شناسهٔ خبر: 44271322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مولفه غیرانتفاعی در اساسنامه‌ها؛ عامل محدودیت مؤسسات قرآنی

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت میثاق دامغان، تأکید بر غیرانتفاعی بودن در اساسنامه مؤسسات قرآنی را عامل ایجاد محدودیت برای مؤسسات دانست و گفت: مؤسسات عملاً نمی‌توانند وارد کارهای مالی شوند.

صاحب‌خبر -

حمزه نادعلی‌زاده، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت میثاق دامغان در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: از سال 68، در قالب یک کانون قرآنی، فعالیت‌هایمان را آغاز کردیم، بعد از مدت حدود 20 سال، در سال 88 مجوز مؤسسه را دریافت و در این قالب فعالیت‌هایمان را ادامه دادیم.

وی افزود: تاکنون عمده فعالیت‌ها و تمرکزمان در باب تربیت قاریان قرآن بوده که نتیجه آن را نیز دریافت کرده‌ایم و سیدمحمد حسینی‌پور دو سال پیش در مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف رتبه اول را کسب کرد. در مسابقات دانشجویی امسال نیز نفر اول شد و مفتخریم که وی از کانون و مؤسسه ما بوده است.

نادعلی‌زاده با اشاره به دیگر فعالیت‌هایشان، اظهار کرد: مربی قرآن تربیت می‌کنیم و همین مربیان قرآن، جلسات دیگری را نیز در سطح شهر و استان و حتی در استان‌های دیگر تأسیس می‌کنند. دوره‌هایی را نیز به صورت کارگاهی برای معلمان قرآن برگزار کرده‌ایم و تربیت معلمان متخصص قرآن در اولویت ما بوده تا با تجهیز به ابزار علمی بیشتری به آموزش بپردازند.

وی ادامه داد: در بخش بانوان نیز سعی کردیم در شهر دامغان حرکتی را آغاز کنیم تا بتوانیم در زمینه صوت و تجوید قرآن، مربیان بانو نیز داشته باشیم. به این منظور، از محضر اساتید برجسته نظیر استاد شاه‌میوه بهره ببریم که طی چند روز کارگاه برگزار شد. در آن دوره در بحث صوت و تجوید از اساتید مختلف استفاده کردیم با این هدف که در بخش بانوان نیز به فعالیت‌های قرآنی شهر جهت علمی بدهیم.

مدیر مؤسسه میثاق به چالش اصلی این روزهای مؤسسه اشاره کرد و گفت: چون جنس کار قرآنی است و البته به صورت سنتی، کار به صورت جلسه‌ای برگزار می‌شود و ما نیز به همین شکل پیش رفته‌ایم، چالش اصلی ما تعطیلی کلاس‌هایمان است و نمی‌توانیم شرایط گذشته را فراهم کنیم. قرائت قرآن همراه با صوت است و خانه‌های کوچک آپارتمانی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارند و این باعث شده از اسفندماه سال گذشته تاکنون، کلاسی نداشته باشیم.

وی افزود: کلاس‌های ما در چهار بخش برگزار می‌شد؛ با کودکان دبستانی و قبل از دبستان اولیات و روخوانی کار می‌شد، در ادامه مرحله روخوانی تبدیل به روان‌خوانی می‌شد، در مرحله سوم در کنار روخوانی، روانخوانی و تجوید، صوت و لحن را نیز شروع می‌کردند و در نهایت وارد کلاس پیشرفته و حرفه‌ای و در اصطلاح ما مسابقاتی می‌شدند.

نادعلیزاده با بیان اینکه در اساسنامه مؤسسات قرآنی بر بحث غیرانتفاعی بودن تأکید بسیاری شده و این موضوع محدودیتی برای مؤسسات ایجاد کرده و عملاً نمی‌توانند وارد کارهای مالی شوند، اظهار کرد: از سوی دیگر شخصیت‌های قرآنی از انجام کارهای مالی پرهیز دارند و می‌خواهند اصالت کار قرآنی را حفظ کنند. کمک‌هایی نیز که از طرف دولت می‌شود، کمک‌های محدود و مختصری است؛ مجموع این موارد باعث شده مؤسسات همواره با مشکل مالی مواجه باشند.  

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت میثاق دامغان مشکل دیگر را نداشتن مکان مناسب برای برگزاری جلسات دانست و گفت: مکان اختصاصی برای مؤسسه در اختیار نداریم. محل فعلی را اداره اوقاف در اختیارمان قرار داده که برای استفاده از آن اجاره مختصری نیز پرداخت می‌کنیم. فضا، فضای مطلوبی برای برگزاری جلسه قرآن نیست، زیرا در کوچه‌ای قرار گرفته که محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توانیم از ادوات صوتی مناسب استفاده کنیم. فضای موسسه کوچک است و نمی‌توانیم جلسه را گسترش دهیم. برای رفت‌وآمد بانوان در ساعاتی از روز دچار مشکل و محدودیت هستیم. به دلیل چنین وضعیتی شکل کار ما، شبیه کار مؤسسه‌ نیست. سال‌ها این قضیه را دنبال کردیم، اما متأسفانه به هیچ نقطه امیدوارکننده‌ای در این زمینه نرسیدیم.

نادعلیزاده، تعداد اعضای مؤسسه را بیش از 500 نفر عنوان و بیان کرد: البته این تعداد ثابت نیستند. افرادی نیز که به‌عنوان قاری شاخص تربیت کرده‌ایم، بیش از 50 نفر هستند که برخی از آن‌ها طلبه، پزشک، استاد دانشگاه و ... هستند و به شهرها و استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: در مدت شیوع کرونا، به دلیل جنس کارمان، اصلاً وارد فضای مجازی نشدیم. حدود 7 ماه است که فعالیت‌هایمان به طور کلی تعطیل شده و برنامه خاصی نداشته‌ایم.

یادآور می‌شود، این مؤسسه در شهر دامغان میدان معراج، نبش کوچه شهید لعلعی، پلاک 45 قرار دارد.

انتهای پیام

نظر شما