شناسهٔ خبر: 44261619 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد:

استعدادهای فرهنگی و هنری در طرح ایران قوی کشف می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی یکی از مهمترین هدف‌های ایجاد طرح ملی ایران قوی است.

صاحب‌خبر -

طرح ملی ایران قوی چندی قبل توسط حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور معرفی و رونمایی شد. این طرح در قالب‌های مختلف سعی در ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دارد.

حجت الاسلام ارزانی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: طرح ایران قوی از هفته دفاع مقدس با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و تا دهه فجر ادامه دارد. البته با توجه به تعطیلی های اخیر و احتمال تعطیلی های بعدی ممکن است تمدید شود.

وی افزود: چهار محور اصلی برای این طرح درنظر گرفته شده که اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در این راستا فعالیت می کنند. اولین محور شامل قرآن و سیره اهل بیت (ع) است و موضوع هایی همچون  فرهنگ ولایت پذیری، سبک زندگی ایرانی اسلامی، داستان های قرآنی، مناسبت های ملی مذهبی، امر به معروف و نهی از منکر و موضوع نماز که از مباحث مهم حوزه قرآن و سیره اهل بیت است، در ذیل این محور قرار می گیرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته علاقه مندان می توانند درباره موضوع های دیگر که مرتبط با قرآن و سیره اهل بیت (ع) است، شرکت کنند. البته این موضوع ها مربوط به کانون هاست و اعضای کانون ها می توانند در مسابقه هایی مانند کتابخوانی، دل نوشته، عکس نوشته، خاطره نویسی و قصه نویسی و خلاصه کتاب شرکت کنند.

وی افزود: وقتی یک عضو از کانون مسجد در این مسابقات شرکت کند، باعث کسب امتیاز برای کانون می شود و لذا مشارکت در این زمینه برای ما مهم است و به هر میزان این ارتباط بیشتر باشد و اعضای کانون ها بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند، امتیاز بیشتری را برای کانون خود کسب می کنند.

ارزانی اضافه کرد: محور دوم مربوط به مسجد و گام دوم انقلاب است که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه گام دوم انقلاب است که مسائلی مانند  نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه پردازی و در حوزه تمدنی و همچنین نقش مسجد در زمینه قوی شدن ایران اسلامی مطرح می شود.

به گفته این مقام مسئول محور سوم عبارت از پیشرفت و امید به آینده است که نشاط آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در میان جوانان، توجه به کارآفرینی و جهش تولید، خدمت رسانی، محرومیت زدایی و مسائلی مانند اختراع ها و خلاقیت ها و الگوهای موفق محلی، استانی و ملی بخش هایی از آن را تشکیل می دهد.  

ارزانی افزود: محور چهارم نیز مربوط به مقاومت و عزت ایرانی است که موضوع هایی همچون دفاع مقدس، شهدای مقاومت، شهدای هسته ای، شهدای سلامت و به طور خاص سردار شهید سلیمانی و اکنون نیز شهید محسن فخری زاده را در بر می گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: جلوه های مشارکت مردم در عرصه های همدلی و مواسات و همچنین مباحث رشد علم و فناوری و دیگر نمادهای عزت و مقاومت سرفصل های این محور است.

فراخوان شهدای هسته‌ای

وی ادامه داد: امروز فراخوانی از بوشهر منتشر شد تا علاقه مندان بتوانند آثار ادبی خود را به مناسبت بزرگداشت دانشمند شهید محسن فخری زاده ارسال کنند که این فراخوان با عنوان شهدای هسته ای است و آثار در قالب دلنوشته، نقاشی، عکس نوشته، کلیپ ویژه سنین هشت تا ۲۰ سال طراحی شده و تا ۲۰ آذرماه فرصت ثبت نام است.

ارزانی افزود: البته این فراخوان برای اعضای کانون هاست ولی هر یک از علاقه مندان می توانند با ثبت نام به صورت مجازی به عضویت یکی از کانون ها  در آمده و در مسابقات و فراخوان ها شرکت کنند.

وی یکی دیگر از اهداف طرح ملی ایران قوی را ترویج روحیه امید و تلاش موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مسجد دانست و گفت: البته رواق های ۱۲ گانه نیز در این طرح در نظر گرفته شده است. یعنی ۱۲ استان به عنوان استان های معین انتخاب شدند و به هر یک از استان ها یک رواق اختصاص یافته تا ارزیابی کارها با حضور نمایندگانی از مرکز در همان استان صورت گیرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مثلا تمام کارهای نمایشی در استان البرز با حضور نمایندگان ستاد و کارشناسان ملی صورت می گیرد تا هم بهای بیشتری به استانها داده شود و هم تمرکززدایی صورت گیرد و از طرف دیگر استان غنا پیدا کرده و ظرفیت بزرگ استانها شناسایی شود.

وی همچنین درباره پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مسجد ایران) گفت: سال گذشته استان قم به عنوان پایتخت فهما انتخاب شد و با توجه به شیوع ویروس کرونا مقرر شد امسال و سال آینده پایتختی فهما به قم اختصاص یابد، بر همین اساس طرح ایران قوی جایگزین پایتخت فهما خواهد شد و در اسفند سال آینده پایتخت فهما را برای سال ۱۴۰۱ انتخاب خواهیم کرد.

نظر شما