شناسهٔ خبر: 44263821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

برای رسیدن به «جهش تولید» انجام شد؛

صدور ۷۹۰ فقره جواز تأسیس ایجادی در قم؛ ۱۷ واحد تولیدی راکد احیا شد

قم- برای تحقق شعار «جهش تولید» در قم طی هفت ماهه ابتدای سال ۹۹ بیش از ۷۹۰ فقره جواز تأسیس ایجادی با سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون ریال صادر شده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از هشت ماه از سال ۹۹، سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام «جهش تولید» نامگذاری شده است می‌گذرد، در این مدت عرصه تولید استان قم با توجه به چالش‌هایی همچون تحریم اقتصادی و بحران کرونا با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است ولی مسئولان با وجود این مشکلات عزم خود را برای تحقق این شعار و سرعت بخشیدن به چرخ تولید جذم کرده‌اند، ولی این همت باید بیشتر از سوی مسئولان احساس شود.

هم تولیدکنندگان و هم مسئولان مرتبط با صنعت می‌دانند به اقتصادی که متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است هرگز با دسیسه‌های دشمنان و اعمال تحریم و محرومیت‌های اقتصادی ضربه‌ وارد نمی‌شود، بلکه بر عکس موجب رفاه و کاهش مشکلات معیشتی مردم خواهد شد.

طی امسال مسئولان استانی به ویژه مقام عالی استان و دیگر اعضای ستاد کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم هم در قالب بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی و هم در جلساتی که این ستاد به طور منظم برگزار کرده است برای رفع موانع تولید اقدامات مهمی را انجام داده است.

گفت‌وگوی خبرنگار بازار با محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این زمینه را در ادامه می‌خوانید.

* طی امسال چه تعداد مجوز تأسیس واحد صنعتی و با چه حجم سرمایه‌گذاری در قم صادر شده است؟
طی هفت ماه نخست سال ۹۹ بیش از ۷۹۰ فقره جواز تأسیس ایجادی به ارزش سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون ریال و ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۵ هزار و ۲۷۳ نفر و ۳۷ فقره جواز تأسیس توسعه‌ای برای واحدهای موجود با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال با اشتغال‌زایی ۶۸۲ نفر در استان صادر شده است.

در مجموع در کل تعداد کل جواز تأسیس موجود استان دو هزار و هفت مجوز با پیش بینی اشتغال برای ۴۶ هزار و ۳۸۳ نفر و سرمایه‌گذاری ۳۲۵ هزار میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریال است که این شاخص نشان از افزایش رغبت به سرمایه‌گذاری جدید در استان دارد.

* طی امسال چه تعداد معافیت‌های گمرکی برای نوسازی ماشین آلات واحدهای تولیدی قم صادر شده است؟
در هفت ماهه نخست امسال ۱۳۴ مورد مجوز معافیت گمرکی برای نوسازی ماشین آلات به ارزش ۲ هزار میلیارد و ۳۶۹ میلیون ریال برای امر واردات ماشین آلات جدید با تکنولوژی بسیار بالا صادر شده است که این مجوزها با هدف راه اندازی خط تولید واحدهای تولیدی و صنعتی و برای جایگزینی ماشین آلات قدیمی و فرسوده صادر شده است.

تعداد ۲ هزار و ۱۵۵ فقره مجوز صنفی در رسته‌های تولیدی، فنی و توزیعی و خدماتی با زمینه اشتغال پنج هزار و ۳۸۸ نفر و برای ۳۵ هزار و ۹۳۱ واحد صنفی در استان قم صادر شده که ۲۱ هزار و ۲۴۹ واحد آن صنف توزیعی و خدماتی و ۱۴ هزار و ۶۸۲ واحد هم خدماتی و فنی است.

در هفت ماهه نخست امسال ۱۳۴ مورد مجوز معافیت گمرکی برای نوسازی ماشین آلات به ارزش ۲ هزار میلیارد و ۳۶۹ میلیون ریال در قم صادر شده است

فعالیت‌های سازمان صمت در بخش بازرگانی داخلی نیز جایگاه خوبی دارد که در همین مدت زمان در زمینه بازرگانی داخلی با تأمین اقلام و کالاهای اساسی و توزیع آن از سوی نمایندگی‌های خود اقدام و هم‌چنین ۱۶ جلسه در زمینه تنظیم بازار برگزار کرده است.

همچنین در هفت ماهه اول سال ۹۹، پروانه کسب ۳۷ واحد نانوایی در شورای سیاست گذاری گندم، آرد و نان و کمیسیون نظارت طرح موضوع و تعیین تکلیف شده است.

* چند طرح صنفی تولیدی طی امسال از تسهیلات رونق تولید بهره گرفته است؟
در همین مدت به رغم ابلاغ اعتبارت و بودجه سال ۹۹ تعداد ۱۰ طرح صنفی تولیدی برای استفاده از تسهیلات رونق تولید از اعتبارات سال گذشته به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

در هفت ماه گذشته تعداد ۱۹ واحد صنعتی راکد و غیرفعال در زمینه تولید صنایع سلولزی و غذایی و هم‌چنین کفش و دمپایی و فلزی و شیمیایی و علاوه بر آن صنایع معدنی و الکترونیکی با اشتغال ۴۱۵ نفر با سرمایه ۵ هزار میلیارد و ۲۷۸ میلیون ریال فعال و به چرخه تولید بازگشتند.

* فعالیت مرکز فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در قم چه تأثیری بر رونق تولید داشته است؟
با افتتاح فعالیت مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی تعداد ۴۵ درخواست و مشکل در این طول یک ماه فعالیت این مرکز مطرح شده که تعداد ۳۶ مورد آن حل و فصل شده و مابقی در دست اقدام می باشد، مسائل حوزه تولید و سرمایه گذاری استان به صورت منسجم و در کوتاه ترین زمان توسط نمایندگان دستگاه‌های متولی رسیدگی و برطرف می‌شود و شرایط جذابی برای حضور علاقه‌مندان به فعالیت اقتصادی در قم به وجود آمده است.

بخش صنعت قم هم اکنون به دلیل امتیازهای متنوع همچون نزدیکی به عمده بازارهای مصرف کشور و دسترسی به امکانات زیرساختی مورد نیاز،‌ در کانون توجه سرمایه‌گذاران است و ظرفیت شهرک‌های صنعتی استان به سرعت با ایجاد واحدهای تولیدی جدید تکمیل می‌شود.

سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی در قم برای ملاقات و گفت و گو با استاندار و دیگر مسئولان ارشد استان،‌ شرایط ویژه‌ای دارند و تعامل دستگاه‌های اجرایی با صنعتگران و تولیدکنندگان برای حل مشکلات مطلوب است.

امروز صنعت قم به عنوان صنعتی جوان ظرفیت تولید انواع محصولات راهبردی مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف را دارد و در همین رابطه واحدهای صنعتی متعددی در حوزه تولید محصولات مهم حوزه انرژی،‌ پتروشیمی، لوازم خانگی و فولاد در استان فعال است.

* راهبردهای سازمان صنعت قم برای تحقق جهش تولید چیست؟
همواره موضوع تکمیل زنجیره تولید در صنعت استان به عنوان یک عامل مهم در تسهیل فرآیند تولید مورد توجه بوده و به همین دلیل حجم قابل توجهی از نیازهای واحدهای صنعتی فعال در قم توسط سایر واحدهای موجود استان تأمین می‌شود.

گفتنی است؛ در زمینه معدن هم مقرر شد، سرمایه‌گذار نسبت به درخواست سرمایه‌گذاری در محدوده جغرافیایی استان اقدام و مکاتباتی صورت گیرد که سرمایه‌گذار هم طی نامه‌ای نسبت به درخواست زمین و زیرساخت اقدام کرده و ۳ واحد معدن غیر فعال هم برای استفاده از تسهیلات صندوق سرمایه‌گذاری و ۲ واحد برای تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

نظر شما