شناسهٔ خبر: 44254626 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

به نام تاریخ

صاحب‌خبر -


11 آذر
تولدها
وودی آلن: امروز هشتاد و پنجمین سالروز تولد نویسنده و کارگردان امریکایی است. وودی آلن در دوران دبیرستان با نوشتن قطعات طنز برای روزنامه‌ها کارش را آغاز کرد و پس‌از اینکه تحصیل در دانشگاه سینمایی نیویورک را رها کرد نویسنده کمدینی به‌نام دیوید آلبر شد. پس‌از آن به تلویزیون رفت و پس از 5 سال فعالیت در تلویزیون بازیگر برنامه‌های طنز شد. «تازه چه خبر پوسی کت» نخستین فیلمنامه‌ای بود که در سال 1965 نوشت و یک سال بعد فیلم «چه خبر تایگر لی لی» را نوشت و کارگردانی کرد. «کازینو رویال»، «پول را بردار و فرار کن» و «عشق و مرگ» فیلم‌های بعدی او بودند اما سال 1977 با کارگردانی و بازی در فیلم «آنی هال» به شهرت رسید و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را هم برد. پس از آن با فیلم‌های «زلیگ»، «هانا و خواهرانش»، «سپتامبر»، «داخلی»، «منهتن»، «داستان‌های نیویورکی»، «برادوی دنی رز»، «دزدهای خرده پا» و «هری ساختارشکن» کارش را ادامه داد. شهرت وودی آلن در این سال‌ها با فیلم‌های «امتیاز نهایی»، «رؤیای کاساندرا»، «ویکی کریستینا بارسلونا»، «تقدیم به رم با عشق»، «یاسمن پژمرده»، «نیمه شب در پاریس» و «یک روز بارانی در نیویورک» بیشتر شده است.
پری زنگنه: خواننده ایرانی سبک اپرا سال 1318 در چنین روزی به‌دنیا آمد. پری زنگنه در رشته اپرا در هنرستان عالی موسیقی تحصیل کرد و از اولین باغچه‌بان هم اپرا را یاد گرفت. پس‌از آن به ایتالیا، آلمان و اتریش سفر کرد و این رشته را در آکادمی‌های این کشورها خواند. علاوه بر اجرای اپرا در تالارهای بزرگ جهان پری زنگنه با آشنایی و تلاشش برای زنده کردن موسیقی محلی ایران شناخته می‌شود و ترانه‌های بومی و محلی ایران را بازسازی کرده است. آلبوم‌های «هزار آوا» و «شاه پری» و بازخوانی ترانه‌های محلی «شکار آهو»، «رشید خان»، «اسمر»، «بارون بارونه»، «بلال» و «گنجشگک اشی مشی» از آثار مشهور اوست. پری زنگنه کتاب‌هایی را هم در زمینه موسیقی و فرهنگ ایران مانند «آواز پری ها»، «آوای نام‌ها از ایران زمین»، «آن سوی تاریکی»، «پری لالایی ها» و «سرگذشت آواز من» نوشته و منتشر کرده است.
علی معلم دامغانی: شاعر و ترانه سرای ایرانی سال 1330 در چنین روزی به دنیا آمد. علی معلم دامغانی از شاعران نسل اول انقلاب اسلامی است و بسیاری از شعرهای مطرح دوران دفاع مقدس از اوست. «رجعت سرخ ستاره» نخستین کتابی است که از اشعار علی معلم در سال 1360 منتشر شد و سال 1393 هم گزیده اشعار او چاپ شد. علی معلم در طول سال‌ها فعالیتش ترانه سرای کارهای خوانندگانی مانند محمدرضا شجریان، محمد اصفهانی و مجید اخشابی بوده و ترانه «باران» از آلبوم «شب، سکوت، کویر» شجریان از آثار مشهور اوست.
سالار عقیلی: خواننده موسیقی سنتی ایران سال 1356 به دنیا آمد. سالار عقیلی موسیقی را از 8 سالگی یاد گرفت و مدتی هم شاگرد صدیق تعریف برای آموختن آواز بود. سال 1375 در جشنواره موسیقی فجر برای نخستین بار روی صحنه آمد و با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد و پس‌از آن فرهاد فخرالدینی از او برای همکاری در ارکستر ملی دعوت کرد. پس‌از آن گروه «راز و نیاز» را تشکیل داد و با این گروه کنسرت‌های زیادی را در ایران و جهان اجرا کرد. «عشق ماند»، «به نام گل سرخ»، «عشق دیرین»، «می تراود مهتاب»، «یار مست»، «میهن» و ترانه سریال‌های «شهریار»، «تبریز در مه» و «معمای شاه» از آثار مشهور اوست.
   جلال آل احمد نویسنده، علی مصفا بازیگر، هادی خوانساری شاعر، مری مارتین بازیگر و خواننده امریکایی، مت منرو خواننده انگلیسی، جان دنزمور موسیقی‌دان امریکایی، بیلی چایلدیش نقاش و نویسنده انگلیسی، سارا سیلورمن کمدین امریکایی و امیلی مورتیمر بازیگر انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
جیمز بالدوین: نویسنده امریکایی که با نوشته‌هایش در زمینه نژادپرستی شهرت دارد سال 1987 درگذشت. جیمز بالدوین متولد 1924 بود و پس از پایان دبیرستان سراغ ادبیات رفت. «برو به کوه‌ها بگویش» نخستین رمانش بود و پس از آن «اتاق جووانی» را نوشت و در سال 1961 مجموعه مقاله‌هایش را درباره‌نژاد سیاه و سفید در امریکا در کتاب «هیچ کس نام من را نمی‌داند» منتشر کرد. نمایشنامه «مرثیه‌ای برای آقای چارلی» هم اثر دیگر او در این زمینه است که با اجرا در برادوی مورد توجه قرار گفت.
   اسماعیل زرافشان عکاس، مارکی دوساد نویسنده فرانسوی، روبیک زادوریان کارگردان و تدوین‌گر و گریستا ولف نویسنده آلمانی هم در چنین روزی درگذشتند.

نظر شما