شناسهٔ خبر: 44271054 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با ایرنا:

شهاب طباطبایی: مخالفان دولت مواضع خود را با تذکرات رهبری هماهنگ کنند

تهران- ایرنا- «شهاب‌الدین طباطبایی» سخنگوی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه رفع تحریم‌ها خواسته همه مردم است گفت: مخالفان دولت در این زمینه نباید کارشکنی کرده، جلوتر از رهبری حرکت کنند و به بهانه‌های مختلف دولت را تضعیف کنند.

صاحب‌خبر -

کمپین فشار حداکثری به اذعان کارشناسان به روزهای آخر خود رسیده و ترامپ نتوانسته با قلدری و زور خواسته‌های خود را محقق کند. جمهوری اسلامی ایران هم با اتخاذ راهبرد هوشمندانه و عدم خروج از برجام که خواست تیم ترامپ بود، دولت فعلی آمریکا را ناکام گذاشت. تلاش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی گسترده‌ای هم که در کاخ سفید انجام شد نتوانست راهبرد کمیپن فشار حداکثری را به موفقیت‌های مدنظر طراحان آن برساند. هر چند که اقتصاد کشور دچار مشکلاتی شد اما بدون تردید اگر جمهوری اسلامی از برجام خارج می‌شد قطعا مشکلات گسترده‌تر و عمیق‌تری گریبان مردم ایران را می‌گرفت.

 نزدیکی فروپاشی کمپین فشار حداکثری باعث شده اغلب مردم و مسئولان کشور بر این گزاره که باید از فرصت به وجود آمده برای رفع تحریم‌ها استفاده کرد، تاکید کنند. در این میان البته گروه‌های تندرو با اهداف سیاسی و با اینکه می‌دانند اولویت کشور در زمان فعلی رفع تحریم‌ها است با حمله به دولت و تضعیف راهبردهای اتخاذی، به دنبال استمرار تحریم‌ها هستند تا در انتخابات ۱۴۰۰ خود را قهرمان عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به مردم معرفی کرده و رای مردم را جذب کنند. با این حال سابقه این گروه‌ها و عملکرد آن‌ها مانع از آن می‌شود که مردم ادعاهای آن‌ها را باور کرده و عنصر صداقت را در آن پیدا کنند.

دکتر«حسن روحانی» رئیس جمهور هم با اشاره به این رویکردهای مخالفان دولت در جلسه ۲۸ آبان هیات دولت گفت: ایجاد روحیه یاس در جامعه "خیانت ملی"  است. یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج ندهید و اجازه دهید مردم واقعیت ها را ببینند، این دولت آمریکا کینه توز و جنایتکار نسبت به ملت ایران و همه ملتها است، چرا واقعیت ها را به مردم نمی گویید... در دنیای سیاست برای نقد و انتقاد، تضارب آرا و اعلام نظرات جدید اشکالی نمی بینیم،

روحانی سپس خطاب به منتقدان گفت: نباید جنایت های آمریکا را لاپوشانی کنیم و نباید واقعیت های جهانی را منحرف کنیم و به خورد مردم بدهیم. عده ای فقط بدنبال این هستند که قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد، در حالی که باید بدانند  رئیس جمهور و دولت قهرمان نمی شود و قهرمان واقعی ملت ایران است ، سال ۹۴ هم ملت ایران بود که پیروز شد و در سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ هم اگر پیروز شویم باز هم این ملت است که قهرمان می شود و قهرمان فقط لقب ملت ایران است. خواهش می کنیم در این مقطع حساس کسی بدنبال تسویه حساب سیاسی نباشد، این کار را بگذارید برای سال ۱۴۰۰ ، انشاالله کرونا هم جمع خواهد شد و انتخابات باشکوهی خواهیم داشت آنجا حرف خود را بزنید، بنای ما امروز آرامش و همدلی برای پیشرفت کشور است

برای بررسی ضرورت رفع تحریم‌ها و رویکرد مخالفان دولت در این زمینه، با «شهاب الدین طباطبایی» سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفتگو کردیم.

رفع تحریم‌ها دستاورد بزرگی برای نظام است

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آیا در ضرورت رفع تحریم‌ها می‌توان تردید کرد، گفت: حتما باید به سمت رفع تحریم‌ها حرکت کنیم تا وضعیت زندگی مردم تا حدی بهبود پیدا کند. در این نکته من بعید می‌دانم گروه و یا جریانی تردید داشته باشد و بخواهد که تحریم‌ها استمرار داشته باشد یا تحریم‌ها را به نفع کشور بداند. اگر مسئولان بتوانند تحریم‌ها را از پیش پای ملت ایران بردارند قطعا دستاورد بزرگی برای کلیت نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

 وی با بیان اینکه بیشتر اختلافات بر سر مدل و روش رفع تحریم‌ها است، بیان داشت: من بخش عمده‌ای از کسانی را که حتی به روش دولت هم انتقاد می‌کنند را هم دلسوز کشور می‌دانم. البته باید حساب مخالفان دولت و گروه‌های تندرو را از حساب منتقدان باسواد و آگاه به مسائل جدا کنیم. همه گروه‌ها و فعالان سیاسی باید این نکته را مدنظر قرار دهند که نباید از رهبری عقب‌تر یا جلوتر حرکت کنند. همه گروه‌هایی که خود را داخل چارچوب نظام تعریف می‌کنند باید مواضع خود را با مواضع رهبری هماهنگ کنند. واقعا قابل فهم نیست که کسانی خود را ذوب در ولایت معرفی می‌کنند اما به تذکرات رهبر انقلاب بی توجهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها تنها یکی از موانع توسعه کشور را از بین می‌برد، ادامه داد: آدم شجاع حتما مورد تحسین است اما در کنار شجاعت خوب است که عقل هم داشته باشیم و ترکیب این دو می‌تواند به نتیجه برسد و منافع ملی ما را تامین کند. من برای پیشبرد امور کشور معتقد به ترکیب دیپلماسی با عامل بازدارندگی هستم و فکر می‌کنم این اتفاق هم خواهد افتاد. من در مجموعه نظام این عقلانیت و شجاعت را می‌بینم.

همه جریان‌ها منافع ملی را در اولویت اول خود قرار دهند

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در مورد شکاف‌های موجود میان نهادها و جریانات مختلف  هم گفت: من به نظرم نکته مشترک همه باید منافع ملی کشور باشد. این عنصر می تواند همه گروه‌ها را دور هم جمع کند. هر گروهی که منافع ملی کشور را در اولویت  دوم خود بگذارد و منافع حزبی را اولویت اول قرار دهد باعث شکاف در کشور خواهد شد همین اتفاقی که در حال حاضر هم رخ داده است. در همه کشورها اختلافات وجود دارد. اما بر سر منافع ملی یکسان عمل می‌کنند.

ما همچنان در حال تمرین دموکراسی هستیم و اشکالی هم ندارد و قطعا این تمرین‌ها باعث خواهد شد که نسل بعدی مدار و همگرایی بیشتری با هم داشته باشد. من امیدوارم که نسل بعدی ایرادات فعلی را رفع کند و با واقع گرایی و عملگرایی بیشتر منافع ملی را مدنظر خود قرار دهد. متاسفانه درست است که این تمرین به نفع جامعه ما است اما از طرف دیگر هم باعث می‌شود برخی فرصت‌ها را از دست دهیم و به جای انسجام در مقابل دشمن خارجی دچار اختلاف شویم.

نظر شما