شناسهٔ خبر: 44260809 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری دوره داستان‌نویسی «آل جلال»

فاطمه نظرمحمدی

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از برگزاری دوره چهاردهم آموزش داستان‌نویسی «آل ‌جلال» به صورت آنلاین در آستانه برگزاری این جایزه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مصطفی جلالی با اعلام این خبر، دلایل استقبال داستان‌نویسان جوان از  دوره‌های آموزشی را این‌گونه برشمرد: سطح علاقه‌مندی و تجربه موفق ادب‌جویان در بهره‌مندی از این کلاس‌های آموزشی و نیز پشتوانه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در همکاری با داستان‌نویسان صاحب نام و مدرسان طراز اول داستان‌نویسی کشور سبب شد که در فاصله یک روز پس از انتشار فراخوان این دوره (آن هم نه به صورت سراسری و تنها در گروه‌های محدود داستان‌نویسی) ۷۲۰ علاقه‌مند و داستان‌نویس جوان از اقصی نقاط کشور برای شرکت در این دوره مجازی درخواست بدهند. پیش‌بینی می‌کنیم که تا زمان آغاز این کلاس‌ها، تعداد متقاضیان حضور در این دوره مجازی به یک‌هزار نفر هم برسد.

او با بیان این‌که داستان‌نویسان جوان از اقصی نقاط کشور در این دوره مجازی هشت‌روزه شرکت خواهند کرد گفت: ۱۳ کارگاه برخط با هدف ایجاد فرصت برابر آموزش برای ‌نویسندگان جوان و نیز پرورش استعدادهای این حوزه برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» افزود: شرکت‌کنندگان این دوره از میان اعضای «پایگاه نقد داستان» و با توجه به سطح کیفی آثار ارسالی آنان طی یک سال گذشته انتخاب شده‌اند. 

جلالی با برشمردن نام مدرسان دوره آموزش داستان‌نویسی یادآور شد: ادب‌جویان در این دوره آموزشی از کلاس‌های درسی افرادی چون: محمدرضا بایرامی، رضا امیرخانی، احمد شاکری، احسان عباسلو، حمیدرضا منایی، سعید تشکری، شیوا مقانلو، مجید قیصری، مهدی قزلی، خسرو باباخانی، شهریار عباسی، ابوالفضل حری و ابراهیم حسن‌بیگی بهره خواهند برد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خاطر نشان کرد: در چهاردهمین دوره آموزش «آل جلال» که حسب ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت مجازی برگزار خواهد شد، عنوان‌هایی چون: «نقش اقلیم و جغرافیا در هنر رمان»، «ویژگی‌های داستان دینی»، «برش‌های زمانی در داستان کوتاه»، «داستان‌نویسی خلاق چیست؟»، «نقش و جایگاه اسطوره در داستان»، «ویژگی‌های رمان پست‌مدرن»، «خرده‌ریزی‌های مستندنگاری»، «اهمیت و چگونگی شخصیت‌پردازی در رمان»، «فلسفه ایده اولیه داستان»، «ویژگی‌های داستان‌نویسی در بستر وقایع اجتماعی»، «چگونه زاویه دید مناسب برای داستان انتخاب کنیم؟»، «چگونه سفرنامه بنویسیم؟» و «وجود روایتگری آشکار و پنهان» تدریس می‌شود.

او در پایان گفت: چهاردهمین دوره داستان‌نویسی «آل‌جلال» از پنج‌شنبه (۲۰ آذرماه)، در قالب ۱۳ کارگاه مجازی در سامانه‌ای برخط برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما