شناسهٔ خبر: 44269131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۱۲۰۰ تن بذر ذرت و یونجه در گمرکات مانده است/ بذرها خوراک موش شد

سپیده رشید‌پورایی

یک فعال بخش خصوصی از متروکه شدن ۱۲۰۰ تن بذر ذرت دامی در گمرک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا مجید زارعی تولیدکننده و واردکننده بذر علوفه در نشستی با موضوع هم‌اندیشی تولیدکنندگان نهاده‌های دامی و علوفه با بیان اینکه کشور پتانسیل تولید علوفه دارد و مولد تولید علوفه نیز بذر است، گفت: امروزه به کود، سم و بذر ارز نیمایی تخصیص داده شده در حالی که ذرت و نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور می شوند.

وی ادامه داد: کشاورز برای تولید علوفه تلاش می کند و با ارز نیمایی بذر و کود می خرد اما باید با نهاده ای که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق گرفته است رقابت کند، چگونه این امر امکان پذیر است؟ اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی تعلق بگیرد بهتر است این ارز به صنعت مولد هم اختصاص داده شود. اگر قرار است بر مبنای ارز آزاد محاسبه شود نهاده های دامی هم بایستی با ارز آزاد حساب شوند.

زارعی اضافه کرد: تیرماه امسال بانک مرکزی بخش نامه ای را ابلاغ کرد که براساس آن بذر از گروه کالایی یک به گروه کالایی دو منتقل شد. یعنی کشاورزی که قصد دارد علوفه بکارد باید  هزینه ارز نیمایی را بپردازد و از این به بعد بایستی واردات بذر تماما با ارز نیمایی باشد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: براساس این بخشنامه تمامی بذور ذرت و علوفه که از ۲۰ فروردین وارد کشور شده اند بایستی با ارز نیمایی محاسبه شوند و واردکنندگان باید نرخ ارز نیمایی را به بانک عامل بپردازند. به همین دلیل بسیاری از واردکنندگان  نتوانستند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند و در حال حاضر این محموله ها متروکه  اعلام شده و مورد هجوم موش ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر یک کیلو بذر ذرت می توانیم حداقل ۲تن ذرت دانه ای تولید کنیم، اظهار کرد: حدود ۶ماه است که ۱۲۰۰ تن از این بذر ها در گمرکات کشور باقی مانده و ترخیص نشده است و ضریب کیفی این بذور نیز رو به کاهش است. در حالی که اگر این بخشنامه نبود با این ۱۲۰۰ تن بذر ۴۰ هزار هکتار زمین زیرکشت می رفت.

زارعی عنوان کرد: قیمت هر کیلو بذر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشاورزان حدود ۳۵ هزارتومان تمام می شد. حال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تغییر آن به ارز نیمایی قیمت بذر به ۱۵۰ هزارتومان می رسد و این برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد که بذر گران خریداری کند.

وی در پایان گفت:نداشتن سند چشم انداز برای صنعت کشاورزی و دامپروری بحران اصلی کشور است.

در ادامه این نشست سارا همراهی - یکی دیگر از تولیدکنندگان و واردکنندگان بذر - در انتقاد به تصمیمات یک شبه بانک مرکزی گفت: از طرف وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات بذر را دریافت کردیم و بذور خریداری شد. به عبارت دیگر بازار را بررسی کردیم و هزینه های لازم را انجام دادیم اما در تیرماه بانک مرکزی بخشنامه ای داد که از فروردین سالجاری کسانی که بذر وارد کرده اند بایستی با نرخ ارز نیمایی محاسبه شود. به عبارت دیگر این تصمیمات ناگهانی مشکلات بسیاری برای فعالان این بخش ایجاد می کند.

رضا حاتم زاده - تولیدکننده نمونه علوفه استان خوزستان - نیز در ادامه این نشست گفت:کشاورزانی که در صنعت علوفه فعالیت می کنند مشکلات بسیاری زیادی از گذشته تاکنون دارند که از این مشکلات می توان به عدم دسترسی به بذور اصلاح شده، گواهی شده و استاندارد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه عمده بذر مصرفی در کشور به صورت سنتی تهیه می شود که خصوصیات مورد نظر کشاورزان را ندارد، گفت: از سال ۱۳۹۴ کشور با خشکسالی  و کم آبی  مواجه شده است. در جنوب کشور نیز مشکل شوری زمین وجود دارد و کشاورزان خسارت های بسیاری در این زمینه دیده اند. از وزارت جهاد درخواست کردیم که به بذور مقاوم تر در برابر شوری و بیماری دسترسی داشته باشیم ولی جوابی نگرفتیم و مجبور شدیم خودمان در این زمینه تحقیقاتی انجام دهیم. اما با تصمیم بانک مرکزی برای تغییر گروه بذر علوفه‌های دامی از یک به دو امکان تامین بذر با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت بذوری که وارد کشور شده در گمرک مانده و رسوب کرده است و بانک عامل اجازه ترخیص آن را نمی دهد.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه مشکلاتی که در حال حاضر برای گوشت و مرغ و لبنیات افتاده است نتیجه مدیریت های گذشته است، گفت: نتیجه اتفاقاتی که در حال حاضر در صنعت علوفه در حال رخ دادن است مدتی دیگر مشخص می شود و با جهش قیمت علوفه و گوشت مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما