شناسهٔ خبر: 44270552 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی:

۱۰ درصد قزوینی‌ها توصیه‌های ستاد کرونا را جدی نمی‌گیرند

آرزو یارکه سلخوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد مردم استان به توصیه‌های ما توجه نمی‌کنند، از زمانی که برای متخلفانی که مصوبات ستاد کرونا را اجرا نمی‌کنند و افرادی که اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند جریمه نقدی و جرائم دیگر در نظر گرفته شده است، شاهد کاهش آمار بودیم.

صاحب‌خبر -

پیمان نامدار در جلسه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در استان قزوین که امروز ۱۰ آذر در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد با اشاره به اعمال محدودیت دو هفته‌ای تصریح کرد: این دوهفته زمان طلایی برای مقابله با کرونا است، ما در کشور با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستیم و شاید تمدید دو هفته‌ای این محدودیت‌ها امکان‌پذیر نباشد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۶۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان قزوین بستری هستند که نشان از کاهش تعداد بیماران بستری دارد، روز دوم آبان ۵۶۸ بیمار داشتیم در واقع میزان بستری در استان با ۲۰ درصد کاهش روبه‌رو بوده است اما در میزان فوتی‌ها کاهش نداشتیم چرا که نتیجه تأثیر قرنطینه بر فوتی‌ها طی دو هفته آینده مشخص می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: مردم استان قزوین در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد و همکاری خوبی داشتند، همانطور که پیش از آن نیز تأکید شده اگر بخواهیم در استان ورودی جدی داشته باشیم باید تجمعات خانوادگی و برگزاری مراسم عروسی و عزا را مورد توجه قرار دهیم، دستگاه قضا و نیروی انتظامی در این حوزه همکاری خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد مردم استان به توصیه‌های ما توجه نمی‌کنند، از زمانی که برای متخلفانی که مصوبات ستاد کرونا را اجرا نمی‌کنند و افرادی که اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند جریمه نقدی و جرائم دیگر در نظر گرفته شده است، شاهد کاهش آمار بودیم.

نامدار اظهار کرد: شهرداری یک میلیارد تومان به ستاد کرونا کمک کرده است که این کمک در حوزه تجهیزات بیمارستانی و در طرح شهید قاسم سلیمانی هزینه خواهد شد با توجه به هزینه‌های بالا این میزان کافی نیست و از ستاد کرونا می‌خواهیم که مبلغ کمک شهرداری را افزایش دهند.

وی بیان کرد: در حوزه تحویل نقاهتگاه سایر استان‌ها رصد شده با توجه به بررسی صورت گرفته نقاهتگاه در اختیار حوزه هلال احمر قرار گرفته است، تقاضا داریم نقاهتگاه در شهرستان‌های مختلف در اختیار هلال‌احمر قرار بگیرد با توجه به فرا رسیدن فصل سرما نیاز است که فضایی برای قرنطینه در نظر گرفته شود تا افرادی که نیاز به بستری ندارند در نقاهتگاه‌ها نگهداری شوند.

میانگین سنی بستری‌های کرونا در قزوین ۶۱ سال است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: استان قزوین جزو استان‌های مسن است و میانگین سنی بستری‌های کرونا در قزوین ۶۱ سال است بنابراین تعداد فوتی‌ها زیاد است از طرفی استان قزوین در حوزه بیماری‌های غیرواگیر رتبه اول را دارد، درصد بالایی از شهروندان قزوینی با اضافه وزن، مصرف سیگار، دیابت و فشار خون رو به رو هستند بنابراین عوارض آن در قزوین بیشتر است چرا که بیماری‌های زمینه‌ای عامل اصلی مرگ و نیاز است که تغییراتی در سبک زندگی مردم اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: در جلسه ستاد استانی مصوب شد شهرداری‌های استان بتوانند کیت کووید ۱۹ را تهیه کنند، که ما بتوانیم علاوه از حجم استفاده از کیت دولتی از این کیت‌ها نیز استفاده کنیم تا بیماریابی بیشتر شود شهرداری‌ها در حوزه خود ملزم به خرید کیت شوند تا بیماریابی به سرعت انجام شود.

رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مدیریت کرونا از اول آذر ماه کلید خورده است، در آبیک و آوج این طرح ۶۰ درصد و در تاکستان ۸۰ درصد طرح فعال شده است و در سایر شهرستان‌ها زیر ۴۰ درصد است. هدف اصلی ما این است که میزان ابتلا و مرگ و میر در استان کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

نظر شما