شناسهٔ خبر: 44261870 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

توسط گروه پژوهش صنعت مدرن صورت گرفت

تولید چراغ‌های خودرو با قیمت مناسب - مردم سالاری آنلاين

صنعت تولید چراغ خودرو یکی از صنایع مهم در خودروسازی است. ورود شرکت‌ها طی سال‌های اخیر به دنیای تولید چراغ و همچنین طراحی آن موجب شده خیال صنعت خودرو بابت طراحی و تامین چراغ‌های نسل جدید و مطابق با استاندارد روز دنیا راحت باشد؛ اما این صنعت مهم که سالانه تولیدات عمده برای بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی تولید داخلی و چند صد هزار دستگاه دیگر در بخش بازار‌های متفرقه دارند، با چالش‌های بسیاری از جمله تامین مواد اولیه مواجه است

صاحب‌خبر -
صنعت تولید چراغ خودرو یکی از صنایع مهم در خودروسازی است. ورود شرکت‌ها طی سال‌های اخیر به دنیای تولید چراغ و همچنین طراحی آن موجب شده خیال صنعت خودرو بابت طراحی و تامین چراغ‌های نسل جدید و مطابق با استاندارد روز دنیا راحت باشد؛ اما این صنعت مهم که سالانه تولیدات عمده برای بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی تولید داخلی و چند صد هزار دستگاه دیگر در بخش بازار‌های متفرقه دارند، با چالش‌های بسیاری از جمله تامین مواد اولیه مواجه است.
 
متن زیر ماحصل گفت‌وگویی با علی چنگی، مدیرعامل «گروه پژوهش صنعت مدرن» (صنایع چراغ اتومبیل مدرن سابق) است؛ شرکتی که بیش از ۲۰ سال تنها تولیدکننده چراغ پژو ۲۰۶ بوده و هم‌اکنون تامین‌ چراغ پژو ۲۰۷ را نیز به عهده دارد.

  در خصوص پیشینه شرکت توضیح دهید و سهم شما از تولیدات چراغ خودرو چند درصد از بازار داخلی است؟
صنایع چراغ اتومبیل مدرن در سال ۱۳۷۰ تاسیس و هم اکنون با نام «گروه پژوهش صنعت مدرن» در بخش تولید انواع چراغ‌های خودرو فعالیت می‌کند. با شروع صنعت قطعه‌سازی در دهه ۷۰ تولیدات این شرکت از چراغ‌های موتورسیکلت، کامیونت، خاور و... به خودروهای سواری متعدد ارتقا داده شد. در حال حاضر شرکت صنعت مدرن با ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون انواع چراغ اتومبیل، ۸۰ درصد چراغ‌های ایران‌خودرو و ۱۰۰ درصد محصولات ایساکو را تامین می‌کند. علاوه بر این بیش از ۵۰ درصد چراغ خودروهای بازار داخلی توسط این شرکت تولید و با فعالیت ۳۰ نمایندگی فروش در شبکه توزیع به تمام نقط کشور ارسال می‌شود و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده چراغ اتومبیل در ایران محسوب می‌شود. همچنین این شرکت توانسته با تکیه بر دانش مهندسان و طراحان خود، صفر تا صد طراحی و ساخت چراغ خودروهای دنا و دناپلاس را در انحصار داشته باشد. شرکت ما به‌رغم تحریم‌های متعدد با ظرفیت مطلوبی در حال فعالیت بوده و توانسته‌ایم بخشی از تولیدات را بومی‌‌سازی کنیم که عمق داخلی‌سازی قطعات و مواد اولیه باکیفیت، دلیل ماندگاری شرکت در بازار شده است.

