شناسهٔ خبر: 44256017 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

شرط ترکمنستان برای بازگشایی مرز، مورد قبول نیست

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازگشایی مرز لطف آباد بین ایران و ترکمنستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آن‌ها شروطی را مطرح کرده‌اند که مورد تایید ما و کامیون‌داران نیست و به همین دلیل ما هم شرایط جدیدی را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم هر چه سریعتر این مرز تجاری نیز بازگشایی شود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| در پی شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی یکدیگر بستند تا بتوانند بهتر در مقابله با این ویروس عمل کرده و آن را مهار کنند اما پس از گذشت چندین ماه این مرزها کم کم با شروط و پروتکل‌های مشترکی باز و دوباره مراودات تجاری و سفرهای بین‌المللی از سر گرفته شد.

 

در این میان یکی از مرزهایی که همچنان بسته مانده مرزهای مشترک تجاری ترکمنستان و ایران است که البته در بین چهار مرز سرخس، اینچه برون، لطف آباد و بازگیران، مرز تجاری سرخس شهریور ماه امسال بازگشایی شد و عملیات تبادل محموله‌های تجاری به صورت ترانشیپ‌منت انجام می‌شد.

 

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره آخرین وضعیت مرزهای تجاری کشور گفت: در حال حاضر تمامی مرزهای تجاری ایران با کشورهای همسایه باز است و مشکلی در این زمینه نداریم اما سه مرز تجاری اینچه‌برون، بازگیران و لطف آباد بین ایران و ترکمنستان بسته است.

 

وی افزود: ترکمنستانی‌ها پیشنهاد دادند که با بازگشایی مرز لطف آباد مانند سرخس و به صورت ترانشیپ‌منت موافق هستند اما کامیون‌داران ایرانی به این کار رضایت ندارند چرا که هزینه‌های آن‌ها را افزایش داده و مدت زمان زیادی باید در مرز بیکار منتظر بمانند.

 

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در مدل ترانشیپ‌منت کامیون‌داران ایرانی خودشان را باید به مرز لطف آباد برسانند و کشنده را از یدک تریلر (بار) جدا کرده و آن را تحویل کامیون‌داران ترکمنستانی دهند و منتظر تخلیه آن و بازگرداندن تریلرشان بمانند که به همین دلیل کامیون‌داران ایرانی از این وضعیت ناراضی هستند و ما هم این شرط را فعلا قبول نکرده‌ایم.

 

هدایتی گفت: مقرر شده جلساتی بین مسئولان ایران و ترکمنستان برگزار شود تا در این باره صحبت کنیم تا ما هم شرایط خودمان را مطرح کنیم. البته ترکمنستان پس از شیوع ویروس کرونا همین شروط را برای دیگر کشورها از جمله ترکیه، ازبکستان و قزاقستان اعلام کرده است چرا که اعلام کرده می‌خواهد از این طریق تماس دیگر شهروندان را با کشورش به حداقل برساند.

 

وی اظهار کرد: در همین راستا پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم  که امیدواریم شروط ما مورد تایید طرف ترکمنستانی نیز قرار گیرد چرا که در این صورت ناوگان و راننده‌های کامیون ایرانی متضرر نمی‌شوند و مجبور نیستند بیش از یک هفته منتظر بازگردانده شدن تریلر کامیون‌شان باشند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد باید بازگشایی مرز تجاری به گونه‌ای باشد که ضمن رعایت شدن پروتکل‌های بهداشتی دو طرفه، شرایط و الزامات عادلانه باشد.

 

منبع: ایسنا

نظر شما