شناسهٔ خبر: 44254336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قطعه‌بندی مرغ بهانه‌ای برای گران‌فروشی !

استاندار زنجان با اشاره به اینکه بنده از قطعه‌بندی واقعا گلایه دارم چون بی‌حساب و کتاب عرضه کردند، گفت: این امر نباید رها شود و کسی که در این حوزه تخلف کرده باید با وی برخورد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طی هفته گذشته قیمت مرغ پر کشیده و افزایش قابل توجه آن موجب مشکلاتی در تهیه آن از سوی شهروندان شده است.

کشتارگاه‌های مرغ حرف از گرانی نهاده‌های دامی و کمبود آن می‌زنند و مرغ‌فروشی‌ها از کاهش توزیع مرغ، همین امر موجب شده است که مردم زنجان که در تهیه این کالا دچار مشکل شوند.

با مراجعه به بازار و پرس و جو از شهروندان و فروشندگان دریافتیم عرضه این محصول نسبت به گذشته محدود شده در حالیکه تقاضا همانند گذشته با وجود افزایش قیمت وجود دارد.

در برخی از صف‌های مرغ که طی روزهای گذشته تشکیل شد، شاهد صف‌های عریض و طویلی بودیم که در آنها نه خبری از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بود و نه هراسی از کرونا

مردمی که در این روزها توانایی خرید مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز را ندارند تنها امیدشان به خرید مرغ بوده که حالا با گرانی چندین و چند باره این کالا، مرغ هم از خیلی از سبد خانوارها پرکشیده است.

هیچ کس حق قیمت‌گذاری مرغ را بدون هماهنگی ندارد

استاندار زنجان با بیان اینکه موضوع کرونا ویروس و ستاد تنظیم بازار در کل کشور به استان تفویض اختیار شده است، گفت: از مدیران نیز می‌خواهم که با توجه به این تفویض اختیار از مجموعه استانی فرمانبری کنند نه از وزارت متبوع.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصاد باید مراعات مردم و کشتارگاه‌ها را داشته باشیم چون همان افراد هم از مردم هستند، گفت: از جهاد کشاورزی نیز درخواست داریم که بحث نهاده‌ها را جدی بگیرند.
وی با اشاره به اینکه بحث کمبود مرغ در استان باید بررسی شود، تصریح کرد: برخی حتی پیشنهاد کردند که قیمت سایر استان‌ها باشد ولی ما در این بین به فکر افراد نیازمند جامعه بودیم، چون ترس داشتیم که عده‌ای نتوانند مرغ تهیه کنند.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه بنده از قطعه‌بندی واقعا گلایه دارم چون بی‌حساب و کتاب عرضه کردند، گفت: این امر نباید رها شود و کسی که در این حوزه تخلف کرده باید با وی برخورد شود.
وی با بیان اینکه تغییرات قیمت مرغ نباید بدون هماهنگی بنده انجام شود، تصریح کرد: این امر باید با حساب و کتاب انجام شود.
حقیقی درباره سهمیه آرد نانوایی‌ها نیز گفت: باید سهمیه آرد نانوایی‌ها به صورت مجدد بررسی شود و کسانی که آرد مازاد دارند از آنها گرفته شده و آنها که مصرف زیاد دارد، سهمیه‌شان زیاد شود.
وی افزود: این کار را من هم بلدم که آرد را آزاد بفروشم چون گرانتر است، اما نباید اتفاق بیافتد، چون نان نیاز هر قشر است.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه هیچ روستایی به ویژه صعب‌العبور نباید آرد کم داشته باشند، گفت: این برای ما زشت است که در استانی که بالاترین تولید گندم را داریم کمبود آرد داشته باشیم.
حقیقی از سه برابر شدن اکیپ‌های بازرسی نیز خبر داد و افزود: یکی از اهرم‌های کنترل کرونا ویروس همین تنظیم بازار است که باید به آن توجه ویژه شود.

214 روز کشتار در زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: در حال حاضر مشکلی درباره پشتیبانی مرغ نداریم، هرچند که در ابتدای مهرماه وضعیت بحرانی پیش‌بینی شده بود اما خوشبختانه با افزایش دوره پرورش مرغداران این آمادگی ایجاد شد.
جواد تاراسی با اشاره به اینکه از اول سال تاکنون 214 روز کشتار انجام شده است، اضافه کرد: در این مدت به صورت متوسط روزانه 43 تن مرغ تحویل همشهریان شده است و 21 و نیم تن نیز به صورت قطعه‌بندی عرضه شده است.
تاراسی تصریح کرد: در شهرستان‌ها نیز هماهنگ شده است و فرمانداران دستور داده‌اند که یک اکیپی از مدیر جهاد کشاورزی و نماینده فرماندار بر توزیع نظارت داشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: میزان جوجه‌ریزی استان زنجان امسال 13 میلیون و 200 هزار قطعه بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 13 میلیون و 500 هزار قطعه بود.

توزیع روزانه 50 تن مرغ در زنجان

رئیس سازمان صمت زنجان نیز  با تأکید بر مشخص شدن مبنای محاسبه مالیاتی مرغ‌فروشان بیان کرد: قطعا این امر مشکل مالیاتی این صنف را حل خواهد کرد.
ناصر فغفوری همچنین در ارتباط با قیمت مرغ گرم نیز گفت: زنجان تنها استانی است که برخلاف سایر استان‌ها قیمت تمام شده را ثابت نگهداشت اما این موضوع از طریق سایر استان‌ها رعایت نشد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه تامین کالاهای اساسی به موقع و کافی از اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است، گفت: در خصوص تامین تخم مرغ مشکلی در استان وجود ندارد.

فغفوری با اشاره به اینکه قیمت کنونی مرغ گرم 21 هزار تومان است، اضافه کرد: چند روز است که روزانه 50 تن مرغ در حال توزیع است.
فغفوری همچنین در ارتباط با سهمیه نانوایان نیز گفت: هیچ تغییری در سرانه سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام نشده است.
وی با اشاره به تشدید نظارت و بازرسی به نانوایی‌ها گفت: میزان مصرف نانوایی‌ها به صورت روزانه مشخص است و در هنگام بازدید بازرسان، تعداد آردها بررسی می‌شود که نسبت به بازرسی مرحله قبل باید از تعداد آردها کم شده و کیسه‌های آن نیز موجود باشد و در صورت کم یا زیاد بودن باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی، مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا شکایات آنان بررسی و پیگیری شود.

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان نیز گفت:  همه روزه به انداره کافی مرغ برای کشتار در کشتارگاه های استان وجود دارد و در ۶ ماهه دوم نیز جوجه ریزی به میزان کافی برای مصرف استان انجام شده است.

محمدرضا آبی پور افزود: مشکلاتی با توجه به سیاست جدید دولت مبنی برای عرضه نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه وجود داشته که خود سامانه در ابتدا با مشکلاتی مواجه بود اما حل شده است.

وی همچنین به بحث نظام‌مند شدن توزیع آرد نیز اشاره کرد و گفت: در این باره نیز هماهنگی لازم با فرمانداران در شهرستان‌ها انجام شده است تا از زمان تحویل گندم به سیلو و حتی توزیع آرد، موضوع رصد شود تا تخلفی صورت نگیرد.

انتهای پیام/73005/ق

نظر شما