شناسهٔ خبر: 44263692 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار ایلام مطرح کرد؛

رونق اشتغال در روستاهای ایلام/۱۵ هزار بیکار در استان وجود دارد

ایلام- استاندار ایلام با اشاره به اینکه رونق اشتغال در روستاهای ایلام باعث کاهش بیکاری در استان شده است، گفت: هم اکنون ۱۵ هزار بیکار در استان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی‌دشتکی ظهر سه شنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان با اشاره به این مهم که بافت اصلی جمعیت استان روستایی و عشایری است، افزود: در این راستا اشتغال و تثبیت جمعیت در روستاها از ابزارهای مهم توسعه در استان به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: دولت تدبیر و امید کارهای مهمی در این زمینه در قالب لوایح بودجه، ردیف‌های خاص تحت عنوان اشتغالزایی و توسعه روستایی انجام داده است و علاوه بر این بنیادها، نهادها و سازمان‌های مختلف نیز در این راستا کمک کار بوده‌اند.

استاندار ایلام اضافه کرد: در سال ۹۸ بالای ۳۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در روستاهای استان پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: بر طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۱ نرخ بیکاری استان بالای ۱۷ درصد بوده و ایلام جزو سه استان اول کشور در آمار بالای بیکاری بوده اما اخیراً با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۹۸ نرخ بیکاری استان به ۸.۳ و در سه ماه اخیر به ۶.۵ درصد رسیده است.

سلیمانی‌دشتکی با تاکید بر این مطلب که کاهش نرخ بیکاری استان به منزله این نیست که دیگر بیکار نداریم، گفت: این مهم نشانگر آن است که بیکاری استان نسبت به چند سال قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است.

ساز و کار مرکز آمار ایران در خصوص تعریف اشتغال اصلاح شود

استاندار ایلام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با عنوان این مطلب که اگر کسی به اعلام آمار نرخ بیکاری استان انتقاد دارد باید از طریق مرکز آمار این موضوع پیگیری شود، افزود: باید ساز و کار مرکز آمار ایران در خصوص تعریف اشتغال اصلاح شود.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: در این خصوص نمایندگان مجلس می‌توانند ورود کنند و با ارائه طرح و اصلاحیه نسبت به تغییر تعریف مرکز آمار از اشتغال اقدام کنند.

وی افزود: تعریفی که امروز مرکز آمار ایران از اشتغال دارد و بر اساس آن آمارگیری می‌کند همان تعریفی است که مجامع بین المللی از اشتغال دارند و اگر این رویه غلط یا اشتباه است یا با شرایط کشور همخوانی ندارد، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم باید ورود کرده و آن را اصلاح کنند.

استاندار ایلام در ادامه با اشاره به انتقاد برخی رسانه از نحوه اعلام آمار نرخ بیکاری گفت: رسانه‌ها نباید زحمات و تلاش‌های انجام شده برای ایجاد اشتغال استان را زیر سئوال ببرند.

وی در ادامه گفت: مثلاً اگر امروز بین ۱۴ تا ۱۵ هزار نفر بیکار در استان داریم به میزان اشتغالزایی ایجاد شده و آمار شاغلین نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه اگر نرخ بیکاری کاهش یابد، نرخ تورم افزایش می‌یابد، بیان کرد: افزایش درآمدها و سرمایه گذاری در یک منطقه باعث افزایش نرخ تورم در آن منطقه می‌شود.

نظر شما