شناسهٔ خبر: 44257794 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون بازرسی سازمان صمت استان قزوین:

توزیع مرغ منجمد تا زمان تعادل در قیمت ادامه دارد

معاون بازرسی سازمان صمت استان قزوین گفت: تا زمانی که قیمت مرغ پایین نیاید، روند توزیع مرغ منجمد ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، علی اکبر کبیری دمعاون بازرسی سازمان صمت استان در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: ستاد تنظیم بازار استان به ریاست استاندار بر روی بازار مرغ نظارت جدی دارد و بر همین اساس توزیع مرغ منجمد از محل ذخایر راهبردی استان از هفته گذشته با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان آغاز شده است و این موضوع سبب شد تا قیمت مرغ از روز گذشته در استان کاهش یابد.

کبیری افزود: علیرغم اینکه در ۲۶ نقطه استان مرغ منجمد توزیع می‌شود، اما نگرانی‌های ناشی از تجمع مردم برای خرید مرغ در شرایط کرونایی، وجود دارد.

وی تاکید کرد: با خرید‌های هیجانی از سوی مردم، نظام عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و بر همین اساس از مردم می‌خواهیم خرید بیش از اندازه نداشته باشند و مرغ را در خانه هایشان احتکار نکنند.

به گفته معاون بازرسی سازمان صمت استان؛ استان قزوین چهارمین استان کشور است که قیمت مرغ در آن کاهش یافته است و مرغ گرم در استان به قیمت ۲۴ هزار تومان میان فروشندگان توزیع شد تا در اختیار مردم قرار گیرد.

کبیری همچنین با تشریح علل گران شدن مرغ گفت: طی ماه‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، شاهد افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز و مرغ در کشور به ویژه در استان قزوین بودیم.

وی افزود: با تخصیص ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تا حدودی قیمت مرغ کنترل شد، اما به دلیل تأمین نشدن به موقع نهاده‌های دامی و همچنین افزایش قیمت دلار، نهاده‌های دامی به دست مرغداران نرسید و این موضوع بر روی جوجه ریزی و تولید مرغ و تخم مرغ اثر منفی گذاشت.

معاون بازرسی سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: کاهش جوجه ریزی در ۱۰ روز گذشته در کشور بر روند افزایش قیمت مرغ اثر منفی گذاشته، اما با توجه به اینکه زمان کشتار مرغ بسیاری از مرغداری‌ها فرارسیده به زودی شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار خواهیم بود.

کبیری افزود: سرانه مصرف مرغ در کشور بین ۲۱ تا ۲۷ کیلوگرم در سال است و در استان قزوین بنا به جمعیت استان مشکلی برای تولید و تأمین مرغ نداریم.

وی گفت: در استان قزوین علیرغم اینکه تولیدات دامی فراوانی دارد، اما بازار آن تحت تأثیر بازار تهران و استان‌های همجوار است.

کبیری خاطرنشان کرد: تا زمانی که قیمت واقعی مرغ پایین نیاید، روند توزیع مرغ منجمد ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ۳۰۰ تن مرغ منجمد از محل ذخایر استراتژیک استان در اختیار بسیج قرار گرفته است تا در مناطق روستایی و فروشگاه‌های منتخب توزیع شود.

معاون بازرسی سازمان صمت همچنین اعلام کرد: برخی از مرغدارانی که نهاده‌های دامی را به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل گرفته و به جای تولید مرغ آن را در بازار آزاد فروخته بودند شناسایی شده و به تعزیرات معرفی شدند.

شاپورزاده معاون امور دام و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی هم در این گفتگو به زیرساخت‌های مناسب پرورش طیور در استان اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه در طول سال گذشته مرغداران در تأمین نهاده‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه رو بودند، اما نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد جوجه ریزی داشته اند و در آبان ماه بیش از ۱۵ میلیون قطعه جوجه به مرغداری‌های استان تزریق شد.

وی افزود: در کنار سایر استان‌های کشور، استان قزوین هم در مقطع کوتاهی با کاهش جوجه ریزی مواجه شد که این موضوع روند عرضه و تقاضا را با مخاطرات جدی روبه رو کرد.

معاون امور دام و پشتیبانی جهاد کشاورزی استان گفت: ابتدای سال به دلیل تعطیلی گسترده در کشور و همچنین تعطیلی تالار‌ها و رستوران‌ها میزان مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش یافت و بر همین اساس قیمت جوجه یک روزه در کشور نیز به شدت کاهش پیدا کرد و برای مرغداران نیز به صرفه نبود که مرغ مادر نگهداری کنند.

شاپورزاده افزود: ماهیانه حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام می‌شود تا نیاز مردم استان قزوین و استان‌های همجوار تأمین شود.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد از نهاده‌های دامی شامل ذرت و سویا می‌شود و تأمین نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی این نهاده ها، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت تمام شده مرغ در مرغداری‌های استان است.

معاون امور دام و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی افزود: از دو ماه گذشته هر مرغداری که جوجه ریزی می‌کند باید میزان جوجه هایش را در سامانه ثبت کند تا به همان میزان نیز از نهاده‌های دامی با قیمت دولتی بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

نظر شما