شناسهٔ خبر: 44266952 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمید نیلی:

رسالت هنرمندان، افشای چهره واقعی تروریست‌ها به جامعه جهانی است

تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تاکید بر آنکه زبانی جریان‌سازتر از زبان هنر برای اثرگذاری در جهان وجود ندارد تاکید کرد: امروز، مهمترین رسالت هنرمندان، افشای چهره واقعی تروریست‌ها به جامعه جهانی‌ست.

صاحب‌خبر -

حمید نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، ضمن محکوم کردن ترور مذبوحانه و کوردلانه شهید محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع گفت: عملی ناجوانمردانه‌تر از ترور و به شهادت رساندن فردی که در مقام فعالیت به‌ عنوان استادی اهل علم و فناوری شناخته می‌شود و نتیجه دانش و تحقیقاتش ارتباطی به فعالیت‌های نظامی و فضاهای امنیتی نداشته و ندارد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاهد بودیم طی گذشت تنها سه روز از انتشار خبر شهادت این چهره دانشمند و جریان‌ساز عرصه فناوری‌های نوین کشور و روایت شیوه ترور وی آن هم در کنار اعضای خانواده در رسانه‌های بین‌المللی، برای هر بیننده و شنونده‌ای نتیجه‌ای جز زبونی، خواری و ذلالت دشمن و رسیدن به نهایت عجز و ناتوانی نداشته و نخواهد داشت. بسیاری کشورها جز معدود دولت‌های استعمارگر و زورگو نه تنها این حرکت تروریستی را محکوم کردند که بر شکست دشمنان ایران در عدم حصول نتایج تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه‌شان نیز صحه گذاشتند.

مردم ایران از ریختن خون مظلوم نخواهند گذشت

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به جمله‌ای از حضرت امام خمینی (ره) طی سخنرانی کوبنده‌ای که فرمودند «بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود.» یادآور شد: گذشت تاریخ بیش از ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و ترورهای متعددی که نسبت به شخصیت‌های برجسته فرهنگی و علمی کشورمان صورت گرفته است، نشان می‌دهد ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چنین اقدامات سخیف و بزدلانه‌ای همواره متحدتر شده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌بینیم طی همین سه روز از شهادت زنده‌یاد فخری‌زاده، فیلم‌ها و دل‌نوشته‌های متعددی توسط عموم مردم و جامعه هنری به شکل خودجوش فضای مجازی و رسانه‌ها را دربر گرفته و همه یک‌دل و یک‌صدا چنین اقدام زبون و دون و بازتاب دهنده ناتوانی مطلق دشمن را محکوم کرده‌اند.

قطعاً در جامعه ما افراد با سلیقه‌های مختلفی وجود دارند و حتی ممکن است عده‌ای بر شکل و شیوه اداره کشور و مدیریت برخی از دولت‌مردان نقدی نیز داشته باشند. اما وقتی بحث حریت، آزادی، آزادگی و سرافرازی خاک کشورمان از یک‌سو و از سوی دیگر ریخته شدن خون مظلوم آن هم در جامعه ایرانی در میان باشد، مردم ایران از ریختن خون مظلوم نخواهند گذشت.

ایران طی چهار دهه اخیر قربانی ترور بوده و بازتاب آن بر عهده زبان هنر است

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تاکید بر آنکه شاید این جمله‌ای آشنا و فراگیر به لحاظ مضمون و مفهوم باشد که انتقال هر واژه و موضوعی با زبان هنر؛ درصد رسوب، رسوخ و نفوذش بر عموم افراد بیشتر است تصریح کرد: اگر ما این جمله را قبول و باور داشته باشیم، قطعاً در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی ایران اتفاقات خارق‌العاده‌ای افتاده که اهالی فرهنگ و هنر و مدیران و متولیان این عرصه باید بازتاب و بازنشر آن وقایع با زبان هنر را سرلوحه اعمال، فعالیت‌ و تولیدات هنری‌شان قرار دهند.

وی ادامه داد: ما طی کمتر از یک ‌سال اخیر، دو تن از بزرگ‌ترین سرداران مقاومت و دانشمندان توسعه علم و فناوری کشورمان، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری‌زاده را آن هم به دلیل ترور از دست داده‌ایم. این بزرگان در جنگی ناجوانمردانه به شهادت رسیدند. الگوی ما و شهدای‌مان، بزرگ مردی چون حضرت علی(ع) است که در تمام نبردهایش رودرور با دشمن جنگیده و هیچ‌گاه از پشت به دشمن خود خنجر نزده است.

تاریخ بیش از چهار دهه انقلاب شکوهمند اسلامی موید این است که ایران و ایرانی در تمام این سال‌ها قربانی ترور بوده. اینجا درست همان بزنگاهی‌ است که جای هنرمندان در آن خالی است. هنرمندانی که می توانند با آثار خلاقه، اثرگذار و توام با جس و جریان زیبایی‌شناسانه زبان هنر و اثر هنری این فضا را بازتاب دهند. می‌توانیم دادخواست خود از قربانی ترور بودن آن هم طی بیش از ۴۰ سال را با زبان هنر تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی به مجامع بین‌المللی ارائه کنیم. بی هیچ تردید جای چنین تولیداتی در آثار فرهنگی و هنری ما خالی است.

مطالبه هنرمندان از نهادهای مدنی و مجامع جهانی

مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی ایران با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران بیش از آنکه در فضاهای جنگی وارد شده باشد، بیشتر قربانی تهاجم و ترور بوده است با طرح این پرسش که در تاریخ معاصر چند مسئول و چهره فرهنگی، علمی و سیاسی‌ ناجوانمردانه‌ ترور شده‌اند؟ یادآور شد: این دادخواست می‌تواند با زبان هنرو آثار هنرمندانه به مجامع بین‌المللی ارائه شود. اما پرسش اصلی اینجاست که ما مدیران، برای بازتاب این وقایع چه کارهایی انجام دادیم؟ در آن سو، هنرمندان چقدر فیلم، تئاتر، موسیقی با این مضمون و محتوا تولید کرده‌اند؟

وی ادامه داد: همگان می‌دانند و قبول دارند جریان‌سازی رسانه‌ای در جهان در دست قدرتمندان است؛ اما فضای عمومی را از دست نداده‌ایم و آن را در اختیار داریم. می‌توانیم با تولید محتواهای هنری به زبان‌های مختلف در فضای مجازی وارد شویم. هنرمندان ما می‌توانند در چنین عرصه‌هایی وارد شوند. چنین اقداماتی می‌تواند مطالبه جامعه هنرمندان کشورمان در مسیر آگاهی بخشی و گرفتن پاسخ از نهادهای مدنی و مجامع جهانی به شمار رود.

آرمان شهدای کشور؛ تحقق عزت‌خواهی، سربلندی و پیروزی مظلوم بر ظالمان

تک‌تک شهدای فرجسته و جریان‌ساز کشور مانند شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید تهرانی‌مقدم، شهید فخری‌زاده می‌توانستند در جایی خارج از ایران بدون هیچ دغدغه‌ای فعالیت و از نظر رفاهی نیز زندگی بسیار بهتری را از ایران تجربه ‌کنند؛ اما امیدوارانه و با نگاهی لبریز از تثبیت پرچم عزت‌خواهی، سربلندی و پیروزی مظلوم بر ظالمان جهان در کشوری ماندند که آرمان جهانی انقلابش، تحقق چنین ارزش‌های والای انسانی و جهانی است.

وی افزود: چنین نام‌های ارزشمند، ماندگار و پرافتخار کشورمان ایستادند و برای تحقق آرمان‌شان تلاش کردند و تازه بعد از شهادت‌شان فهمیدیم چه افرادی بودند. همان اشراف و شناخت بود که راه، هدف، آرمان و خون‌شان میان دیگر جوانان وطن جوانه زد و در حال جوانه زدن، شکوفایی، رشد، بالندگی و ثمردهی است.

نیلی در پایان گفت: اگر بخواهیم رسالت و هدف شهدای عرصه مقاومت، علم و فرهنگ کشورمان را در یک جمله تعریف کنیم آن است که تمام هدف و آرمان شهیدان راه عزت، امنیت و سرفرازی ایران، تلاش امیدوارانه و نگاه صادقانه به آینده، بدون سر خم کردن به دشمنان و گام برداشتن برای سرافرازی ایران بوده، هست و خواهد بود. با چنین آرمانی هیچ دشمنی جرات نمی‌کند که نگاهی چپ به کشورمان داشته باشد.

به گزارش ایرنا، تروریست‌های مسلح عصر جمعه (هفتم آذر) با کمین در مسیر خودرو حامل دکتر محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی(ره) شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند، این دانشمند برجسته کشورمان را در عملیاتی انتحاری و مسلحانه به شهادت رساندند.

براساس اظهارات وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی، ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و بعد یک خودرو نیسان در ۱۵ متری وی منفجر شد؛ در اثر این تیراندازی و انفجار، محسن فخری‌زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحت‌های وارده در بیمارستان به شهادت رسید.

پیکر پاک شهید فخری‌زاده پس از طواف در حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام خمینی(ره)، روز دوشنبه (۱۰ آذرماه) با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و خانواده معظم شهید در امامزاده صالح (ع) تهران آرام گرفت.

نظر شما