شناسهٔ خبر: 44273814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امیری خبر داد:

روحانی فردا در مجلس حاضر نمی‌شود/نوبخت لایحه بودجه راتقدیم می‌کند

جواد بخشی الموتی / سید مهدی حسینی

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور لایحه بودجه را امضا کرده اند و قرار شد فردا ساعت ۱۰ صبح «نوبخت» در مجلس حاضر شود و لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور امشب در گفتگوی زنده تلویزیونی که از شبکه پنج سیما پخش شد با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ آماده است، گفت: آقای رئیس جمهور لایحه بودجه را امضا کرده اند و قرار شد فردا ساعت ۱۰ صبح «نوبخت» در مجلس حاضر شود و لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند.

وی اظهار داشت: حضور رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه براساس قانون اساسی تکلیف نیست و از اختیارات او [رئیس جمهور] است.

«نوبحت» فردا لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس می‌کند

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه «روحانی» خود را پایبند به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌داند و مصوبات ستاد برای او حجت است، گفت: از این رو رئیس جمهور فردا در مجلس حاضر نمی‌شود و لایحه بودجه از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس تقدیم می‌شود.

مذاکره روحانی و قالیباف درباره طرح کمک حمایت معیشتی

امیری در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی که چرا دولت قانون حمایت معیشتی را اجرا نمی‌کند؟، گفت: رئیس جمهور از آنجا که سال‌های طولانی در مجلس حضور داشت همواره بر تعامل دولت و مجلس تاکید دارد و معتقد است حقوق نمایندگان و مجلس باید از ناحیه دولت به رسمیت شناخته شود.

وی اظهار داشت: تا آنجایی که به یاد دارم، در ۷ سال گذشته این اولین موردی است که اتفاق افتاده است؛ علت هم آن است که در قانون اساسی آمده، طرحی که نمایندگان مجلس تهیه می‌کنند باید به نحوی باشد که هزینه‌های کشور را بالا نبرد و از سوی دیگر محل منابع مالی طرح هم حتماً تأمین و نه تعیین شود اما متأسفانه طرح کمک حمایت معیشتی مجلس این خصوصیت را ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: در اینکه نمایندگان مجلس در جهت حل مشکلات مردم این طرح را تهیه و تصویب کرده اند، تردید نداریم؛ فصل مشترک دولت و مجلس نیز حل مشکلات معیشتی است اما منابع طرح کمک حمایت معیشتی پایدار نیست و در حقیقت تعیین منابع شد اما تأمین منابع نشد.

امیری افزود: از زمانی که شورای نگهبان طرح را تأیید کرد، کارشناسان دولت دنبال چاره اندیشی هستند تا بتوانند منابع طرح را به شکلی تأمین کنند.

وی از مذاکره رئیس جمهور با رئیس مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر درباره تأمین منابع طرح کمک حمایت معیشتی خبر داد و گفت: امیدواریم مذاکرات دولت و مجلس در این خصوص به زودی به نتیجه برسد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در عین حال گفت: طرح معیشتی مورد نظر دولت هم از اعتبار محل صرفه جویی ها در حال عملیاتی شدن است.

مصوبه «لغو تحریم ها» دارای بار مالی است

امیری در ادامه در خصوص مصوبه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای «لغو تحریم‌ها»، گفت: طرح نمایندگان در جلسه گذشته دولت مطرح و بررسی شد و دولت ایرادات شکلی و ماهیتی روی آن دارد و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان نماینده دولت برای این موضوع تعیین شده است.

وی اظهار داشت: این مصوبه از مناظر مختلف قابل تأمل است، دولت موافق این طرح نبود زیرا طرح دارای بار مالی است و طبق اصل ۷۵ قانون اساسی، منابع مالی تمام طرح‌ها باید مشخص شده باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات مربوط به «برجام» و احکامی که در این مصوبه در نظر گرفته شده، نیاز به تصمیمات فراقوه‌ای و عمدتاً هم شورای امنیت ملی دارد، گفت: بخش‌های دیگری از احکام مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافق سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیست.

امیری با اشاره به اینکه دولت از هر طرحی که مصالح، منافع، عزت و امنیت ملی را تأمین کند، استقبال می‌کند، اظهار داشت: نامه‌ای که توسط بخش حقوقی دولت درباره مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها جهت ارائه به شورای نگهبان تهیه شد بر فراقوه ای بودن احکام مورد اشاره در این مصوبه تاکید دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون دلیل ورود شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به برخی مسائل، گفت: این شورا سازوکارهای خود را دارد و بعضی از مصوبات آن هم به سمع و نظر رهبر انقلاب می‌رسد و ایشان ابلاغ می‌کنند و تاکنون منشأ خدمات زیادی بوده و در شرایط تنگنا از مسائل کشور گره گشایی کرده است.

این عضو کابینه بیان کرد: اطلاعات برخی نمایندگان درباره سازوکارهای شورای سران قوا کم بود و به همین خاطر اعتراضاتی داشتند از این رو درباره سازوکارهای شورای سران قوا به نمایندگان اطلاعات بیشتری داده شد و اکنون شاهد فروکش کردن اعتراضات در این باره هستیم.

رویکرد دولت شکایت از نمایندگان نیست

امیری درباره علت شکایت رئیس جمهور از تعدادی از نمایندگان نیز، تاکید کرد: رئیس جمهور شکایتی از نمایندگان نداشته است و رویکرد دولت شکایت از نمایندگان مجلس نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس در ارتباط با وظایف خود حق اظهار نظر در مورد مسائل کشور را دارند، البته توقع داریم در شرایط فعلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و شخص رئیس جمهور را به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی تقویت و بر اتحاد و تعامل بین دولت و مجلس تاکید کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: برخی نمایندگان از الفاظ ناروا علیه رئیس جمهور استفاده می‌کنند، این اقدامات در شأن مجلس نیست و در مواردی اطلاعات غلطی به برخی نمایندگان داده شده بود که اطلاعات درست به نمایندگان جهت رفع سو تفاهمات ارائه شد.

لایحه جامع انتخابات شفاف است

امیری همچنین به اهمیت لایحه جامع انتخابات پرداخت و گفت: لایحه جامع انتخابات دارای شفافیت است، روش‌های برگزاری انتخابات را در انتخابات مختلف همسان و محل هزینه‌ها را شفاف کرده است.

وی گفت: این لایحه انباشه تجربه دولت‌های مختلف است و از جامعیت کامل هم برخوردار است.

نظر شما