شناسهٔ خبر: 44256528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

صادق ملکی در گفتگو با خبرآنلاین مطرح کرد:

وضعیت فعلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند،اگر خود تغییر نکنیم تغییرمان خواهند داد آن‌وقت دیگر مایی در کار نخواهد بود

یک کارشناس مسائل سیاسی درباره ترور شهید فخری‌زاده به خبرآنلاین گفت: ترور سردار شهید سلیمانی و شهید فخری زاده اگر کاسه صبر ما را لبریز نکند همان عوامل ترور بسترساز جنگ خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، صادق ملکی کارشناس سیاسی و سیاست خارجی درباره وضعیت فعلی و انتقام ایران از عوامل ترور و تاثر ان در آینده به خبرآنلاین گفت:

آرزوی مخالفین داخلی و خارجی برجام به بن بست کشاندن هر نوع گفتگو در آینده است.ما دو راه بیشتر نداریم یا باید از برجام خارج شده و هزینه های آن را پرداخت کنیم و یا به دعوت های مذاکره نه براساس اعتماد بلکه راهبرد برد ـ برد به اندازه ظرفیت خویش روی خوش نشان دهیم.‌ ادامه وضعیت موجود نه جنگ و نه مذاکره حتی اگر ما بخواهیم نیز امکان پذیر نیست. ترور سردار شهید سلیمانی و شهید فخری زاده اگر کاسه صبر ما را لبریز نکند همان عوامل ترور بسترساز جنگ خواهند شد که برای توجیه آن عملکرد جمهوری اسلامی ایران را بهانه خواهند کرد. ایران جنگ نمی خواهد اما تل آویو و ریاض خواستار آن هستند. در بحران فعلی  ما در جاده ای دو طرفه هستیم که در خوشبینانه ترین وضعیت پنجاه درصد تصمیم گیری بر عهده ما است؛ اگر طرف یا طرفین مقابل بخواهند به تصادف تن دهند گریز از جنگ امکان پذیر نخواهد بود.

برجام دوره اوباما تمام شد، پس از این اگر برجامی باشد این "برجام بایدن" خواهد بود. در برجام بایدن علاوه بر موضوع هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای، موشکی و حقوق بشری نیز در دستور کار طرف های غربی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران برای برجام هزینه می دهد و این در حالی است که از آن بهره مند نمی شود. از همین رو تکلیف ایران با خود و برجام روشن نیست. اگر برجام تضمین کننده منافع ملی کشور نیست از آن خارج شویم؛  اگر اینطور نیست و چنین دیدگاهی نسبت به این توافق وجود ندارد باید به روش هایی فکر کنیم که نتایج حاصل از آن موجب تأمین حداکثری منافع ملی ایران شود. آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم به ادامه حضور در آن گرفت، این بدان معنا بود که حضور برای تداوم برجام، بر اساس ارزیابی کلان کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. این تصمیم حاکمیتی بود و به نوعی تداوم سیاست نرمش قهرمانانه ای بود که به دنبال صلح است.

وضعیت فعلی تا ابد نمی تواند ادامه یابد یا با مذاکره و یا با جنگ از این وضعیت خارج خواهیم شد. با توجه به دشمنان  منطقه ای و با مدنظر قرار دادن تنهایی تاریخی و استراتژیک ایران، جنگ نمی تواند گزینه مطلوب ایران باشد. ایران نباید در جنگی وارد شود که شکست نتیجه قطعی آن است. در جوانی که سری پر سودا داشته و احساس سوار بر عقلم بود همیشه از ترک صحنه جنگ چالدران توسط شاه اسماعیل ناراحت بوده و آن را تحقیر قلمداد می کردم. بعدها آموختم که ترک صحنه های جنگ توسط بنیانگذار صفوی،  مهمترین عامل ظهور ایران نوین بوده است.صحنه سیاست و کشور داری برای زمامداران، نباید صحنه سلحشوری باشد. خرد و کلام برخاسته از عقلانیت، تعیین کننده منطق و ادبیات سیاست است.  ما چهار دهه است بر یک سیاق حرکت کرده ایم و جواب مطلوبیت نگرفته ایم. موقع تجدید نظر است. باید تغییر کنیم و اگر خود تغییر نکنیم تغییرمان خواهند داد آن وقت دیگر مایی در کار نخواهد بود. تحولات مرزهای شمالی  و جنوبی کشور را دریافته و پیام های ترورها و بن بست های ایجاد شده را درک کرده و بر مسیر عقل گام نهیم‌. بخاطر ایران و بزرگی آن، به حکمتی تن دهیم که  علت آن  مصلحت و دستاورد آن حفظ عزت ایران و ایرانی باشد.

>>> مشروح گفتگو را در این لینک بخوانید:
آرزوی مخالفین داخلی و خارجی برجام؛هدف اسرائیل از ترورفخری‌زاده چه‌بود؟

310 310

نظر شما