شناسهٔ خبر: 44262368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارزیابی محافل عراقی از ترور شهید فخری زاده

بغداد - ایرنا - محافل دینی و سیاسی عراق در موضعگیری های جداگانه خود ضمن محکوم کردن ترور دانشمند صنعت دفاعی کشورمان، از عاملان این ترور و اهداف پشت پرده آن سخن گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسئولان و رهبران احزاب و شخصیت سیاسی، دینی و حقوقی و گروههای مقاومت عراق در روزهای اخیر در قالب صدور بیانیه، اظهار نظر و مصاحبه، ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کردند.

آنها در موضعگیری‌های خود به عاملان و طراحان ترور شهید فخری زاده پرداختند و از نقش داشتن رژیم صهیونیستی و آمریکا و مزدورانش در منطقه در این ترور سخن گفتند.

به عقیده این محافل سیاسی و دینی، این دانشمند ایرانی با گلوله صهونیست‌ها و خیانتکاران به امت اسلام، به شهادت رسید.

آنها سه‌گانه صهیونسیتی -  آمریکایی – سعودی را طراح این عملیات بزدلانه دانسته و تاکید کردند که ترور دانشمند ایرانی در نشست سه جانبه اخیر «نتانیاهو، بن سلمان و پمپئو» در عربستان طراحی شده بود.

این محافل سیاسی عراقی همچنین هدف از این ترور را "تلاش برای کشاندن ایران به یک درگیری نظامی و همچنین جلوگیری از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به بهانه حفاظت از رژیم صهیونیستی و برهم زدن شرایط برای دور کردن «جو بایدن» از قدرت در واشنگتن دانستند" و گفتند که مهمترین چیزی که در نشست بن سلمان، نتانیاهو و پمپئو بدست آمد، این بود که یا حضور نظامی آمریکا در منطقه ادامه یابد و یا مانع توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز از سوی ایران شود و یا منطقه به آتش کشیده می‌شود.

این محافل تصریح کردند که رژیم صهیونیستی و آمریکا و مزدوران آنها در منطقه با این جنایت خواستند تا شرایط را برهم زده و اوضاع بحرانی منطقه را تشدید کرده و مقدمه یک حمله تجاوزگرانه به جمهوری اسلامی ایران را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» فراهم کنند.

محافل سیاسی و دینی عراق همچنین این جنایت فجیع را ناشی از ضعف و سردرگمی و ناتوانی محور آمریکایی – صهیونیستی و شکست آنها در به زانو درآوردن ملت ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی دانستند.

آنها تاکید کردند که با تمام قدرت و اقتدار و ایمان در کنار جمهوری اسلامی و مردم ایران در مقابله با همه تلاش‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه می‌ایستند و در عین حال به باندهای جنایتکار و تروریست مرتبط با صهیونیسم آمریکایی درخصوص هرگونه تجاوزگری دیگری توسط جریان‌های خیانتکار و جنایتکار آنها خواه در ایران و عراق و منطقه هشدار دادند.

محافل سیاسی و احزاب عراق خاطرنشان کردند که این جنایت هرگز انقلاب اسلامی ایران را از ادامه راه خود در ایستادن قاطع و جدی و ثابت در برابر پروژه صهیونیستی و حامیان عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسراییل باز نخواهد داشت و این انقلاب با رهبری و محور تمدنی و ارزش‌های استوار و ملت شجاع خود همچنان سربلند و استوار خواهد ماند، زیرا ملت ایران به دنیا آموخته که چگونه ملت‌ها می‌توانند آزاد باشند و با صبر و شکیبایی و آگاهی نسبت به اسلام و ثابت قدم بودن درخصوص اصول و مبانی خود، کشوری مستقل و یک تجربه اسلامی پیشرو را ایجاد کنند.

آنها همچنین بر همبستگی و ایستادن خود در کنار ملت ایران در مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی تاکید و خاطرنشان کردند که چنین ترورهای بزدلانه‌ای هرگز نخواهد توانست مسیر شکوفایی و پیشرفت ایران را سد کند، زیرا دانشمندان ایرانی شاگردان زیادی را تربیت کرده‌اند که می‌توانند راه آنها را به سوی قله‌های علم و دانش و پیشرفت ادامه دهند.

