شناسهٔ خبر: 44261156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش| نظرسنجی در مورد میزان رضایت مردمی از حزب حاکم ترکیه (بخش پایانی)

اصرار احزاب مخالف دولت، بر برگزاری انتخابات پیش از موعد به یک چالش سیاسی جدید تبدیل شده که ۵۷ درصد از پاسخ دهندگان یک نظرسنجی مردمی، با این درخواست موافق هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در بخش نخست نظرسنجی مفصل و گسترده شرکت ساروس در مورد عملکرد دولت و حزب حاکم در ترکیه، بر این نکته تاکید شد که در حل حاضر، از نظر مردم این کشور، اقتصاد با 30 درصد، بیکاری با 30 درصد و کرونا با 25 درصد، مهم ترین معضلات به شمار می آیند و مسائلی همچون مشکل در دستگاه قضا و پیامدهای ناشی از ترور، اهمیت ناچیزی دارند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

همچنین گفته شد که بر اساس نتایج این نظرسنجی، اردوغان هنوز هم با فاصله معنی دار، نخستین گزینه مورد نظر مردم برای پست ریاست جمهوری است اما کارنامه وزرای کابینه او تعریف چندانی ندارد و دیگر این که اغلب مردم ترکیه و حتی هواداران حزب حاکم در مورد بهبود شرایط اقتصادی کشورشان، دچار نومیدی شده اند.

نظرسنجی میدانی انجام شده توسط شرکت ساروس، متعلق به بخش خصوصی، این نظرسنجی را با جامعه آماری 3095 نفر و به 2 روش حضوری و تلفنی انجام داده و میزان خطای احتمالی نتایج را در حد 2 درصد می داند.

وزن کشی کنیم! انتخابات می خواهیم!

بر اساس تقویم رسمی شورای عالی انتخابات ترکیه، این کشور تا اواسط سال 2023 میلادی، هیچ نوع انتخاباتی برگزار نخواهد کرد و ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری باغچلی، تا آن دوران بر سر قدرت خواهد بود.

اما مخالفین چنین نمی اندیشند. آنان بر این باورند که معضلات اقتصادی، اجرایی و سیاسی فراوانی در ترکیه وجود دارد و پیش از آن که یک بحران عمیق و بزرگ به وجود بیاید، باید دوباره انتخابات برگزار کرد.

کشور ترکیه ,

اصرار احزاب مخالف دولت، بر برگزاری انتخابات پیش از موعد به یک چالش سیاسی جدید تبدیل شده که 57 درصد از پاسخ دهندگان یک نظرسنجی مردمی، با این درخواست موافق هستند.

جالب اینجاست که نزدیک به 15 درصد از رای دهندگان به حزب حاکم نیز خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد و نزدیک به 15 درصد از آنان نیز در این مورد بدون تصمیم هستند.

جالب تر این که در حزب حرکت مالی، یعنی حزب شریک اردوغان نیز، موافقین برگزاری انتخابات پیش از موعد در حد 61 درصد و  بدون تصمیم ها نیز در حد 10 درصد است.

هر دو این موارد، نشانه های خوبی برای ائتلاف جمهوری (اردوغان و باغچلی) نیست. انتظار می رفت هواداران این دو حزب، سفت و سخت خواهان تداوم کار دولت باشند و از ایده رفتن به انتخابات، حمایت نکنند.

کشور ترکیه ,

یکی از دلایل برآورده نشدن این انتظار، این است که در دو سال اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی، نارضایتی از برخی چهره های کابینه و مدیران میانی حزب نیز عمیق تر شده و همان الگوی قدیمی هواداران یعنی «اردوغان خوب است ولی همراهان او کم کار هستند»، هنوز هم به قوت خود باقی است.

مخالفین نظام ریاستی کوتاه نیامده اند

با آن که نظام پارلمانی ترکیه با مراجعه به آرای مردم و برگزاری همه پرسی کنار نهاده شده و نظام ریاستی بر سر کار آمده است، ولی این نظام، هنوز هم مخالفین و منتقدین جدی دارد.

کشور ترکیه ,

نظرسنجی میدانی انجام شده توسط شرکت ساروس، نشان دهنده این است که تاکید مکرر و هر روزه مخالفین اردوغان بر ضرورت بازگشت نظام سیاسی و اجرایی ترکیه به تنظیمات کارخانه، تا حدودی کار خود را کرده و خیلی ها معتقدند که به دلیل نبودن سیستم کنترل و نظارت یا مکانیسم چک – بالانس، نظام ریاستی برای ترکیه مناسب نیست.

در حال حاضر، فقط 40 درصد از پاسخ دهندگان، به طور قاطعانه خواهان تداوم کار نظام ریاستی هستند. اما در مقابل، هواداران بازگشت به نظام پارلمانی در حد 44 درصد است و 16 درصد افراد نیز در زمره کسانی قرار گرفته اند که فعلاً تصمیم نگرفته اند، یا نظری ندارند.

کشور ترکیه ,

جالب اینجاست که بر اساس نتایج موجود، در میان هواداران حزب عدالت و توسعه نیز، طرفداران قاطع و شفاف نظام ریاستی در حد 78 درصد و در حزب شریک اردوغان نیز در حد 87 درصد است.

اهمیت این موضوع را زمانی می توانیم دریابیم که به خاطر بیاوریم، ائتلاف اردوغان و باغچلی، با برگزاری یک رفراندوم، برای تغییر نظام پارلمانی به ریاستی، به زحمت توانست رای نزدیک به 52 درصد مردم را به دست بیاورد و حالا شواهد نشان می دهد که احتمالاً این رای حتی از مرز موسوم به رای ناپلئونی هم پایین تر آمده و این احتمال وجود دارد که اگر مخالفین در آینده دولت را در دست بگیرند و بتوانند با ساز و کارهای قانونی، مجوز برگزاری رفراندوم را به دست آورند، بتوانند یک بار دیگر، ترکیه را به نظام پارلمانی برگردانند.

رضایت از حکومت

نظرسنجی مزبور نشان می دهد که فقط نزدیک به 30 درصد از پاسخ دهندگان از کارنامه حکومت رضایت دارند و میزان افرادی که حکومت فعلی را ناموفق قلمداد می کنند، اندکی بیش از 70 درصد است که در نوع خود، رقم بالایی است.

کشور ترکیه ,

اعتماد به آمارهای کرونایی دولت

در هفته های اخیر، بسیار از احزاب مخالف دولت، وزیر بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا را به پنهان کاری و ارائه آمار دروغین و غلط در مورد تلفات این بیماری واگیردار متهم کرده اند.

کشور ترکیه ,

در نظرسنجی مزبور از مردم در این مورد سوال شده و پاسخ ها نشان می دهد که اعتماد مردم به آمارهای اعلام شده در حد 44 درصد است که با توجه به وضعیت غیرعادی کنونی، آمار قابل قبولی است.

مداخله بیگانگان در اقتصاد

در روزهایی که نرخ دلار آمریکا در ترکیه به شدت بالا رفت و ارزش واحد پول ملی این کشور سقوط کرد، تیم اردوغان و رسانه های وابسته به حزب حاکم، مدعی شدند که چند شرکت خارجی در لندن، برنامه های خاصی طراحی کرده اند که با هدف مداخله در اقتصاد ملی ترکیه و تضعیف لیره، دولت را به چالش کشیده اند.

کشور ترکیه ,

نتایج نظرسنجی نشان می دهد که این تبلیغات کارگر نیفتاده و نزدیک به 60 درصد از پاسخ دهندگان، چنین چیزی را قبول ندارند.

در پایان باید گفت، در شرایط فعلی انتقادات گسترده ای در مورد عملکرد حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان مطرح شده، اما دست کم در مقطع فعلی، دولت بدون توجه به انتقادات، برنامه های خود را پیش می برد و با توجه به دور بودن زمان انتخابات بعدی، وانمود می کند که ترس و هراس چندانی ندارد.

ولی در هر حال، نتایج نظرسنجی های پرشماری که در ترکیه انجام می شوند، همگی دلالت بر این دارند که در میان هواداران حزب عدالت و توسعه نیز، انتقاد و گلایه از کم کاری، مشکلات اقتصادی، کاهش راندمان دولت در بخش خدمات و مسائلی از این دست، مردم را نگران کرده و ادامه این روند در انتخابات آتی، کار را برای ائتلاف جمهور دشوار خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما