شناسهٔ خبر: 44271375 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انیمیشن سه بعدی "دانشمندان بزرگ" به شبکه کودک رسید

مجموعه "دانشمندان بزرگ" با تلفیق کاراکترهای سه بعدی و دو بعدی به شبکه نهال رسید و شبکه نمایش هم با HD شدن، از گرافیک جدیدش رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بسته خبری امروز رادیو و تلویزیون به دو انیمیشن شبکه کودک و گرافیک جدید شبکه نمایش پرداخته‌ایم که در ادامه جزئیات آن‌‌ها را می‌بینید:

آخر هفته‌ها با انیمیشن «دانشمندان بزرگ»

مجموعه «دانشمندان بزرگ» از تولیدات مرکز پویانمایی صبا پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت 19 از شبکه نهال پخش می‌شود.

این مجموعه به نویسندگی و کارگردانی فرخ یکدانه با تکنیک تلفیقی در 33 قسمت 13 دقیقه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است.

در این مجموعه که تکنیک آن به صورت تلفیقی از کاراکترهای سه بعدی کامپیوتری با پس‌زمینه‌‌های دو بعدی است، ما با زندگی بسیاری از بزرگان این مرز و بوم، آشنا می‌شویم و به ریشه‌های فرهنگی خود، باور بیشتری پیدا می‌کنیم. بزرگانی چون ابن سینا، زکریای رازی، ابوالوفاء بوزجانی که در قدیم زندگی می‌کردند تا بزرگان معاصری چون دکتر معین و علامه دهخدا و غیره ...

به گفته کارگردان این مجموعه، سبک بصری خاص و ترکیب‌بندی تصاویر مبتنی بر اصول روانشناسی نقاشی کودکان، نگارگری ایرانی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای جزو شاخصه‌های ویژه این مجموعه است و در عین حال برخورد فانتزی با فیلمنامه، استفاده از طنز کلامی و تصویرگری و بهره‌گیری از شیوه سیال در ذهن در روایت داستان نیز تأثیر زیادی در جذب مخاطب گروه سنی خردسال و کودک و حتی افراد بزرگسال داشته است.

انیمیت ساده و کم‌ادعای اثر و خلاقانه آن، سادگی و خلاقیت را بیش از هر چیزی به رخ می‌کشد و همچنین موسیقی این اثر نیز ترکیبی از سبک‌های مدرن و موسیقی سنتی ایرانی که در همراهی با تصاویر فضای جذابی را ایجاد کرده است.

این مجموعه تاکنون موفق به شرکت و کسب جوائز متعددی از جشنواره‌های گوناگونی چون جشنوارۀ فیلم مستند و کتاب، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره هنرهای دیجیتال، جشنواره تولیدات تلویزیونی کشورهای اسلامی و جشنواره جام جم شده است.

انیمیشن «قلب خورشید» روایتگر آئین فتوت ایرانیان

مجموعه «قلب خورشید» به تهیه‌کنندگی محمدحسین علمدار و کارگردانی احمد علمدار از تولیدات مرکز پویانمایی صبا هر روز ساعت 18 از شبکه نهال پخش می‌شود.

این مجموعه انیمیشن با تکنیک سه بعدی در 13 قسمت 25 دقیقه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است. فرهنگ پهلوانی و طریقت فتوت از گذشته‌های دور در سرزمین ایران رونق بسیار داشته و در طول قرن‌ها اسطوره‌ها و داستان‌هایی فراوان درباره زندگی و منش پهلوانان به‌وجود آمده است.

چنانچه بخش بزرگی از ادبیات کهن ما به این امر اختصاص یافته که به ادبیات حماسی مشهور است و میراث گرانقدر آن دوران محسوب می‌شود که نمونه‌هایی از این حماسه‌ها در قالب نثر و نظم  چون سمک عیار و شاهنامه فردوسی در مقابل دیدگان ما است.

ریشه غنی فرهنگ فتوت در میان ساکنان سرزمین سیستان مشهود است بدین جهت سرزمین سیستان برای روایت داستان انتخاب شد که براساس شواهد تاریخی، مهد داستان‌های پهلوانی ایران زمین بوده است. ضمن آنکه سیستان زادگاه پهلوانان اسطوره‌ای نظیر زال و رستم و عیارانی چون یعقوب لیث نیز است. از این رو می‌توان سیستان را مهد آیین‌های پهلوانی ایران به شمار آورد.

انتقال ارزش‌های معنوی و فرهنگ جوانمردی نهفته در ورزش‌های سنتی نظیر زورخانه یکی از اهداف تولید قلب خورشید است و قهرمانان این مجموعه سلوک خود را از زورخانه‌ای در زرنج آغاز می‌کنند. اما برای رسیدن به درجه اعلا به سفری دراز می‌روند و در این سفر است که جوهر پهلوانی و آیین فتوت و جوانمردی در وجود آن‌ها تبلور می‌یابد.

ریتم مناسب داستان و فضاسازی‌های صورت گرفته در قلب خورشید نقطه تمایز آن با سایر کارهای انیمیشنی است و به علت طرح مفاهیم عمیق و همچنین داستان پر از هیجان، گروه سنی هدف برای این مجموعه قشر نوجوانان است.

شبکه نمایش را با نمایی جدید ببینید

همزمان با HD شدن کیفیت پخش، از گرافیک جدید شبکه نمایش رونمایی شد.

شبکه نمایش از زمان تأسیس خود در تاریخ 5 بهمن 1390که با پخش سریال آغاز شد و بعدها به پخش فیلم‌های سینمایی اختصاص پیدا کرد، فیلم‌های خود را به صورت SD به روی آنتن می‌برد. از 9 آذرماه سال 1399 با ایجاد زیرساخت‌های فنی برای این شبکه و چندین شبکه در سیما فیلم‌های سینمایی این شبکه به صورت HD در حال پخش است.

پس از این ارتقای کیفیت، این شبکه از گرافیک جدید خود نیز رونمایی کرده است.

گرافیک جدید شبکه نمایش، طراحی و تولید این شبکه است که با رنگ‌بندی جدید (طلایی، مشکی و زرشکی ) به عنوان تم اصلی در نظر گرفته شده و رنگ لوگوی شبکه را به رنگ شیشه‌ای و طلایی چشم‌نواز می‌سازد. در بسته هویت بصری جدید شبکه نمایش، اعلام برنامه‌های این شبکه با الهام‌گیری از لوگو  به صورت سه بعدی و دوبعدی به همراه تکسچر زمینه و موسیقی جدید این پک گرافیکی را همراهی می‌کند.

این مجموعه گرافیکی توسط تأمین برنامه شبکه به‌صورت پویا طراحی و اجرا شده و بخش‌های جدیدی از آن طی روزهای آتی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما