شناسهٔ خبر: 44262032 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مردد بودن دادگاه عالی آمریکا نسبت به طرح ترامپ برای سرشماری

علی مدنی

دادگاه عالی آمریکا نسبت به اینکه دونالد ترامپ به صورت قطعی مهاجران غیرقانونی در این کشور را از سرشماری جمعیتی مورد استفاده برای تخصیص کرسی‌های مجلس نمایندگان در میان ایالات کنار بگذارد، اظهار تردید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما با این حال به نظر رسید که ممکن است قضات این دادگاه از دادن حکم نهایی درخصوص این مساله تا زمان مطلع شدنشان از میزان فراگیری اقدامات دولت ترامپ در روزهای آخر حضور او در ریاست جمهوری و تاثیر پذیرفتن تفکیک کرسی‌های مجلس نمایندگان اجتناب کنند.

تاکنون هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به دنبال انجام آنچه که دونالد ترامپ در یک یادداشت مربوط به ماه ژوئیه مطرح کرده – حذف میلیونها تن از افراد غیرشهروند از سرشماری یک دهه یک بار آمریکا که تعیین کننده تعداد کرسی‌های هر ایالت در مجلس نمایندگان و همچنین تخصیص بودجه فدرال است – نبوده است.

این دادگاه در حالی که به سبب همه گیری کروناویروس نشستی تلفنی برگزار کرد، به شنیدن استدلالها در دومین پرونده خود در ارتباط با سرشماری سال ۲۰۲۰ و مهاجران که در عرض دو سال مطرح شده، پرداخت.

این سرشماری با پرسشهایی جدید از جمله بر سر ضرب‌الاجل‌ها، کیفیت داده و سیاست – از جمله اینکه آیا دولت بعدی متعلق به جو بایدن هر کاری برای برگرداندن تصمیمهای اتخاذ شده تحت ریاست جمهوری ترامپ انجام خواهد داد – مواجه شده است.

جفری وال، معاون موقت دادستان کل آمریکا و وکیل ارشد ترامپ در دادگاه عالی توضیح داد که ترامپ ممکن است کسانی که در بازداشتگاه‌های مهاجران هستند و یا کسانی که دستور به ترک کشور دریافت کرده‌اند را از سرشماری کنار بگذارد. اما وال در مواجهه با سوالهای قاضی النا کیگان، مشمول شدن دسته بندی‌های بزرگتری از مهاجران شامل آنهایی که در برابر استرداد محافظت شده‌اند را رد نکرد.

او گفت: ما در این مقطع نمی‌توانیم مطمئن باشیم و نمی‌دانیم رئیس جمهور در این مورد چه تصمیمی خواهد گرفت.

قاضی ایمی کانی برت جزو چند عضو دادگاه عالی بود که گفت استدلال دولت برای صلاحدید کلی در تصمیم گیری درباره کنارگذاشتن‌ها از سرشماری آزاردهنده است "زیرا بسیاری از مدارک تاریخی و اقدامات دیرینه واقعا بر خلاف موضع ما هستند."

دادگاه تصمیم گرفت بر مبنای درخواست دولت برای گرفته شدن تصمیم در این مورد تا اوایل ژانویه، به طور سریع به این پرونده رسیدگی کند؛ زمانی که ترامپ بر طبق قانون ملزم به منتقل کردن ارقام سرشماری به کنگره است. قرار است دفتر سرشماری، داده‌ها را تا ۳۱ دسامبر برای ترامپ بفرستد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما