شناسهٔ خبر: 44256220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت تدوین استراتژی مناسب در حوزه لبنیات استان اردبیل/ راهبرد مشخصی در حوزه برندسازی محصولات لبنی نداریم

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان اردبیل د رحوزه لبنیات نیازمند تدوین استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل هستیم.

صاحب‌خبر -

شهرام محمدی، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: علی‌­رغم این که ایران به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادرات شیر و فرآورده‌های لبنی دارد، اما خودمان در مصرف سرانه لبنیات نسبت به برخی کشورها عقب هستیم.

مصرف سرانه لبنیات در کشور پائین است.

 

وی افزود: با توجه به اهمیتی که شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم دارد باید هدف‌‌گذاری عالی‌تری در این زمینه داشته باشیم؛ ضمن اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدد منطقی برای مصرف سرانه را بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم پیشنهاد داده درحالی‌که هم اکنون این عدد در کشور ما کمتر از ۱۱۰ کیلوگرم است. البته همین ۱۱۰ کیلوگرم هم برای قشر متوسط به بالای جامعه است و مطمئنا در دهک‌های پایین شاهد رقم بسیار پایین‌تری خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل عنوان کرد: با توجه به اهمیت کیفیت و مصرف لبنیات در ایران و هشدارکارشناسان، مبنی بر فاصله بسیار زیاد استفاده از لبنیات در کشور ما با استانداردهای جهانی و از سوی دیگر پتانسیل مناسب استان اردبیل در تولید شیر و فراورده‌های لبنی باید استراتژی مناسبی برای لبنیات برند استان تدوین و عملیاتی شود.

سهم اندک اردبیل در بازار لبنیات

محمدی با اشاره به سهم اندک اردبیل در بازار لبنیات ادامه داد: علیرغم موقعیت جغرافیایی و کیفیت محصولات دامی ناشی از نوع علوفه و آب و هوای منطقه، که می‌تواند ابزار مناسبی برای برندسازی در حوزه لبنیات استان باشد به جز یک نمونه برند در حوزه تولید کره، در واقع سهمی در بازار لبنیات کشور و منطقه نداریم.

علیرغم موقعیت جغرافیایی و کیفیت محصولات دامی، متاسفانه سهم چندانی در بازار لبنیات و صنایع تبدیلی شیر در استان نداریم.

 

وی با بیان اینکه برند ارزشمندترین دارایی هر کسب و کاری است، تصریح کرد: نکته جالب آن است که ما از همه عوامل بازاریابی و برندینگ و آمیخته‌­های بازاریابی استفاده می‌­نماییم تا یک برند شکل گیرد ولی بعد از آنکه نام و نشان تجاری یا همان برند سازمان شکل گرفت، این برند کسب و کار است که به شما و تمامی استراتژی‌های دیگر بازاریابی‌تان اجازه می­‌دهد تا  شما به جایگاه مناسب‌تری در بازار نسبت به رقبای‌تان دست یابید.

راهبرد مشخصی در حوزه برندسازی محصولات لبنی نداریم

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: برندها در صدد سهم بیشتر از بازار هستند و آن بیشتر نیازمند مطالعه و بررسی رفتار و گرایش‌های مصرف‌کنندگان نسبت به مواد غذایی برند است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهد؛  سن و ارزش غذایی لبنیات برند بر احتمال گرایش به مصرف چهار گروه برند پنیر، ماست، شیر و دوغ تاثیر منفی و معناداری دارد و تصویر برند، اطلاعات درباره تاریخ انقضا، تبلیغات، آگاهی از برندهای موجود لبنیات و هزینه ماهانه خانوار بر احتمال گرایش به مصرف آنها تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر در برندسازی و تداوم میدان‌داری برند باید بسیار هوشمندانه، روانشناسان و جامعه شناسانه باید عمل کرد.

محمدی تصریح کرد: این در حالی است که در سطح استان ما راهبرد مشخص و تدوین شده‌ای در این زمینه نداریم و زمانی روی خوشه صنعتی لبنیات فعالیت‌هایی صورت گرفت اما در هر صورت برونداد آن به یک یا چند برند با جایگاه مناسب در بازار ایران منجر نگردید.

لازمه توسعه صنعت لبنیات استان خروج از اقدامات غیرهدفمند مقطعی است

وی تشریح کرد: به نظر می‌­رسد برای ایجاد برند لبنیات در استان باید یک فرآیند مهمی شامل تولید با کیفیت و متنوع، فرآوری، بسته بندی، معرفی و جلب اعتماد بازار و مصرف کنندگان به طور جدی در دستور کارقرار گیرد و با اقدامات غیرهدفمند مقطعی نمی‌­توان انتظار بالایی برای داشتن جایگاه مناسب به وجود آورد.

برای ایجاد برند لبنیات در استان باید یک فرآیند مهم شامل؛ تولید با کیفیت و متنوع، فرآوری، بسته بندی، معرفی و جلب اعتماد بازار و مصرف کنندگان به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به حضور واسطه‌گران و دلالان در این بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود در استان اردبیل مناطق مختلف استان می‌تواند در این برندسازی نقش ایفا نماید به عنوان مثال دلالان و واسطه‌ها و مشتریان سایر استان‌ها شیر تولیدی عشایر منطقه گرمی و اصلاندوز را پیش خرید می‌کنند و این امر نشان‌دهنده تولیدات با کیفیت و مرغوب این مناطق است.

محمدی تصریح کرد: حتی نگاهی ساده به استقبال مصرف‌کنندگان از تولیدکنندگان سنتی لبنیات در سطح شهرهای استانی می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که کیفیت نقش اصلی در گرایش مردم به برندها دارد و حتی نام برخی از روستاها با شیر و لبنیاتش مشهور شده است.

صدور موافقت اصولی احداث واحدهای گاوداری شیری صنعتی در استان اردبیل

وی گفت: نوع محصولات تولیدی، شیوه معرفی، جلب اعتماد مصرف کنندگان، نوع بسته بندی، نوع تبلیغات همه و همه در این فرآیند نقش دارد  چرا که جایگاه سازی یکی از جذاب ترین و زیباترین موضوعات برندیگ و بازاریابی نوین است. جایگاه یابی یعنی ادراک یک برند توسط بازار هدف در مقایسه با رقبا که کار طاقت فرسا و حرفه ای نیاز دارد.

محمدی با اشاره به اقدامات اخیر در راستای احداث دامداری صنعتی در استان اردبیل بیان کرد: پس از صدور موافقت اصولی واحدهای گاوداری شیری ۳هزار راسی در شهرستان‌های نیر و گرمی، سومین موافقت اصولی در شهرستان مشگین شهر صادر شد و با توجه به این اقدامات اخیر نظیر وعده شستا و یا شرکت پگاه برای راه اندازی چندین واحد گاو شیری صنعتی در شهرستان­های استان اردبیل، باید دستگاه­های مسوول از هم اکنون کمیته ویژه برندسازی لبنیات استان اردبیل را ایجاد و کار کارشناسی تخصصی را آغاز کنند.

انتهای پیام/3463/

نظر شما