شناسهٔ خبر: 44264595 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اوپکی ها بر سر تمدید کاهش تولید توافق دارند/ انتظار برای جلب حمایت هم پیمانان

به گفته وزرا و نمایندگاه اوپک، در صورتی که گروه اوپک پلاس موافقت کند، اعضای اوپک به اجماع جامعی در مورد نیاز به تمدید توافق کنونی کاهش تولید از ماه ژانویه به مدت سه ماه رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نظر رویترز، به گفته وزرا و نمایندگاه اوپک، در صورتی که گروه اوپک پلاس موافقت کند، اعضای اوپک به اجماع جامعی در مورد نیاز به تمدید توافق کنونی کاهش تولید از ماه ژانویه به مدت سه ماه رسیدند.

عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد، گفت در سطح اوپک اجماع وجود دارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز، پس از پایان نشست اوپکی ها چنین اظهاراتی بیان کرد و گفت نشست اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و روسیه و دیگر هم پیمانان است، نشست آسانی نخواهد بود.

زنگنه گفت: «من فکر می کنم در میان اوپک اجماع وجود دارد.»

«نشست اوپک پلاس دشوار خواهد بود نیازمند مذاکره و صبر است.»

به گزارش فارس، نشست اوپک پلاس قرار بود، امروز ساعت 13 به وقت گرینویچ (16:30 تهران) به صورت مجازی برگزار شود.

بیشتر بخوانید: مذاکرات اوپک پلاس ۲ روز به تعویق افتاد

رویترز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد اوپک و هم پیمانانش به رهبری روسیه مذاکرات در مورد تولید نفت در سال 2021 را تا روز پنج شنبه به تعویق انداختند.

قرار بود این گروه از ابتدای ماه ژانویه، تولید خود را روزانه 2 میلیون بشکه افزایش دهند. اما به علت شیوع کرونا، میزان تقاضا برای نفت هنوز تحت فشار است و اوپک پلاس تمدید توافق کنونی یعنی تولید روزانه 7.7 میلیون بشکه که برابر 8 درصد تقاضای جهانی است برای مدت ماه های نخست 2021 را مورد بررسی قرار داد. به گفته منابع آگاه، این موضع مورد تایید عربستان است.

پس از اینکه رایزنی ها در روز یک شنبه به نتیجه نرسید، به گفته منابع، روسیه پیشنهاد داده است تا اوپک، گزینه افزایش 0.5 میلیون بشکه در روز در هر ماه در ماه ژانویه را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: تمدید توافق یا افزایش تدریجی تولید؛ دو گزینه در دستورکار اوپک پلاس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت اختلافات میان مسکو و اوپک به شدت اوایل سال 2020 نیست. زمانی که اختلافات سبب از هم پاشیدن مذاکرات و افزایش تولید شد.

بیشتر بخوانید: کرملین: اختلاف شدیدی میان روسیه و اوپک وجود ندارد

پسکوف همچنین گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هیچ برنامه برای تماس با پادشاه عربستان پیش از برگزاری نشست اوپک پلاس در روز سه شنبه ندارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما