شناسهٔ خبر: 44256316 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

روزگار حاشیه نشینان کوه خیل بهشهر/ نه راه پس داریم و نه راه پیش

بهشهر- حاشیه نشین ها نه راه پیش دارند و نه راه پس و سهمشان از همه زندگی، جمع آوری ضایعات و زباله هایی است که با فروش آن روزگار می گذرانند و زندگی می کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم نظری: امروزه معضل حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم شهرهای مختلف کشور و مازندران است و وجود منطقه حاشیه نشین کوه خیل در بهشهر ضرورت مسئولیت پذیری اجتماعی برای ایمن سازی این مناطق را الزامی می‌سازد.

حاشیه نشینی با مهاجرت روستاییان به شهرها و اقامت در حاشیه شهرها و دارا بودن حداقل‌های زندگی، عدم امکانات و اشتغال مناسب برای افراد بی بضاعت، بی پولی و بیکاری امروزه به اوج رسیده است و به قول برخی از این افراد ماندن در حاشیه شهرها حداقل‌هایی است که دارند چون نه راه پیش دارند و نه راه پس.

از همه مشکلات ریز و درشتی که در مناطق حاشیه نشین و از جمله منطقه حاشیه نشین کوه خیل بهشهر وجود دارد، بیکاری درد و رنج بزرگی است که حاشیه نشین ها با آن دست به گریبان هستند و این روزها با به حداکثر رسیدن مشکلات اقتصادی، این مشکلات با توجه به بیکاری و بی پولی حاشیه نشینان عرصه را بر آنان تنگ‌تر کرده است.

شغل اغلب افراد حاشیه نشین در این مناطق، جمع آوری ضایعات و زباله‌های کثیف و فروش زباله‌ها و ضایعات، و در برخی از موارد تکدی گری است که البته براساس آنچه توسط کارشناسان حوزه اجتماعی بیان شده است؛ حاشیه نشینان کوه خیل بهشهر اغلب به جمع آوری ضایعات و زباله‌های کثیف خشک مشغول هستند و تکدی گری ندارند.

اگر چه در بهشهر، حاشیه نشینی به عنوان حلبی آباد نداریم؛ اما مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی فراوانی در منطقه وجود دارد که رفع این مشکلات در کنار مشکلات بیکاری و عدم اشتغال مناسب و بی پولی، نیازمند تلاش مسئولین و فرهنگ سازی مناسب در این راستاست.

از یاد رفته‌ایم

حاشیه نشینان کوه خیل بهشهر، بیکاری، نداشتن هویت و معیشت را بزرگترین مشکلات فراروی اعلام می‌کنند و معتقدند از یاد رفته‌ایم.

زندگی در تنگنای حاشیه نشینی به عنوان پیامد بی توجهی و عدم تدبیر مناسب ارثیه به جامانده از گذشتگان است، و قطعاً نداشتن شناسنامه و متصور نبودن هویت برای این افراد و عدم برخورداری از تحصیلات برای فرزندان حاشیه نشین از مشکلاتی است که دل همه ما را به رنج خواهد آورد.

اگر چه برای صدور شناسنامه و برگرداندن هویت به افراد منطقه حاشیه نشین کوه خیل فراش محله بهشهر تلاش فراوان انجام شده است و هویت به ۲۰ خانوار ساکن، برگشته ا ما همچنان وجود برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی آزاردهنده است.

توانمندسازی و برخورداری از حمایت دولتی و ایجاد اشتغال از دغدغه‌های مهم افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین بهشهر است که نیازمند ساماندهی مسکن این افراد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، تقویت فکری، اجتماعی و فرهنگی است.

طرح بازآفرینی شهری، گامی برای تسهیل در بافت ناکارآمد حاشیه نشین

یک کارشناس امور شهری در بهشهر به عنوان یکی از افراد پیگیر امور حاشیه نشینان بهشهر در کنار دیگر کارشناسان امور اجتماعی و مسئولان ذی ربط، است که طرح بازآفرینی شهری را گامی برای تسهیل در بافت ناکارآمد حاشیه نشین می‌داند.

فاطمه ذبیح پور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با اجرای طرح باز آفرینی شهری، دفتر تسهیل گری در بافت ناکارآمد تشکیل و همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با نگاهی یکپارچه وجامع مد نظر قرار خواهد گرفت و مشکلات مختلف بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای انجام آزمایش ژنتیک برای افراد این منطقه و هویت دار کردن افراد یادآور شد: تلاش کردیم تا با کمک شهرداری برای شناسنامه دار کردن این افراد همت شود و اکنون افراد ساکن در این منطقه از هویت و شناسنامه برخوردار هستند و باید این افراد توسط افراد مختلف ساکن در شهر پذیرفته شوند چرا که همه ما در قبال هم مسئولیت داریم.

این کارشناس گفت: جابجایی و انتقال این افراد با کمک مالی سپاه و کمیته امداد یکی از برنامه‌های مهم بود که این مهم هم در دست اقدام است و باید اعتبارات مناسب دیده شود.

ذبیح پور با اشاره به بازدید مدیر کل امور بانوان استانداری مازندران از محله حاشیه نشین خاطرنشان کرد: براساس این بازدید مقرر شد به توسعه کسب و کارخانگی بانوان منطقه کمک و موانع پیش روی آنها از میان برداشته شود و در قالب طرح بازآفرینی شهری در منطقه حاشیه نشین کوه خیل فراش محله بهشهر حدود ۲۰ خانوار با جمعیتی در حدود ۶۰ نفر ساماندهی شوند که طرح در دست بررسی است.

در قالب طرح بازآفرینی شهری در منطقه حاشیه نشین کوه خیل فراش محله بهشهر حدود ۲۰ خانوار با جمعیتی در حدود ۶۰ نفر ساماندهی شوند که طرح در دست بررسی است

ذبیح پور افزود: همچنین در این بازدید مقرر شده تا شهرداری در اجرای طرح بازآفرینی شهری، مطالعات کامل میدانی از بعد شهرسازی و عمرانی، اجتماعی را انجام دهد که مطالعات انجام شد و طرح بازآفرینی شهری توسط راه و شهرسازی در دست بررسی و انجام است.

وی یادآور شد: در دوران شیوع کرونا هم مسئولیت اجتماعی ما در قبال شهروندان ما در حاشیه شهر تمام نشد و توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی با قوت انجام شد تا مشکلات شأن به حداقل برسد.

مصوب شدن ۵۰۹ هکتار از طرح بازآفرینی بافت فرسوده بهشهر

رئیس اداره راه و شهرسازی بهشهر هم با اعلام اینکه ۵۰۹ هکتار از طرح بازآفرینی بافت فرسوده بهشهر آماده و مصوب شده است؛ یادآور شد: از ۱۲۰۰ هکتار مساحت بهشهر، ۴۶ درصد یعنی ۵۰۹ هکتار بافت فرسوده است که با اجرای طرح بازآفرینی اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص یافته و بسته‌های حمایتی مناسبی ارائه می‌شود.

مسیح ناصحی به خبرنگار مهر گفت: سند حاشیه نشینی استان با رویکرد اجتماعی از سال‌های قبل در دست تدوین قرار گرفته و به نظر می‌رسد که به زودی این سند تدوین و در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اگر چه ساماندهی حاشیه نشینی یا سکونتگاه‌های غیر رسمی صرفاً در حیطه اختیارات این اداره نیست اما با کمک سایر دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های اجتماعی سند حاشیه نشینی زیر نظر استانداری مازندران و با دخالت دستگاه‌های دیگر در دست تدوین قرار دارد و با تدوین سند حاشیه نشینی خدمات رسانی به مناطق حاشیه نشین هم براساس این سند عملیاتی می‌شود.

سرعت بخشی در ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی، گامی برای کاهش تبعات منفی

شهردار بهشهر هم با بیان اینکه سرعت بخشی در ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی، گامی برای کاهش تبعات منفی است؛ یادآور شد: باید این مناطق از لحاظ سکونتگاهی ساماندهی شوند تا شاهد کاهش تبعات منفی در این مناطق بود.

پوریا میرزا زنجانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شهرداری بهشهر از سال‌های گذشته تاکنون با همکاری فرمانداری، تاکنون طرح‌های متعددی را برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین در دستور کار قرار داده است و تلاش داریم تا ناهنجاری‌های این منطقه را کاهش دهیم که اکنون تبعات اجتماعی در این مناطق بسیار کم است و مهمترین مشکل افراد در سکونت گاه‌های آنان است.

کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در منطقه حاشیه نشین بهشهر

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بهشهر هم با تاکید بر افزایش مراودات مردم با افراد حاشیه نشین؛ اظهار کرد: هر چه تبادل فرهنگی شهروندان مناطق عادی با ساکنین این مناطق بیشتر باشد، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

محمد باباجانی در گفتگو با خبرنگار مهر خاطر نشان کرد: در طول سال‌های مختلف تلاش‌های فراوانی برای کاهش آسیب‌های مختلف اجتماعی در منطقه حاشیه نشین کوه خیل فراش محله بهشهر انجام شده است و اکنون شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق هستیم.

وی افزود: همه ما در قبال شهروندان و افرادی که در کنار ما و در گوشه و کنار شهر و دیارمان زندگی می‌کنند مسئول هستیم و نباید حاشیه نشینان نادیده گرفته شوند.

این مسئول گفت: با وجود نگرانی مسئولان و صاحبنظران حوزه آسیب‌های اجتماعی در مورد میزان بالای شیوع کرونا، با حضور کارشناسان حوزه اجتماعی و اطلاع رسانی به موقع و ارائه پروتکل‌های بهداشتی ویژه مناطق حاشیه نشین، شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در منطقه حاشیه نشین بهشهر هستیم.

باباجانی افزود: برای بهبود شرایط مناطق حاشیه و حل مشکلات موجود، باید با استفاده از توان تمام دستگاه‌های متولی در این بخش، با دغدغه به دنبال رفع چالش‌های موجود در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشیم.

به گزارش مهر، توانمندسازی و برخورداری از حمایت دولتی و ایجاد اشتغال از دغدغه‌های مهم افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین بهشهر است که نیازمند ساماندهی مسکن این افراد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، تقویت فکری، اجتماعی و فرهنگی است.

نظر شما