شناسهٔ خبر: 44273652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مدعیان ریاست پنتاگون

جو بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا در حالی وارد ماه دسامبر می‌شود که هنوز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد یکی از مهم‌ترین کرسی‌ها در کابینه او وجود دارد؛ اینکه او چه کسی را به عنوان وزیر دفاع آمریکا معرفی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته منابع مطلع سه نامزد در رقابت نهایی برای هدایت پنتاگون در حال بررسی هستند؛ میشل فلورنوی، جی جانسون و لوید آستین. اما تاخیر بایدن در معرفی نامزد، فضا و زمان را برای منتقدان فراهم کرده تا شکایات خود را اعلام کنند در حالی که ارتباطات هر سه نامزد محل مخالفت دموکرات‌های مترقی بوده است.

تصدی کرسی ریاست پنتاگون امری مهم است زیرا نشان‌دهنده اولین تصمیم اصلی بایدن در دوران جدید پساجنگ است که رییس‌جمهور دونالد ترامپ پشت سر گذاشت. در نتیجه، نامزدهای وزیر دفاع با توجه به اینکه آیا برنده سیاسی برای کاهش هزینه‌های دفاعی هستند، همان‌طور که برخی در کنگره می‌خواهند، در حالی که هنوز فناوری ابتکاری آینده را تامین می‌کنند و چالش‌های مطرح‌شده توسط روسیه و چین را اولویت‌بندی می‌کنند، با حفظ بازدارندگی نظامی در برابر ایران، کره‌شمالی و داعش مورد بررسی بیشتر قرار گرفته‌اند.

همزمان بایدن به تنوع نژادی، جنسیتی و مذهبی نیز به عنوان یک برگ برنده نگاه می‌کند. او کامالا هریس، زنی سیاهپوست که از قضا همسری یهودی دارد را به عنوان معاون خود برگزید تا آرای زنان، سیاهپوستان و یهودیان آمریکا را به نفع خود جلب کند و آن طور که از شواهد برمی‌آید در چینش کابینه نیز همین رویه را دنبال می‌کند.

در انتصاب گزینه‌های مختلف کابینه بایدن فاکتورهایی از قبیل نژاد، تجربه کار و میزان آسودگی خاطر بایدن در این انتصاب جدید نقش دارند. مشاوران ارشد بایدن احساس می‌کنند برای اعلام یک آمریکایی آفریقایی‌تبار به عنوان یکی از پست‌های کلیدی کابینه تحت فشار هستند. در این میان برخی نیز بر این نکته تاکید می‌کنند که برای شخص بایدن، برخلاف دونالد ترامپ، وزارت دفاع در اولویت نیست چرا‌که او بارها گفته آمریکا زمانی قوی است که با متحدانش همکاری می‌کند و به گفته یکی از منابع نزدیک به بایدن، دولت او قصد ندارد پنتاگون را محور همه سیاست‌هایش قرار دهد.

تاریخ‌سازی با ریاست یک زن در پنتاگون

در میان گزینه‌های مطرح‌شده نام میشل فلورنوی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، به چشم می‌خورد و بسیاری هنوز بر این باورند که فلورنوی برای تصدی این سمت پیشتاز است.

فلورنوی در دوران باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق آمریکا، معاون وزارت دفاع در حوزه سیاستگذاری بود و تجربه در خور ‌توجهی در مدیریت مرکز میانه‌روی «امنیت جدید آمریکا» دارد. پیش‌تر هیلاری کلینتون نیز در نظر داشت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ فلورنوی را به ریاست پنتاگون انتخاب کند.

فلورنوی ۵۹ ساله حامی همکاری نظامی خارجی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ معاون وزیر دفاع آمریکا بود. او در ماه‌های اخیر نیز مانند همیشه فعال بوده و به ‌تازگی نیز به ‌طور مشترک طرحی را درباره اینکه وزارت دفاع آمریکا چگونه می‌تواند با سرعت بخشیدن به تلاش‌های خود در توسعه فناوری‌های جدید، چین را پشت سر بگذارد، مطرح کرده است. برخی بر این نکته تاکید می‌کنند که روابط بایدن با فلورنوی به اندازه تونی بلینکن، گزینه وزارت خارجه آمریکا، عمیق و طولانی نیست اما فلورنوی از مقامات ارشد پنتاگون همچنان در رقابت برای تعیین ریاست پنتاگون باقی می‌ماند.

برخی از گروه‌های مترقی در روزهای اخیر برای مخالفت با نامزدی فلورنوی بسیج شده‌اند، اگرچه این تاخیر ممکن است به دلیل معمای پیچیده‌ای باشد که بایدن در حال جمع‌آوری است زیرا او سعی می‌کند به قول خود در مورد ساخت کابینه‌ای که نشان‌دهنده تنوع آمریکا است عمل کند یک عامل بالقوه در تاخیر رییس‌جمهور منتخب در نامگذاری مدیر سیا نیز همین امر است.

