شناسهٔ خبر: 44259789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روشن شدن دوباره کوره‌های سنتی پخت آجر و کاشی در گنبد سلطانیه

زهرا فتحی

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، از روشن شدن کوره‌های سنتی پخت آجر و کاشی در این گنبد خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسین عیدانی صبح امروز (۱۱ آذرماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کوره‌‏های سنتی پخت آجر و کاشی در پایگاه میراث جهانی از نیمه دوم امسال برای دومین‌بار فعال شد.

وی با بیان اینکه در این مجموعه تاریخی پنج کارگاه سنتی تولید و پخت آجر و کاشی با قدمت ۵۰ ساله وجود دارد، ادامه داد: با توجه به امکانات موجود در هر نوبت ۱۵۰۰ آجر باکیفیت در دو اندازه تولید می‌شود که خوشبختانه با توجه به آموزش‌های استاد - شاگردی، همه مراحل برداشت خاک رس از معدن، تهیه گل ترکیبی و عمل‌آوری، قالب‌گیری، خشک‌ کردن و پخت در دمای ۱۳۵۰ درجه به‌ صورت هوفمان (آجر ثابت، کوره ثابت) انجام می‌شود.

عیدانی دلیل روشن شدن این کوره‏‌ها را تأمین آجر و کاشی باکیفیت و استاندارد مورد نیاز در فعالیت‏‌های عمرانی این مجموعه در ماه‌های آتی عنوان کرد و گفت: استادکار و نیروهای فنی و باتجربه‌ای در این امر فعالیت دارند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه افزود: با توجه به فضای محدود کارگاه و کوره‌ها، به‌زودی شرایط مناسبی برای بازدید عموم و گردشگران ایجاد خواهد شد تا علاقه‌مندان و پژوهشگران بتوانند از نزدیک با همه مراحل تولید و پخت آجر و کاشی آشنا شوند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، با بیان اینکه آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستانشناسان به ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد، تصریح کرد: در ایران بقایای کوره‌های سفال‌پزی و آجرپزی در شوش و تپه سیلک کاشان که تاریخ آن‌ها به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد، پیدا شده است.

این ‌مسئول با اشاره به این مطلب که در ایران باستان نیز ساختمان‌های بزرگ و زیبایی بنا شده‌اند که پاره‌ای از آن‌ها هنوز پابرجا هستند، خاطرنشان کرد: مجموعه گنبد سلطانیه نیز از جمله بناهای فاخر آجری ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما