شناسهٔ خبر: 44257294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خوزستان:

نمايندگان خوزستان در مجلس به حمايت از دانشگاه فرهنگيان بپردازند

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خوزستان در نامه‌اى خطاب به رئیس مجمع نمایندگان استان، خواستار ورود جدی آنان به حمایت از مراکز و پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در کل کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزارى دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خوزستان در نامه اى خطاب به حسينى، رئيسمجمع نمايندگان استان نوشت: خواستار ورود جدی نمایندگان استان به حمایت از مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان و همچنین دانشگاه فرهنگیان در کل کشور هستيم.

 

در اين نامه آمده است:

استحضار دارید که وزریر محترم علوم اخیرا نامه ای مبنی بر تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان و بی اهمیت قلمداد کردن دورهچهارساله تربیت معلم را خدمت مقام معظم رهبری ارسال نموده اند. در این نامه آمده است که به جای پذیرش دانشجو از کنکور و مقطع دیپلم و ورود آن به دوره چهار ساله تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان؛ میتوان از ظرفیت ماده ۲۸ برای جذب کادر آموزشی دستگاه آموزش وپرورش استفاده نمود. این اقدام کاملا مغایر با سخنان و رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب و همچنین تربیت تخصصی معلم می باشد.

 

رهبر انقلاب در شهریور ماه امسال خطاب به مدیران کل آموزش وپرورش فرمودند: به نظر من این دو دانشگاهی که شما دارید، بسیارچیزهای خوبی است. من سال ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان همین ها را گفتم. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی یکی از آن بهترینمراکزی است که در کشور برای مسائل فرهنگ و مانند اینها به وجود آمده. باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر واردآموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّت سازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همه‌یمعلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند].

 

حتّی دوره‌ های کوتاه مدّتی که حالا برنامه‌ریزی شده و دوره‌هایی که وجود دارد، مثلاً یک‌ساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و بامسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبورمعلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوریتصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بی‌حساب به شکل برف‌انباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند؛ این جوری مصلحتنیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد.علاوه بر این معظم له در بازدید از دانشگاه فرهنگیانو سخنرانی میان دانشجویان و اساتید فرمودند: گفته میشود که از بیرون کسانی را میگیرند، [ولی] آن یک عمل اضطراری است و درصورت ناچاری و اضطرار البتّه اشکال ندارد؛ علی‌الاصول هم یک کارِ درستی نیست.

 

معلّمی یک حرفه‌ی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگردرس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته‌اید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم‌ترینش فعلاًدانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاعدارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] ازلحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاریکنند، کمک کنند. (۱۲/۲/۹۷)                                

 

با استناد به اوامر ایشان، دانشگاه فرهنگیان و دوره چهارساله آن باید اصلی ترین راه تربیت معلم باشد که متاسفانه نامه وزیر علوم درمغایرت با این رهنمود ها است.

 

همچنین به دلایل زیر، نامه وزیر محترم دارای اشکالات اساسی است:

۱ماده ۲۸ برای جذب افراد در دستگاه آموزش و پرورش یک عمل اظطراری است و خروجی آن یک معلم با مهارت کافی نخواهد بود،زیرا که مهارت معلمی را در یک دوره کوتاه یکساله نمیتوان کسب کرد.

 

۲سن بالای این افراد در هنگام استخدام.(افردای که دوره تحصیل خود را در دانشگاه های دیگر گذرانده اند، در بهترین حالت ۲۲سال و بیشتر دارند.در واقع باید تا حدود۶۰ سالگی مشغول به خدمت باشند، اما سقف سنی پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تا۲۴ سال است که جوانی آنان در طول خدمت مشخص است.)

 

۳کارآمدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مقابل دانشجویان ماده۲۸. (طبق برآوردها و مستندات از وضعیت پالایش نیروهایآموزش و پرورش، نیرو هایی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل هستند بسیار متخصص تر و کارآمد تر اند. با توجه به اهمیت امرآموزش در نسل آینده ساز ایران اسلامی روا نیست معلمین کشور و جامعه فرهنگیان دارای صلاحیت علمی و تخصصی نباشند.)

 

۴این نامه در مغایرت کامل با اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ، سند تحول و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشد. (طبق سند تحول، جذب معلم صرفا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد. این سند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بهعنوان مهم ترین سند آ.پ توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد و همواره مورد تاکید جدی ایشان بوده است.)

 

۵نبود سواد علمی و مهارتی در دانشگاه های دیگر به جای دانشگاه فرهنگیان. (به جز معدود دانشگاه های کشور که دارای سطحعلمی بالا هستند، مابقی دانشگاه ها آن سطح علمی و مهارتی که نیازمند دستگاه آموزش و پرورش است را ندارند)

 

۶آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست و به کارگیری نیروهای متخصص در آن الزام دارد.حل کردن معضل بیکاری از طریق استخدامدر آ.پ اشتباه راهبردی است.دولت و وزرات علوم باید از مبادی صحیح به حل مشکل اشتغال جوانان تحصیل کرده بپردازند.

 

خاطر نشان میکند که طبق رهنمود های مقام عظمای ولایت این دانشگاه بسیار مهم است و باید توسعه کمی و کیفی پیدا کند؛ بر همیناساس میتوان گفت نامه وزیر علوم و اقدام مطرح شده در آن نه تنها کمکی به این دانشگاه با اهمیت نخواهد کرد بلکه باعث مورد بیمهری قرار گرفتن هرچه بیشتر دانشگاه فرهنگیان در مقابل دستگاه های مکلف به توسعه آن میگردد.  

 

لذا حوزه بسیج دانشجویی شهید ملایی دانشگاه فرهنگیان خوزستان خواستار ورود جدی نمایندگان استان به حمایت از مراکز وپردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان و همچنین دانشگاه فرهنگیان در کل کشور میباشد.ضمن آنکه مطالبه جدی ما حمایتنمایندگان محترم مجلس از این دانشگاه در مقابل کوتاهی هایی است که به جهت توسعه کمی و کیفی آن پس از ۹ سال از تاسیس ودغدغه های چند ساله مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

 

امید است با تلاش های مجلس شورای اسلامی در جلوگیری از اقدامات مشابه هر مقامی در کشور شاهد اینگونه ایجاد تهدیدات برایرهنمود های رهبر حکیم انقلاب و نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی نباشیم و همچنین با کمک این نهاد مقدس توسعه روزافزون دانشگاهفرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام آ.پ صورت پذیرد.

 

لازم به ذکر است بیشترین جمعیت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در پردیس های دانشگاه فرهنگیان خوزستان هستند.

نظر شما