شکاف در تیم امنیت ملی بایدن

منتقدان نگرانی‌ها را در مورد تعارضات احتمالی منافع فلورنوی ابراز داشته‌اند و این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه حمایت او از افزایش نفوذ باراک اوباما در افغانستان و ادامه فروش اسلحه به عربستان سعودی با منافع تجاری پیمانکار پنتاگون و محل خدمت او همسو است؟

آنها همچنین به نقش فلورنوی به عنوان یکی از بنیانگذاران مشاوران WestExec که تجارت اصلی آنها کمک به شرکت‌های آمریکایی دارای ردپای جهانی است، جهت مقابله با ریسک ژئوپلیتیک اشاره کرده‌اند.

در مورد فلورنوی، همسویی ظاهری بین منافع مشتری و مواضع سیاستگذاری شده او مانند تمایل او برای ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی تا اواخر سال ۲۰۱۹ که با بایدن و اساسا همه دموکرات‌های کنگره مغایرت دارد، به خصوص نگران‌کننده است.

سخنگوی فلورنوی با تاکید بر این ادعا، به سی‌ان‌ان گفت: تجارب بخش خصوصی میشل بر دیدگاه‌های سیاسی او تاثیرگذار نیست. او همچنین خاطرنشان کرد که فلورنوی به عنوان عضوی از هیات‌مدیره Booz Allen هیچ مشارکت در قرارداد یا توسعه تجارت با هیچ مشتری از جمله دولت ایالات متحده ندارد.

در حالی که خدمت در هیات‌مدیره یک پیمانکار دفاعی تعارض تلقی می‌شود و معمولا قبل از معرفی کسی به عنوان وزیر دفاع به یک دوره آرام شدن نیاز دارد، سایر افراد در این سمت نیز زمینه‌های مشابهی داشته‌اند. جه جانسون وزیر سابق امنیت داخلی در هیات‌مدیره غول دفاعی شرکت لاکهید مارتین است در حالی که آستین در هیات‌مدیره یک پیمانکار تسلیحاتی دیگر به نام Raytheon Technologies فعالیت داشته است.

جه جانسون وزیر سابق امنیت ملی نیز از دیگر گزینه‌های تصدی پنتاگون است اما از آنجا که بایدن وعده داده کابینه متنوعی داشته باشد فلورنوی از شانس بیشتری برای قرار گرفتن در راس وزارت دفاع برخوردار است.

نخستین آمریکایی- آفریقایی‌تبار

لوید آستین ژنرال بازنشسته چهار‌ستاره، بیشترین شانس را برای ورود به کابینه بایدن دارد آن ‌هم در شرایطی که اوضاع جهان به ‌ویژه خاورمیانه آشفته‌تر از گذشته به ‌نظر می‌رسد. در ‌صورتی ‌که در نهایت آستین برای تایید به مجلس سنا معرفی شود، او نخستین آمریکایی-آفریقایی‌تباری خواهد بود که به ریاست پنتاگون می‌رسد. اما او نیز مانند جیمز ماتیس وزیر دفاع نخست دونالد ترامپ رییس‌جمهوری کنونی این کشور به عنوان کسی که به ‌تازگی از ارتش بازنشسته شده برای انتصاب در پست جدید به مجوز کنگره نیاز خواهد داشت.

 ژنرال آستین بخش اعظم دوران کاری خود را به عنوان فرمانده لشکر سوم پیاده ارتش آمریکا گذرانده که نقش مهمی در اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ داشته است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق بود. پس از خروج ارتش آمریکا از عراق، آستین جانشین رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا شد. این ژنرال بازنشسته ۶۷‌ساله در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را بر‌عهده داشت و پس از آن، بازنشستگی خود را اعلام کرد. فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی، عملیات جنگ در افغانستان را هدایت و در ‌عین ‌‌حال بر وضعیت کشورهایی مانند یمن، پاکستان، سوریه و ایران نظارت می‌کند. لئون پانه‌تا وزیر دفاع سابق آمریکا در زمان انتصاب او به سمت ریاست سنتکام گفته بود ژنرال آستین علاوه بر تجربه و شناخت راهبردهای نظامی و ویژگی‌های منطقه، از دقت‌نظر بالایی در یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌های نظامی آمریکا بهره‌مند است.

جانسون و آستین که آمریکایی آفریقایی‌تبار هستند، گزینه‌هایی به عنوان اولین وزیر دفاع سیاهپوستان خواهند بود. فلورنوی نیز به عنوان اولین زنی که پنتاگون را اداره می‌کند، در صورت انتخاب تاریخ‌ساز خواهد شد.

برخی از دموکرات‌ها در کمیته خدمات مسلح سنا و مجلس نمایندگان طی روزهای اخیر حمایت عمومی از فلورنوی را اعلام کرده‌اند. ست مولتون دموکرات ماساچوست که در تفنگداران دریایی خدمت می‌کرد هفته گذشته در یک توئیت نوشت: میشل فلورنوی درک عمیقی از بوروکراسی موجود در وزارت دفاع و آینده دفاع ما دارد. این یک ترکیب نادر است. من دوست دارم او را به عنوان وزیر دفاع معرفی کنم.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما