شناسهٔ خبر: 44272194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

انهدام چهار گروه صیاد حرفه‌ای پرندگان شکاری در تربت‌جام و جغتای

زهره رضانژاد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از دستگیری چهار گروه حرفه‌ای و سابقه دار شکار پرندگان ارزشمند شکاری در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی در تشریح این خبر افزود: در پی چندین روز رصد اطلاعاتی در خصوص فعالیت شبکه‌ای یک گروه صید و قاچاق پرندگان شکاری در شهرستان تربت‌جام، مامورین یگان موضوع را در دستور کار خود قرار داده و طی دو عملیات ضربتی جداگانه در یک روز، متخلفان را دستگیر کردند.

وی ادامه داد: از آنجا که عوامل این باند در دو نقطه از حوزه استحفاظی تربت‌جام در حال فعالیت مجرمانه بودند، با مدیریت یگان حفاظت و شناسایی متخلفان، مخفیگاه آن‌ها رصد و سرانجام با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت در یک نقطه و فرماندهی پاسگاه انتظامی سمیع آباد در اقدامی غافلگیرانه هر دو گروه حرفه‌ای دستگیر شدند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بررسی محل اختفای متهمان، یک بهله بالابان و یک قبضه اسلحه وینچستر قاچاق و مهمات مربوطه کشف و ضبط شد.

وی همچنین با اشاره به کشف چندین قطعه انواع پرنده وحشی همچون قمری، چکاوک، کبوتر از محل و اینکه تمامی ابزار و ادوات شکار و صید پرندگان وحشی از محل جمع‌آوری شده است، خاطر نشان کرد: همراهی پلیس اطلاعات و امنیت تربت‌جام و پاسگاه انتظامی بخش سمیع آباد برای دستگیری متخلفین، درخور تقدیر است.

همتی همچنین این هم افزایی در سراسر استان را برای حذف کانال‌ها و شبکه‌های قاچاق پرندگان وحشی بسیار ازشمند برشمرد و ضمن اشاره به اینکه همزمان با این موضوع، دو گروه حرفه‌ای شکار پرندگان وحشی نیز در شهرستان جغتای با لاشه ۳۲ قطعه کبک و یک قطعه تیهو دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: سودجویان با سوء استفاده و اغفال و تطمیع برخی افراد را برای زنده‌گیری پرندگان شکاری با خود همراه می‌کنند و با قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حوزه خلیج فارس، موجب نابودی تنوع زیستی استان می‌شوند.

شایان ذکر است به لحاظ کیفری و حقوقی، شکار پرنده بالابان بیشترین مجازات را در بین پرندگان شکاری دارد و متخلفین علاوه بر تحمل سه سال حبس باید دو میلیارد ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست پرداخت کنند.

انتهای پیام

نظر شما