 در حال حاضر با مشکلات مواد اولیه روبه‌رو هستید؟
چند وقت پیش با حضور استاندار مرکزی و معاونان استاندار خط تولید محصولات جانبی گروه پژوهش صنعت مدرن در شهرستان آشتیان واقع در استان مرکزی افتتاح شد.
این خط جدید به تولید محصولات جانبی ازجمله تولید کارتن پلاست می‌پردازد و در زمینه خط تولید دو هدف کلی داشتیم؛ اما پیش از هر چیز قصد داشتیم نیاز داخلی را برطرف کنیم. در سال بالغ ‌بر 5میلیارد تومان از این محصول مصرف داریم و علاوه بر مصرف شرکت، تولید مازاد را می‌توانیم هم به بازار داخلی عرضه کنیم و هم صادرات داشته باشیم. مشتری بسیاری برای این محصول در تمام صنایع وجود دارد و بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی و صنایع قطعه‌سازی به کارتن پلاست احتیاج دارند.
این محصول مشروط بر تامین به‌موقع مواد اولیه می‌تواند باقیمت مناسب ظرفیت صادراتی ایجاد کند و به ارزآوری برای کشور منتهی شود. علاوه بر این مساله، برای بسته‌بندی محصولات خود از آن استفاده خواهیم کرد که استحکام و زیبایی بیشتری نسبت به کارتن‌های مقوایی دارد. خط تولید دو محصول پر گردش چراغ پژو ۴۰۵ و پراید ۱۳۱ در این شهرستان نیز افتتاح شد و ظرفیت این خط جدید تولید در روز ۶ هزار عدد چراغ است و برای این طرح توسعه نیز بیش از ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌ شده است.
خوشبختانه در عرضه چراغ کمبودی وجود ندارد؛ زیرا در ایام کرونا خطوط تولید را بازسازی و نوسازی کردیم تا به تیراژ مورد نظر دست‌یابیم.
در حال حاضر تنها مشکل تولیدکنندگان قطعات خودرو، تامین مواد اولیه از شرکت‌های دولتی و پتروشیمی‌ها است. همچنین تأمین فولاد، مس و برنج با مشکل اساسی مواجه است.

 در حال حاضر ظرفیت تولید به چه میزان است و آیا محصولات شما نسبت به محصولات مشابه گران‌تر به دست متقاضی می‌رسد؟

ظرفیت تولید روزانه ۶ هزار چراغ خودرو از نکات برجسته این شرکت است. به دلیل مدیریت صحیح در امر تولید و سود و بهره‌وری ما تنها شرکتی هستم که چراغ‌هایی باقیمت 2 دلار تولید می‌کنیم.

 آیا به نقطه‌ای رسیده‌اید که نیاز به مشاوره شرکت‌های خارجی نداشته باشید ؟
بسیاری از شرکت‌های داخلی از جمله گروه پژوهش صنعت مدرن در تلاش برای داخلی‌سازی دانش طراحی و فنی چراغ خودرو هستند و تاکنون به موفقیت‌هایی در این زمینه هم‌دست یافته‌اند؛ اما دستیابی به این موفقیت‌ها به این معنا نیست که نیاز به همکاری و مشاوره شرکت‌های خارجی نداریم. به‌هرحال باید برای پیشرفت تکنولوژی و تولید باکیفیت‌تر، همکاری با شرکت‌های پیشرو و صاحب فناوری ادامه پیدا کند.


