شناسهٔ خبر: 44260167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

تولید خودرو در مرز رکورد جدید

صاحب‌خبر -

واحدهای صنعتی با آغاز سال جدید هدف‌گذاری تولیدشان نسبت به فعالیت سال گذشته انجام می‌شود.

به گزارش صمت بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از سوی خودروسازان داخلی تولید شود. گزارش‌هایی که خودروسازان از روند تولید خود اعلام می‌کنند حاکی از افزایش تیراژ بوده است. البته نقدهایی هم وجود دارد که بخشی از این آمار مربوط به خودروهای ناقص و تجاری نشده است. شعار امسال جهش تولید بود که براساس آن انتظار این است که آمار تولید نسبت به سال گذشته رقم قابل‌توجهی باشد.

تمام سعی خودروساز افزایش تیراژ تولید بوده و در این راستا، گروه صنعتی ایران‌خودرو در آبان اعلام کرد موفق شده با مدیریت جهادی و بهره‌گیری از تلاش و اراده کارکنان خود و با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، تولید ۱۰‌ ماه سال گذشته را در کمتر از ۸ ماه عملیاتی کند. در این مدت، ایران‌خودرو رشد ۵۸ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند. همچنین در خبری دیگر از این خودروساز که آبان منتشر و اعلام شد ایران‌خودرو توانسته از ابتدای سال تا ۲۵ آبان بیش از ۲۶۲ هزار خودرو وارد بازار کند که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ابتدای آذر اعلام شد در راستای اهداف این خودروساز، در نخستین روز آذر، رکورد تولید روزانه محصولات را با تولید ۲ هزار و ۶۲۵ خودرو شکسته است؛ این تعداد در آمار تولید دو سال اخیر ایران‌خودرو بی‌سابقه بوده است.

حرکت جلوتر از برنامه‌ها


در تازه‌ترین خبرها از این گروه صنعتی آمده است که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب رکوردی تاریخی در صنعت خودرو کشور به‌ثبت رسید. به‌گزارش ایکوپرس، با عبور تولید ابتدای هفته(۸ آذر) گروه صنعتی ایران‌خودرو از مرز ۲ هزار و ۹۵۰ خودرو که تمامی این سبد تولیدی، اختصاص به خودروهای داخلی دارد، رکورد تاریخی در استقلال تولید در صنعت خودرو کشور به‌ثبت رسید. این عدد فراتر از هدف‌گذاری بوده است. آمار و اطلاعات تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو نشان می‌دهد، ۸ آذر امسال حدود ۳ هزار خودرو در این مجموعه به تولید رسیده که تمامی آنها متعلق به تولیدات داخلی و بدون حضور محصولات مشترک با شرکای خارجی بوده است. برمبنای این گزارش، در صورت تولید کمتر از ۴۰ هزار خودرو تا هفته نخست دی، کل رکورد تولید سال گذشته شکسته خواهد شد.


سنگین‌تر شدن مسئولیت تولید


فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست بررسی وضعیت تامین و تولید، در شرکت ساپکو، این دستاورد را حاصل همدلی و وفاق شکل گرفته در زنجیره ارزش خودرو دانست و با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم اجرای راهکارهای عملیاتی برای جهش تولید گفت: با وجود افزایش ۶۰ درصدی تولید امسال ایران‌خودرو نسبت به سال گذشته، اقدامات برای تحقق شعار سال کافی نبوده و لازم است تا گام‌های مستحکم‌تری در این مسیر برداریم؛ بنابراین تکلیف ما برای تحقق اهداف سنگین‌تر شده است.وی تصریح کرد: تولید در جبهه اقتصادی ایران‌خودرو براساس منویات رهبر معظم انقلاب به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی اتکا داشته و تمامی تیراژ تولید امسال متعلق به محصولات داخلی بوده است.


آمار خودروهای ناقص


مقیمی با اشاره به لزوم حمایت نهادهای مرتبط برای تکمیل و عرضه به بازار خودروهای دارای کسری قطعه گفت: درحال‌حاضر این خودروها به کمتر از ۶۰ هزار خودرو رسیده و این تعداد نیز با ترخیص قطعات از گمرک درحال تکمیل و عرضه است. برنامه تولید ماهانه ایران خودرو ۵۰ هزار دستگاه و تجاری‌سازی و عرضه به بازار ۵۴ هزار دستگاه است که تا پایان سال هدف ۵۰۰ هزار خودرو را محقق خواهیم کرد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، جهش تولید را مشمول تولید خودرو تجاری و سنگین نیز دانست و گفت: در این بخش نیز تولید نسبت به سال گذشته به میزان ۳ برابر افزایش داشته و درحال‌حاضر ۴۰ درصد از بازار خودروهای سنگین در اختیار ایران‌خودرو است. از ابتدای آذر ۱۰۰ واگن‌ هود تجاری‌سازی و آماده تحویل شده است.


صنعت خودرو در خط مقدم تحریم

در این نشست، حمید مرادی، قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل ایران‌خودرو نیز ثبت رکورد تولید روز گذشته در شرایط تحریمی و فشارهای بیرونی را پاسخی به جنایات دشمنان و بدخواهان کشور دانست و گفت: وقتی صنعت خودرو به‌عنوان نخستین حوزه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت، کشورهای تحریم‌کننده به‌دنبال مختل شدن تولید بودند که خوشبختانه امروز نه‌تنها به این هدف نرسیدند، بلکه صنعت خودرو کشور بدون اتکا به آنها به تولید خود بیش از پیش ادامه می‌دهد.
مرادی تصریح کرد: در سنوات گذشته ۴۰۰ تا ۵۰۰ خودرو از تولید روزانه به خودروهای مشترک با شرکای خارجی اختصاص داشت که امروز این تعداد از تولید روزانه کم شده و تمام سبد به محصولات داخلی اختصاص یافته است.


