شناسهٔ خبر: 44271802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ابتلای 31 هزار و 975 زنجانی به کووید 19/ نقش مردم در کنترل کرونا بسیار مهم است

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان 31 هزار و 975 نفر در سطح استان به کووید 19 مبتلا شده‌اند که 5 هزار و 996 نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان آمار مبتلایان سرپایی به کووید 19 بر اساس تست آزمایشگاهی تا ظهر امروز 31 هزار و 979 مورد بوده است که 271 مورد از آن‌ها طی 24 ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به 37 هزار و 975 نفر رسیده است.

بر اساس همین گزارش از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی 5 هزار و 996 نفر در استان زنجان به کووید 19 بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده که 4 هزار و 859 نفر از آن‌ها بعد از بهبود از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

در حال حاضر 554 نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید 19 و یا مشکوک بودن بستری هستند که 35 مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا 934 نفر جان خود را از دست داده‌اند که هشت نفر از آن‌ها جزو آمار روزانه بوده‌اند.

براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید 19 و همچنین مشکوک 16 هزار و 957 نفر اعلام شده است.

بستری بودن 70درصد بیماران کرونایی سالمند

دکتر فتح اله حقیقی استاندار زنجان در جلسه ستاد مقابله با کرونا ویروس استان زنجان که به صورت مرتب برگزار می‌شود، اظهار کرد: ماندن افرادی که تست PCR آن‌ها مثبت اعلام شده در خانه‌ای که افراد سالمند یا فردی با بیماری زمینه‌ای دارند بسیار خطرناک است و این افراد را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

وی افزود: ۷۰ درصد افراد مسنی که تست آن‌ها مثبت اعلام شده است، در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و ۸۵ درصد آمار مرگ و میرها نیز در افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای است. 

حقیقی این آمارها نشان می‌دهد که باید در رابطه با این افراد و مراقبت از سلامت آن‌ها، بیش از پیش تلاش کنیم.

استاندار زنجان ادامه داد: وظیفه شرعی و دینی هر فردی که در منزلش فرد سالمند دارد این است که بالاترین میزان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند و هر فرد باید یک همیار سلامت در خانواده خود باشد. 

وی تصریح کرد: غربال‌گری زمانی نتیجه خواهد داد که پشت آن اراده قوی برای کنترل بیماری وجود داشته و این امر تداوم یابد.

حقیقی با بیان اینکه روسای اصناف باید نسبت به توجیه صنوف زیرمجموعه خود اقدام کنند و اگر مسئولی نمی‌تواند این امر را انجام دهد، در پذیرفتن این مسئولیت اشتباه کرده است، افزود: شاهد هستیم که متاسفانه برخی اصناف، محدودیت‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند.

استاندار زنجان افزود: موضوع شلوغی نانوایی‌ها برای ما قابل قبول نیست، زیرا آرد به حد کافی در اختیار نانوایی‌ها قرار گرفته است و هیچ دلیلی برای این شلوغی‌ها وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: بانک‌ها برای دریافت اقساط خود در شرایط کرونایی نباید به کسبه و مردم فشار بیاورند. 

حقیقی افزود: همچنین در این ایام هیچ اداره‌ای حق ندارد اقدام به تعطیلی صد درصدی کند، البته مدیر حق دارد تعداد کارکنان را در این مدت تقلیل دهد.

استاندار زنجان با بیان اینکه یکی از چهار اقدام عملیاتی که برای مبارزه با کرونا باید در استان انجام شود، افزایش تست سرپایی است، تصریح کرد: با افزایش تست‌ها و بیماریابی، موضوع قرنطینه مورد توجه قرار می‌گیرد و نباید کوچک‌ترین اشکالی در زمینه تامین اکسیژن مورد نیاز استان وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نقاهت‌گاه‌ها باید در استان زنجان سامان یابد که این امر در مرحله اول برای زنجان ۴۰ درصد بیماران است، افزود: برای انجام قرنطینه باید از همه امکانات رفاهی ادارات و دستگاه‌ها استفاده شود و هتل سپهر نیز مجدداً به چرخه بازگردد.

حقیقی ادامه داد: تاکید می‌کنیم همکاری مردم یکی از ارکان اصلی و مهم در مبارزه با کرونا است و با کسانی که با وجود داشتن تست مثبت در جامعه تردد می‌کنند باید به شدت برخورد قانونی صورت گیرد. 

انتهای پیام/73004/ق

نظر شما