شناسهٔ خبر: 44256374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

بهره برداری همزمان از دو مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مردان و بانوان در اردبیل

اولین مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مردان و بانوان اردبیل با پذیرش معتادین شروع به فعالیت کردند.

صاحب‌خبر -

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان اردبیل، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با حضور فرماندار شهرستان اردبیل و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اولین مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مردان و بانوان اردبیل با پذیرش معتادین شروع به فعالیت کردند. مرکز مردان در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و زیر بنای ۲ هزار متر مربع شامل بخش های سم زدایی، سالن های مراقبتی و اقامتی، بخش درمان و اشتغال با ظرفیت ۲۰۰ نفر و مرکز جامع بانوان نیز شامل همین بخش ها با ظرفیت ۶۰ نفر پذیرش می باشد. در این مراکز هم چنانکه از عنوان آن پیداست تمامی خدمات درمان و بازتوانی شامل سم زدایی و درمان پرهیز مدار، درمان اقامتی، اشتغال، درمان و آموزش¬های روزانه و صیانت از خانواده یک جا و در قالب یک مرکز به مددجویان ارایه خواهد شد،  در واقع هدف عمده این مراکز اثر بخشی بیشتر برنامه¬های درمان، افزایش درصد بهبودی مقیمان و درمان کامل آنهاست. روند ارایه خدمات در این مراکز بدین نحوه هست که معتادین بعد از غربالگری، به مدت دو هفته در واحد سم زدایی تحت درمان پرهیزمدار قرار می-گیرند و بعد از آن به مدت ۳ و نیم ماه در واحد اقامتی تحت درمان و بازتوانی قرار می¬گیرند.  در این مدت علاوره بر ارایه درمان های روان شناختی و در کنار آن حرفه آموزی و ایجاد اشتغال از اولویت های مرکز هست. بعد از این مدت مددجویان از مرکز ترخیص شده و به مدت ۸ ماه تحت برنامه های روزانه آموزشی و بازتوانی مستمر مرکز قرار می¬گیرند. از جمله این برنامه ها الزام شرکت در جلسات آموزشی معتادین گمنام، آموزش و برنامه های صیانت از خانواده را می توان نام برد.

 اداره این مراکز و ارایه کامل برنامه های درمان مطابق با پروتکل¬های ابلاغی، نیاز به همکاری جدی دستگاههای ذیربط با درمان و بازتوانی اعتیاد از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان، اداره ورزش و جوانان استان، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سایر دستگاههاست.
مدیرکل بهزیستی استان افزود این مراکز با همکاری دستگاههای عضو شورای هماهنگی مواد مخدر استان بویژه مساعدت های استاندار محترم استان، فرمانداری اردبیل، شهرداری اردبیل، اداره کل فنی و حرفه¬ای استان، دبیر محترم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به بهره برداری رسید که لازم هست از همکاری این عزیزان تشکر داشته باشم.

نظر شما