 آیا صادراتی در بخش قطعه‌ داریم ؟
درحال حاضر صادرات مناسبی در بخش چراغ خودرو داریم و صادرات قطعات در سه حوزه امکان‌پذیر است. اولین موضوع مربوط به ارائه قطعه به خودروسازان است که فعلا در شرایط تحریمی‌ هیچ خودروسازی در جهان سرنوشت خط خود را به ما نمی‌سپارد. خدمات پس از فروش این خودروسازان نیز متاثر از شرکت اصلی است و نمی‌توان در آنجا صادرات انجام داد. درنهایت ما می‌مانیم و بازار یدکی آزاد دنیا که در آن حوزه‌ حضور داریم. 
در حال‌ حاضر چراغ‌های خانواده پژو 206 به ترکیه و از این طریق به اروپا و شمال آفریقا صادر می‌شود. ضمن اینکه چراغ بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا را نیز به عراق صادر می‌کنیم.
اگر تحریم‌ها برداشته شوند، اتصال به زنجیره تامین خودروسازان بزرگ امکان‌پذیر است؛ اما خودروسازان دنیا به‌راحتی سرنوشت خود را به کار ما گره نمی‌زنند؛ چراکه شرایط ما تثبیت‌ شده نیست و نوسانات و عوامل موثری که در اختیار ما نیستند، مانند بحث گمرکی، بانکی و... برای خودروساز تضمین همکاری ایجاد نمی‌کند؛ اما در حوزه بازار قطعات یدکی صادرات مناسبی داریم.
 با توجه به میزان تولید و عرضه، شرکت شما ظرفیت همکاری با دیگر تولیدکنندگان خودرو را دارد، چرا وارد همکاری با این شرکت‌ها نمی‌شوید؟
به‌طور حتم شرکت ما توانایی و ظرفیت بالایی برای تولید چراغ‌های دیگر شرکت‌ها دارد و تنها دلیل عدم ورود به این نوع تولیدات، نبود توجیه اقتصادی آن است. برخی از شرکت‌ها تیراژ پایین دارند و این موضوع باعث شده طراحی و تولید قطعات این شرکت‌ها برای شرکت ما توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما به‌طور حتم ما از لحاظ طراحی، تولید و زیرساختی، مشکلی برای تولید و تامین قطعات شرکت‌های خودرویی کشور نداریم.

 وضعیت کلی قطعه‌سازان در حال حاضر چگونه است ؟
خودروسازی‌ها در شرایط زیان قرار دارند و به‌تبع آن قطعه‌سازان هم در زیان هستند. این روند باعث می‌شود سرمایه‌گذاری و رشد تکنولوژی در این صنعت متوقف شود. ریشه این مساله، در نحوه قیمت‌گذاری است؛ البته بازهم تاکید می‌کنم این مشکلات به دلیل نگاه نادرستی است که مدیران ارشد به صنعت حمل‌ونقل دارند. این صنعت بسیار استراتژیک است و نباید به آن ساده نگاه کرد؛ تاثیرات صنعت حمل‌ونقل در کشاورزی، صنایع دیگر و امنیت ملی و غذایی کشور هم دیده می‌شود.

 چه تست‌هایی برای طراحی و تولید چراغ در کشور انجام می‌شود و چرا برخی از چراغ‌های تولید همکاران با مشکل آب‌شدگی روبه‌رو می‌شوند؟
در حوزه طراحی بیشتر تست‌ها و شبیه‌سازی‌ها توسط نرم‌افزارهای شبیه‌سازی انجام می‌شود که با توجه به امکانات شرکت بیشتر شبیه‌سازی‌ها از جمله طراحی نور توسط نرم‌افزار «اسپئوس» انجام می‌شود.  در خصوص عملکرد محصول نیز با توجه به اینکه جنس چراغ‌ها، پلاستیکی و از نوع پلیمرهای صنعتی و فوق صنعتی است و اگر دقت کافی در کنترل میزان دمای چراغ انجام نگیرد، اجزای چراغ آب می‌شود. آب‌شدگی برخی از اجزای چراغ‌ها به علت عدم طراحی صحیح، استفاده از مواد اولیه نامرغوب، بی‌دقتی در نصب و مونتاژ است. نباید فراموش شود چراغ از ۶۰ قطعه مجزا ساخته می‌شود که نیازمند نصب و مونتاژ صحیح است و جالب است بگویم در حال حاضر چراغ پیچیده‌ترین بخش خودرو است و بیشترین تغییرات قطعات خودرو از بدو تولید خودرو مربوط به بخش الکتریکی و روشنایی آن است. در همین زمینه اکثر امکانات مربوط به آزمایش‌ها و تست‌های عملکرد و دوام از جمله مق چراغ در آزمایشگاه شرکت مدرن مهیا شده و مورد تایید سازمان استاندارد کشور نیز واقع شده است، اما برای تست برخی از چراغ‌ها به‌خصوص چراغ‌های ال‌ای‌دی دار مجبور هستیم محصول را به خارج از کشور ارسال کنیم که هزینه آن به‌طور متوسط 50 ‌هزار دلار است. 
 

نظر شما