استمرار تولید با رعایت پروتکل


به‌طور قطع، حفظ سلامت نیروهای انسانی در استمرار فعالیت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. محمد گلچین‌راد، معاون مدیرعامل در توسعه منابع انسانی ایران‌خودرو با بیان اینکه در شرایط کرونا توانسته‌ایم دستاوردهای ارزشمندی را کسب کنیم، گفت: درحال‌حاضر از ایران‌خودرو به عنوان الگویی برای بنگاه‌های تولیدی سطح کشور نام برده می‌شود که توانسته با اجرای برنامه‌های گوناگون، علاوه‌بر استمرار فعالیت‌ها، بیماری کرونا را به بهترین شکل در خطوط تولید مدیریت کند. گلچین‌راد با بیان اینکه در تمامی شرکت‌های تابع گروه، راهبرد و رویکردهای مشابهی را در موضوع کرونا به اجرا گذاشته‌ایم، گفت: شرایط بیماری در تمامی شرکت‌های گروه روزانه پایش می‌شود و شرکت‌ها موظف به اجرای تمامی شیوه‌نامه‌های اعلامی از سوی ستاد مبارزه با کرونای ایران‌خودرو هستند. در صورت وجود مغایرت، ضروری است، نسبت به اصلاح فرآیند و مطابقت آن با پروتکل بهداشتی اقدام کنند.

معاون مدیرعامل در توسعه منابع انسانی ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده در دو هفته‌ای که در سطح کشور محدودیت‌های چشمگیر کرونایی اعمال شده، گفت: شیوه‌نامه‌ها را با نظارت و دقت بیشتر دنبال کنیم تا تولید استمرار یابد. برای این منظور براساس ابلاغیه‌ای که ارسال کرده‌ایم، مقرر شده نیروهای ستاد تا ۵۰ درصد به صورت دورکاری فعالیت کنند. حذف جلسات حضوری و برگزاری جلسات ضروری به شکل مجازی از موارد دیگری است که به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کنیم علاوه‌بر اینکه شخص مدیرعامل جلسات خود را به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌کند.

گلچین‌راد با اشاره به حمایت‌های مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره از تمامی مصوبات ستاد مقابله با کرونای ایران‌خودرو گفت: در مدت تقریبا یک سالی که از شیوع بیماری کرونا گذشته هر آنچه برای حمایت‌های درمانی و بیمه‌ای از مبتلایان و خانواده آنها، تامین منابع و تجهیزات بهداشتی و اقلام ضدعفونی‌کننده و دیگر موارد که نیاز بوده تدارک دیده‌ و هیچ محدودیتی در این زمینه نداشته‌ایم. رئیس ستاد مقابله با کرونای ایران‌خودرو توجه به سرویس‌های ایاب‌وذهاب و خلوتی آنها را برای رعایت اصل مهم فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری دانست. وی گفت: بدین‌منظور ظرفیت پارکینگ‌ها و تعداد سرویس‌ها را در شیفت‌های عصر و شب و روزهای تعطیل افزایش داده‌ایم. در کنار آن برای خلوت کردن سرویس‌های ایاب‌وذهاب، ظرفیت پارکینگ کارکنان را برای بیش از ۲ هزار خودرو افزایش داده‌ایم.


جذب نیروی متخصص


معاون مدیرعامل در توسعه منابع انسانی ایران‌خودرو در ادامه با بیان اینکه در ۱۵ ماه گذشته حتی یک نفر نیز با سفارش و توصیه جذب نشده، به فراخوان جذب ۴۰۰ نیروی متخصص اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ جذب نیرو نداشتیم و این در حالی است که در یک سال گذشته افزون بر ۱۵۰۰ نفر از گردونه کاری سازمان به‌طور طبیعی از جمله بازنشستگی خارج شده‌اند. برای این منظور، فراخوان جذب ۴۰۰ نیروی تخصصی را را اعلام کرده‌ایم که تعدادی از آنها حتی برای جایگزینی نیروهایی پیش‌بینی شده‌اند که احتمالا در آینده از سازمان خارج می‌شوند و ما پیش از خروج آنها برای تبادل و انتقال دانش و تجربه مبادرت به این امر ورزیده‌ایم.

وی افزود: در ۳ سال آینده، حدود ۳ هزار نفر از کارکنان بازنشسته خواهند شد. از این‌رو جذبی که در حال انجام آن هستیم، کاملا تخصصی است و متقاضیان از بهترین‌های دانشگاه‌های معتبر کشور هستند که به‌طور قطع خواهند توانست نیاز امروز و فردای سازمان را برآورده کنند.

معاون توسعه منابع انسانی ایران‌خودرو یکی از شرایط جذب نیرو در ایران‌خودرو را بومی بودن متقاضیان دانست و ادامه داد: جذب نیروی بومی می‌تواند مانع از مشکلات عدیده‌ای شود که به‌دنبال سکنی گزیدن افراد غیربومی در تهران یا البرز ایجاد خواهد شد.

وی افزود: جذب نیروی بومی در راستای سیاست ملی است که در کشور به جهت تحصیل، اقامت و ارائه خدمت برای افراد در مناطق بومی خودشان اتخاذ شده و می‌تواند راهگشا باشد. گلچین‌راد ادامه داد: در شهرستان‌ها هم افراد می‌توانند جذب شرکت‌های تابع ما و قطعه‌سازانی شوند که در آن شهرها مستقر هستند.

نظر شما