمانخراش‌های ایران را در هم بکوبند. اما در بازی این اتفاق رخ داد و نتیجه این مسابقه با حساب 70 بر 77 به سود رقیب رقم خورد. مهران شاهین‌طبع برای این دیدار سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده و آرون گرامی‌پور را به میدان فرستاد.

بهنام یخچالی با یک پرتاب سه امتیازی اولین امتیاز ایران را در این مسابقه به دست آورد اما در نهایت بازی پایاپای پیش رفت و کوارتر اول با نتیجه 21 - 21 مساوی تمام شد. در کوارتر دوم  سعید داورپناه و مایک رستم‌پور با دو پرتاب سه امتیازی حساب کار را ۲۷ بر ۲۴ به سود ایران تغییر دادند. ملی‌پوشان ایران به تدریج ۳۴ بر ۲۴ برتری خود را حفظ کردند اما در ادامه ضعف عملکرد دفاعی آنها باعث شد تا حریف اختلاف امتیاز خود را کم کند و بازی در امتیاز ۳۷ بر ۳۵ به سود ایران دنبال شود. درنهایت این کوارتر 21-19 به سود ایران تمام شد و با حساب ۴۲ بر ۴۰ نیمه اول به سود ایران تمام شد.

دفاع ضعیف ایران در آغاز کوارتر سوم و همچنین حرکت دفاعی رستم‌پور که باعث شد تا داور خطای غیرورزشی این بازیکن را اعلام کند و دو پرتاب آزاد برای سوریه در نظر بگیرد که هر دوی آنها وارد سبد شد، درنهایت برتری 58 بر 55 سوریه را به همراه داشت. نتیجه این کوارتر 18 - 13 به سود سوریه بود. درنهایت تلاش‌های ایران در کوارتر چهارم برای ثبت پیروزی کافی نبود و تیم رقیب به واسطه درخشش جورج اری‌کل بازیکن آمریکایی خود کوارتر را 19 بر 15 و مسابقه را 77 بر 70 به سود خود تمام کردند.

در این مسابقه جورج اری‌کل بازیکن سوریه با کسب 34 امتیاز، هشت ریباند و تاثیرگذاری 36، بهترین بازیکن میدان بود و توانست یک تنه سوریه را به برتری در این بازی برساند. در سوی دیگر میدان ملی‌پوشان کشورمان در امتیازآوری چندان موفق نبودند و بهنام یخچالی که در بازی با عربستان بهترین بازیکن شده بود، در این مسابقه تنها 10 امتیاز را کسب کرد. محمد جمشیدی و مایک رستم پور به ترتیب با 13 و 12 امتیاز، پرامتیازترین بازیکنان ایران بودند.

جای خالی صمد و حامد

یکی از مهم‌ترین نکات این دو بازی این بود که حامد حدادی که در CBA باز می‌کند به خاطر شرایط سخت چین و صمد نیکخواه‌بهرامی به خاطر ابتلا به کرونا تیم ملی را همراهی نکردند. موضوعی که بسیاری به آن اشاره می‌کنند و آن را از دلایل شکست تیم ملی می‌دانند. در اینکه در بسکتبال ایران هنوز کسی را در قواره‌های حامد حدادی نداریم و یا جایگزین مناسبی برای صمد نیکخواه‌ وجود ندارد شکی نیست. اما موضوع مهم‌تر این است که بسکتبال ایران تا چه زمانی باید به این دو بازیکن متکی باشد؟ دلایل مختلف زیادی وجود دارد که در هر تورنمنتی باعث شود این دو بازیکن بیرون از ترکیب قرار بگیرند. بنابراین بهتر است دنبال راه حلی در این باره باشیم.

بسکتبال ایران مانند تمام ورزش‌های دیگر ماه‌های سختی را سپری کرد. دورانی که زیر سایه کرونا قرار داشت و محدودیت‌های بسیاری را ایجاد کرده بود. با این حال زمانی که تصمیم به برگزاری پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا به صورت متمرکز در قطر گرفته شد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که شاهد چنین نتایجی برابر عربستان و سوریه باشد

خوشحالی در حد المپیک!

همان‌طور که اشاره شد حتی خود سوریه هم شاید فکرش را نمی‌کرد که بتواند از سد تیم بسکتبال ایران بگذرد. چراکه آنها که پیش از این دیدار از سه بازی‌شان تنها یک برد به دست آورده بودند و اینکه بتوانند چنین نتیجه‌ای را برابر قهرمان چند دوره بسکتبال آسیا به دست بیاورند، دور از ذهن بود.

به همین خاطر خوشحالی بازیکنان و کادر فنی تیم ملی سوریه پس از سوت پایان بازی، از اتفاقات جالب این مسابقه بودند. اعضای تیم سوریه در حالی که پرچم کشورشان را به دست داشتند، داخل زمین آمدند و چنان شادی از خود نشان دادند که انگار راه‌شان به سمت المپیک را باز کرده‌اند! همچنین آنها بعد از چند دقیقه مقابل جایگاه ویژه ایستادند و برابر یکی از مقامات کشور خود دسته جمعی به شادی هماهنگ پرداختند؛ این نوع شادی معمولا زمانی صورت می‌گیرد که سالن پر از جمعیت باشد اما هرچه باشد این نتیجه یک پیروزی تاریخی برای آنها به حساب می‌آید.

حاشیه‌هایی بیرون از میدان

اگر بحث ضعف فنی و شکست تیم ملی در زمین مسابقه برابر سوریه را فاکتور بگیریم، بسکتبال ایران با حواشی‌ای هم بیرون از زمین مسابقه روبه‌رو بود. حاشیه‌هایی که فدراسیون آن‌طور که باید و شاید به آن واکنش نشان نداده است. ماجرا از این قرار است که روز قبل از بازی، مسعود قاسمی سرپرست تیم ملی به همراه رامین طباطبایی رییس فدراسیون با شکستن قرنطینه و رعایت نکردن پروتکل‌ها وارد شهر می‌شوند و به گردش مشغول می‌شوند. قاسمی حتی برای چند ساعت عکس‌شان همراه با برج‌های دوحه را نیز در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد. این موضوع باعث شد که مسئولان برگزاری مسابقه، در راستای رعایت پروتکل‌ها اجازه نشستن روی نیمکت را به سرپرست تیم ندهند تا از تماس او با بازیکنان جلوگیری کنند. گفته می‌شود تلاش‌های زیادی هم صورت گرفته تا قاسمی بتواند در دیدار با سوریه روی نیمکت بنشیند اما این تلاش‌ها بی‌فایده بوده است.

نکته مهم اما اینجاست که حداقل انتظار از فدراسیون بابت ایجاد شدن این حواشی عذرخواهی بود اما درنهایت سرپرست تیم نبودنش روی نیمکت تیم را این‌چنین توجیه می‌کند:«از شب قبل از بازی احساس تب و بی‌حالی داشتم. با مشورت با دکتر تیم، اتاقم را برای به حداقل رساندن تماس با بازیکنان و کادر فنی تغییر دادم. در بازی هم به همین دلیل روی نیمکت نبودم و از جایگاه ویژه بازی را تماشا کردم.» این در حالی است که وی در مورد اینکه چرا پروتکل‌ها را رعایت نکرده و به چه دلیل از هتل خارج شده هم هیچ توضیحی نداده است. در هر حال باید دید وزارت ورزش چه برخوردی با این اتفاق خواهد داشت. چراکه در این گشت و گذار در دوحه طباطبایی رییس فدراسیون هم حضور داشته است.

شاهین‌طبع: باید بازی را بیشتر کنترل می‌کردیم!

مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال با حضور در کنفرانس خبری در مورد عملکرد شاگردانش و نتیجه به دست آمده توضیح داد. وی گفت:«دیدار با سوریه بسیار سخت و دشوار بود. بازیکنان ایران در این بازی پرتاب‌های سه امتیازی ارزشمندی را از دست دادند.»

او با اشاره به برتری سوریه خاطرنشان کرد:«نیمی از امتیازاتی که حریف به دست آورد از خط سه امتیازی به دست می‌آمد. ما باید بازی را بیشتر از این کنترل می‌کردیم. در واقع عدم کنترل ما باعث برد سوریه و شکست ایران شد.»

شاهین‌طبع که در جریان دیدار برابر سوریه خطای فنی دریافت کرد در این زمینه گفت:«بین دو نیمه با داوران صحبت کردم و آنها نیز صحبت من را پذیرفتند اما در عین حال آنها اشتباهاتی هم داشتند.»

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به پرسشی که پیرامون صمد نیکخواه‌بهرامی و غیبت او در این پنجره از مسابقات مطرح شده به جای اینکه اشاره کند او به کرونا مبتلا شده است، گفت:«به هر حال ممکن است هر بازیکنی به هر دلیلی نتواند تیم را در همه دیدارها همراهی کند. این اتفاق برای کاپیتان تیم ملی ایران در این پنجره از مسابقات رخ داد.»

 

نظر شما