شناسهٔ خبر: 44271386 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دیدار با رایزن اقتصادی ایران در افغانستان مطرح شد؛

راهکار افزایش تبادل تجاری/ واردات محصولات کشاورزی تسهیل شود

بیرجند- فعالان اقتصادی خراسان جنوبی برای توازن تجاری و افزایش مبادلات با افغانستان خواستار تسهیل واردات محصولات کشاورزی از این کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، علیرضا خامه‌زر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: خراسان‌جنوبی به واسطه محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی و مسائل مرتبط با آن توان و ظرفیت بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به وجود ۴۷ ماده معدنی فعال در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: با توجه به ظرفیت‌های معدنی در استان و توان اقتصادی مهندسان ما در حوزه اکتشاف می‌توانیم در این زمینه خدمات فنی و مهندسی در کشور افغانستان ارائه دهیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی یادآور شد: باید شرایط واردات محصولات کشاورزی از کشور افغانستان را تسهیل کنیم.

محمد علی خاشی، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مرز ماهیرود شلوغ‌ترین مرز شرق کشور است، گفت: از ابتدای شیوع کرونا مرز ماهیرود حتی برای یک روز نیز تعطیلی نداشته است.
وی با بیان اینکه یکی از خواست‌های طرف افغانستانی وجود توازن بین صادرات و واردات ما با کشور افغانستان است، اظهار کرد: متأسفانه ما واردات بسیار کمی از افغانستان داریم که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم باید صورت گیرد.

اشاره‌ای به آمار صادرات از گمرکات خراسان‌جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان‌کرد: در هشت ماهه سال جاری کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات خراسان جنوبی ۴۲۱ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۵۲ دلار بوده است.

خاشی با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات خراسان‌جنوبی از نظر وزنی نیز دو میلیون و ۳۸۶ هزار و ۱۷۸ تن بوده است، افزود: میزان کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات استانی از نظر ارزش ۶۶ درصد و از نظر وزن ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی ادامه‌داد: در هشت ماهه سال ۹۹ تعداد چهار هزار و ۹۲۰ دستگاه کامیون از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است که این ترانزیت‌ها از کشورهای اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از ماهیرود بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: ترانزیت کالا از مرز ماهیرود در هشت ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۱۱ برابر افزایش داشته است.

خاشی گفت: تلاش‌های بسیاری برای بازگشایی یکی دیگر از مرزهای خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان صورت گرفته ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

خراسان‌جنوبی ۲.۴ تن ذخیره زغال سنگ دارد

سعید بهشتی‌راد، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به پتانسیل‌های خراسان‌جنوبی در حوزه صنعت و معدن گفت: خراسان‌جنوبی با ۲.۴ میلیون تن ذخایر زغال سنگ در این زمینه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: در حوزه کاشی و سرامیک نیز سالانه ۲۱ میلیون مترمربع تولید در خراسان‌جنوبی صورت می‌گیرد که در این زمینه نیز رتبه دوم در کشور را داریم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت با بیان اینکه تولید لاستیک خودرو در خراسان‌جنوبی نیز در سالانه نیز به ۲۴ هزار تن می‌رسد که در این زمینه نیز رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص می‌دهیم که بسیار ارزشمند است.

بهشتی راد یادآور شد: در خراسان جنوبی ۵۳۷ واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۱۱ واحد بزرگ صنعتی، ۱۸ واحد متوسط صنعتی و بقیه واحدهای کوچک صنعتی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی گفت: مهمترین محصولات صنعتی خراسان جنوبی چون سیمان، سرامیک و لاستیک خودرو، صادراتی و وصل به بازار هدف هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: در حوزه تجارت نیز ۳۳ هزار واحد صنفی در استان داریم.

شناسایی دقیق‌تری از بازار افغانستان داشته باشیم

بهشتی راد با اشاره به اینکه در حوزه بازار افغانستان باید شناسایی دقیق‌تری داشته باشیم، یادآور شد: می‌توانیم مواد خام معدنی از کشور افغانستان وارد و بعد از فرآوری آن را مجدد در چرخه صادرات قرار دهیم که این موضوع به بحث توازن صادرات و واردات نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید فرش دستباف در خراسان‌جنوبی نیز سالانه به ۱۷۰ هزار مترمربع می‌رسد، گفت: متأسفانه تحریم‌های ظالمانه صادرات فرش دستباف در خراسان‌جنوبی را با محدودیت‌های بسیاری رو به رو کرده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: ما در بازار افغانستان رقبای بسیار جدی داریم و از این رو اطلاعات بازرگانان و تجار ما از کشور افغانستان باید به روز و دقیق‌تر باشد.

بهشتی راد با تأکید بر اشاره به اینکه رویدادهای نمایشگاهی را باید به صورت جدی مد نظر قرار دهیم، یادآور شد: نخست رویداد نمایشگاهی نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات کشور افغانستان است.

وی با بیان اینکه راهی برای بازگشایی بازارچه و پایانه مرزی یزدان از طریق رایزنی با طرف افغانستانی خواهیم یافت، گفت: مشکل عدم توازن تجاری با کشور افغانستان را باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیگیری‌های مستمر رفع کنیم.

علی صادقی، معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار گفت: اقتصاد مرز یک فرصت مزیت آفرین است که نباید از آن غفلت کرد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های نقش آفرینی در کشور افغانستان حضور اقتصادی در بازار این کشور است، اظهار کرد: اگر تأثیرگذاری ما در بازار افغانستان قابل توجه باشد می‌توان انتظار داشت در حوزه‌های دیگر نیز نقش آفرینی کنیم.

۵۰ صادرات به افغانستان از ماهیرود صورت می‌گیرد

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از صادرات به کشور افغانستان از نظر حجمی از مرز ماهیرود صورت می‌گیرد، بیان‌کرد: این موضوع نشان دهنده اهمیت مرز ماهیرود در تبادلات با کشور افغانستان است.

صادقی با تأکید بر اینکه رقیب اصلی ما در بازار افغانستان کشور پاکستان است، ادامه‌داد: موضوع حضور طالبان و شیوع کرونا از جمله موانع ما در تبادل با کشور افغانستان بود.

وی گفت: یکی از استراتژی‌های بسیار خوب ما در شرایط کرونایی این بود که بر عکس بسیاری از کشورها نه تنها مرز خود را به روی کشور افغانستان نبستیم بلکه میزان تبادلات اقتصادی ما در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرد.

چالش‌های ارزی تجار رفع شود

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به چالش‌های ارزی موجود در تبادل با کشور افغانستان اظهار کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم انتقال فیزیکی ارز از کشور افغانستان و چالش‌های ارزی موجود را حل کنیم.

صادقی بیان‌کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشایی بازارچه مرزی یزدان و هرگونه خدمات‌دهی، ثبت و ضبط کالا در آن منطقه را دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برای مدتی صادرات چند قلم کالا از مرز ماهیرود بسته شد، ادامه‌داد: آهن آلات، سیمان، کاشی و سرامیک و سوخت بود که این مسئله برای تجار خراسان‌جنوبی مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بزرگترین تولیدات افغانستان مربوط به محصولات کشاورزی است، افزود: این محصولات از طریق امارات به اروپا صادر می‌شود ولی ما وارداتی کمی در این زمینه داریم که در تعامل با طرف تجاری پسندیده نیست.

خالد اکبری عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند نیز در جلسه اظهار کرد: تبادلات مالی بین فعالین اقتصادی ایران و افغانستان باید تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه روند تبادلات مالی در حال حاضر توسط صرافی‌ها انجام می‌شود، بیان‌کرد: این موضوع مشکلات زیادی را برای تجار به وجود آورده است و در این راستا اگر یک بانک مشترک بتواند تبادلات مالی را انجام دهد، بسیار ثمربخش خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: تا زمانی که ساز و کار راه‌اندازی یک بانک مشترک تدوین شود ایجاد یک صرافی معتبر و مشترک بین دو کشور نیز کمک کننده خواهد بود.

افزایش صادرات کالا از مرز ماهیرود در هشت ماهه

محمدعلی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت و اصل ۴۴ اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این دیدار اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری میزان صادرات کالا در کشور از نظر ارزشی ۱۹ درصد و از نظر وزنی کاهش داشته است در حالی که در استان ما صادرات از نظر ارزشی ۶۶ درصد افزایش داشته است.