به عقیده این محافل عراقی، صهیونیست‌ها و آمریکا برای تهی کردن جهان اسلام از دانشمندان و نخبگان به منظور عقب نگه‌داشتن و جلوگیری از پیشرفت آنها تلاش می‌کنند.

آنها به موارد مشابه ترور دانشمندان و نخبگان عراقی اشاره کرده و گفتند که ترور و حذف فیزیکی شخصیت‌های علمی، نشانه‌ای از اوج ناتوانی دشمنان کشورهای اسلامی، در برابر عزم ملت‌های آزاده جهان اسلام برای پیشرفت علمی و حرکت به سمت خودکفایی است.

این محافل در موضعگیری‌های خود خاطرنشان کردند که کشور عراق نیز در سال‌های گذشته شاهد چنین اقدامات ددمنشانه‌ای علیه دانشمندان و نخبگان علمی بوده است و قطعا همه دانشمندان و نخبگان علمی جهان اسلام در معرض چنین تهدیداتی قرار خواهند گرفت و لازم است که از آنها در برابر این تهدید محافظت شود.

به عقیده این محافل، پاسخ این ترورهای مذبوحانه، در وحدت جامعه و شخصیت‌های علمی جهان اسلام و همکاری بیش از پیش نخبگان علمی کشورهای اسلامی برای پیشرفت و خودکفایی در عرصه‌های علم و فناوری است.

محافل حقوقی عراق نیز از منظر قانونی به این ترورها پرداخته و ضمن محکوم کردن آن تاکید کردند که ترور شهید فخری زاده و تمامی عملیات تروریستی که قبل از آن علیه نخبگان ایرانی اتفاق افتاده، مصادق صریح نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی ایران است و جمهوری اسلامی حق دارد علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان متهمان اصلی این عملیات تروریستی در شورای امنیت شکایت کرده و حتی در دادگاه بین‌المللی آنها را تحت پیگرد قضائی قرار دهد.

به عقیده آنها، این اقدامات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، همگی مصادق نقض منشور سازمان ملل است و قوانین بین‌المللی به خاطر این قانون‌شکنی‌ها، کشورهای خاطی را مجازات می‌کنند و با توجه به اینکه ایران عضو سازمان ملل است، می‌تواند از طریق مجمع عمومی شکایت خود را تقدیم دبیرکل سازمان ملل کند و طی آن جزئیات را توضیح داده و از دبیر کل بخواهد، موضوع به شورای امنیت احاله شود.

این محافل حقوقی عراقی در موضعگیری‌های جداگانه خود خاطرنشان کردند که این اولین باری نیست که آمریکا مرتکب این نقض صریح قوانین بین‌المللی به ویژه مواد ۳۹ و ۴۰ تا ماده پنجاه منشور سازمان ملل می‌شود و همه این نقض‌ها مصادق صریح تهدید صلح و آرامش جهانی است و ایران با طرح شکایت در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند ابتکار عمل را در این قضیه به دست بگیرد.

محافل سیاسی، دینی و حقوقی عراق همچنین خواهان برخورد قاطع جامعه جهانی، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با عاملان و طراحان این عملیات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آنها برای جلوگیری از تکرار آن شدند.

گروههای مقاومت عراقی نیز به نوبه خود تاکید کردند که پرونده جنایتکارانه محور صهیونیستی – آمریکایی – سعودی سنگین شده و هزینه جنایت‌های آنها باید گزاف باشد؛ به گونه‌ای که ارکان آنها را درهم بریزد.

این گروهها در موضعگیری‌های خود در قبال ترور شهید فخری زاده تاکید کردند که همکاری بین عربستان، آمریکا و صهیونیست‌ها در این ترور همگی آنها را در معرض انتقام و پاسخ قرار می‌دهد.

نظر شما