شناسهٔ خبر: 44255610 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

تمدید محدویت‌های تئاتری در اروپا / گروه‌های نمایشی برای سال 2021 آماده می‌شوند

اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در اروپا، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را برای یک ماه در قاره سبز تعطیل کرد، اما با توجه به کنترل محدود این همه‌گیری، دولت‌های مختلف اروپایی برای دو هفته دیگر تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را تمدید کردند.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین: در ماه نوامبر (آبان و آذر) بسیاری از دولت‌های اروپایی به دلیل اوج‌گیری دوباره همه‌گیری کرونا در این قاره، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را تعطیل کردند. موضوعی که مورد انتقاد بسیاری از فعالان هنری و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفت و طی گزارش "تصمیم اشتباه؛ گفتمان مشترک هنرمندان جهان در برابر محدویت‌های کرونایی" پیش از این در هنرآنلاین به آن پرداختیم.

اما در روزهای گذشته با وجود به پایان رسیدن زمان اعلام شده برای تعطیلی‌های یک ماهه، باز هم برخی از دولت‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند تا این تعطیلی را برای دو هفته دیگر تمدید کنند.

اما همین کشورها با وجود فرار رسیدن سال جدید میلادی به برخی از فعالیت‌های هنری از جمله تئاترها، چراغ سبز نشان داده‌اند که خود را برای بازگشایی در آستانه سال میلادی آماده کنند.

چراغ سبز برای تئاترهای فرانسه در 2021

 دولت فرانسه از جمله کشورهای اروپایی بود که با اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا، محدودیت‌های یک ماهه‌ای را برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ماه نوامبر برای تئاترها، سینماها، کنسرت‌ها، موزه‌ها و.... در نظر گرفت و آنها را تعطیل کرد. در همان زمان اما سیاست‌مداران این کشور قول دادند که فعالیت‌های فرهنگی و هنری از اول دسامبر (11 آذر) بازگشایی‌ خواهند شد. وعده‌ای که اغلب صنوف هنری و مقامات موزه‌های فرانسه، مانند لوور اعلام کردند که عملی نخواهد شد.

اما در آستانه پایان این محدودیت‌ها که امروز به اتمام رسید، دولت فرانسه اعلام کرده است که تئاترها و سینماهای فرانسه از 15 دسامبر (25 آذرماه) با کم شدن شیوع ویروس کرونا می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور هفته گذشته اعلام کرد سالن‌های سینما و تئاتر در فرانسه از 15 دسامبر بازگشایی می‌شوند.

ماکرون گفت، همه‌گیری کووید 19 در این کشور به اوج خود رسیده است و طی چند هفته آینده محدودیت‌های کلی و تدریجی ادامه خواهد داشت.

ماکرون ضمن تاکید بر این موضوع که فرهنگ "ضروری است" گفت: "با این وجود برای مدتی منع رفت و آمد از ساعت 21 باز هم اعمال می‌شود."

با وجود اینکه رئیس جمهور فرانسه بر تمدید تعطیلی‌ مراکز فرهنگی و هنری در این کشور برای دو هفته دیگر تاکید کرده اما در مورد محدودیت‌هایی که پس از تعطیلات اعمال خواهد شد چیزی اعلام نکرده است. به نظر می‌رسد پس از پایان تعطیلی‌ها باز هم محدودیت ظرفیت حضور مخاطب در تئاترها و سینماهای فرانسه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال خواهد شد.  

ee0bf1fa-a581-41a3-a223-f0ea04b93ce6

تمدید سه هفته‌ای تعطیلی‌ها در آلمان و بازگشایی‌های محدود در انگلیس

از سویی دیگر در آلمان نیز که محدودیت‌های جدید ویروس کرونا از 2 نوامبر (12 آبان) اجرا و قرار بود تا پایان ماه نوامبر (10 آذر) ادامه داشته باشد نیز باز هم برای سه هفته دیگر یعنی حداقل تا 20 دسامبر (30 آذر) تمدید شده است.

اما در انگلیس پس از تعطیلی یک ماهه، دولت این کشور یک هفته دیگر به تداوم تعطیلی‌ها ادامه داده اما برای بازگشایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سوم دسامبر (13 آذر) چراغ سبز نشان داده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هفته گذشته در مجلس عوام این کشور، با توجه به کنترل محدود همه‌گیری کرونا، جزئیات برنامه‌های آینده تئاترهای حرفه‌ای این کشور را اعلام کرد. به همین دلیل همه اجراهای نمایشی که برای ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده بودند، اجازه دارند که از سوم دسامبر، روی صحنه روند.

جانسون اما تاکید کرده همچنان پروتکل‌های بهداشتی باید در دسامبر نیز اعمال شود و اجراها باید تحت دستورالعمل‌های جدید بهداشتی آغاز به کار کنند. دولت انگلیس تاکید کرده با توجه به بازگشایی تئاترها و سینماها از 3 دسامبر در لندن، هر دو هفته یک بار نیز پروتکل‌های جدیدی، اعلام خواهد کرد.

 از جمله محدودیت اعلام شده، این است که سالن‌های حرفه‌ای این کشور باید با ظرفیت کمتر از 1000 نفر آثار خود را روی صحنه اجرا کنند و سایر سالن‌‌های نمایشی نیز حداکثر با 50 درصد ظرفیت از مخاطب خود استقبال کنند.

image-asset

پیش از تعطیلی ماه نوامبر، تئاترهای "وست اند" لندن می‌توانستند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور با ماسک و همچنین تنظیمات نشستن مخاطبان از سوی مدیران سالن‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

از سویی دیگر ایتالیا و اسپانیا نیز که محدویت‌های جدیدی را در ماه نوامبر، برای فعالیت‌های هنری در این کشورها در نظر گرفته بودند، همچنان از لغو این محدودیت‌ها و یا ادامه آنها خبری مخابره نکرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی با توجه به فرا رسیدن سال نو میلادی تلاش دارند تا فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله بازگشایی تئاترها، سینماها و موزه‌ها را برای ورود به سال 2021 فراهم کنند تا شاید کمی از بار روانی منفی قرنطینه‌های طولانی مدت در سال 2020 را کاهش دهند.

 

 

نظر شما