وی بیان‌کرد: ۹۷ درصد صادرات کالا از خراسان‌جنوبی به کشور افغانستان صورت می‌گیرد که این موضوع از یک منظر نقطه قوت و از یک نظر نقطه ضعف محسوب می‌شود چرا که ما علاوه بر توسعه تجارت با افغانستان باید به بازارهای صادراتی دیگر نیز بیندیشیم.

رئیس کمیسیون صنعت و اصل ۴۴ اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه می‌توانیم به بازارهای صادراتی کشورهایی چون عراق و پاکستان نیز بیندیشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، ادامه‌داد: این موضوع می‌تواند به توسعه اقتصادی استان ما کمک کند.

رمضانی گفت: یکی از گلایه‌هایی که طرف افغانستانی همواره مطرح می‌کند، عدم توازن تجاری است که در این زمینه نیز باید تدابیری اندیشیده شود.

سیدحسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این دیدار اظهار کرد: پیله‌وران وقتی می‌خواهند وارداتی داشته باشند باید حتماً خودشان صادراتی نیز داشته باشند و در حقیقت واردات به شرط صادرات است.

وی بیان‌کرد: اگر در این زمینه اجازه صادرات به غیر نیز داده شود تا حدی زیادی برخی از مشکلات موجود کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه‌داد: همه تبادلات ما با کشور افغانستان به صورت ریالی است و در این شرایط چگونه تاجر می‌تواند رفع تعهد ارزی داشته باشد.

خیریه با بیان اینکه صنعت طیور یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بی‌بدیل خراسان جنوبی است، افزود: تولید محصولات مرتبط با طیور در استان همواره مازاد بر نیاز استان است که به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

وی گفت: با توجه به هم مرز بودن با کشور افغانستان در راستای صادرات به این کشور ظرفیت تولید محصولات مرتبط با طیور در خراسان جنوبی قابلیت افزایش دارد که در بخش‌هایی این افزایش صورت گرفته و در بخش‌های دیگری این اتفاق رخ نداده است.

واردات ذرت از افغانستان تسهیل شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: وارد کردن برخی از محصولات کشاورزی چون ذرت از کشور افغانستان می‌تواند به افزایش توازن تجاری بین دو کشور کمک شایانی کند.

خیریه با بیان اینکه در زمینه محصول ذرت در کشور افغانستان می‌توانیم کشت فرا سرزمینی نیز داشته باشیم، بیان‌کرد: ما ذرت را از کشورهای بسیار دور چون برزیل، آرژانتین با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کنیم در حالی که می‌توانیم این واردات را از کشور افغانستان داشته باشیم.

وی گفت: وقتی محصولات کشاورزی افغانستان به کشورهای دیگر و حتی اروپایی صادر می‌شود، یعنی استانداردهای این کشورها را طی کرده ولی چگونه است که استانداردهای کشور ما را کسب نمی‌کند!

مهدی گرجی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار بیان‌کرد: در پروسه جا به جایی کالا چه تجارت و چه ترانزیت آن کسی که بیش از همه درگیر مشکلات و مسائل می‌شود، راننده است.

خدمات رفاهی برای رانندگان در آن‌سوی مرز افغانستان فراهم نیست

وی با اشاره به اینکه در راستای تسهیل خدمات به رانندگان فعال در عرصه تجاری در داخل کشور مجتمع‌های رفاهی متعددی راه‌اندازی کرده‌ایم، ادامه‌داد: ولی متأسفانه در آن طرف مرز هیچ‌گونه خدمات رفاهی فراهم نشده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی افزود: این موضوع را بارها در جلسات متعدد مطرح کرده‌ایم ولی متأسفانه اتفاق خاصی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

گرجی با اشاره به ضرورت پیگیری وضعیت بیمه رانندگان فعال در عرصه تجارت گفت: اگر مشکلات رانندگان را حل کنیم میزان صادرات کالا از مرز ماهیرود به مراتب افزایش خواهد یافت که در توسعه اقتصادی استان تأثیرگذار است.

نظر شما