شناسهٔ خبر: 44254250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در دهمین روز اجرای محدودیت‌های کرونا اتفاق افتاد

روند معکوس ابتلا و فوتی‌های کرونا

اشاره: خبر خوب اینکه آمار کرونا در دهمین روز اعمال محدودیت‌ها روند کاهشی دارد، اما متأسفانه در 24 ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار دیگر مبتلا و 371 نفر از هم‌وطنانمان فوت کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که هنوز روند ابتلا و فوتی‌ها در کشور بالاست. دراین‌ارتباط روز گذشته وزیر کشور که فرمانده ستاد مقابله با کرونا است، گفت:« 3 درصد مردم در بالاترین، بدترین و پرریسگی‌ترین حالت ابتلا به کرونا هستند اگر از این ۳ درصد مراقبت کنیم، ۹۷ درصد مردم می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.» از سوی دیگر وزیر بهداشت هشدار داد و گفت: «پیک زمستانه کرونا درراه است از هرگونه عادی انگاری پرهیز شود.» متأسفانه هرگاه در کشور روند کرونا نزولی شد، در مقابل تصمیمات نادرست و شل کن سفت کن مسئولان باعث شده تا دوباره پیک کرونا صعودی شود. این روزها اخباری درباره برگزاری حضوری کلاس اول دبستان و برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان مطرح است. این در حالی است به گفته متخصصان هرگونه تجمع می‌تواند مرگ‌آفرین باشد. به همین دلیل در بسیاری از کشورها تجمع افراد بیشتر از 8 تا 10 نفر ممنوع اعلام‌شده است. لازم است وزارت کشور مانع تجمع افراد شود در غیر این صورت دوباره باید هزینه افزایش آمار کرونا را دولت، اصناف، کاسبان و مردم بپردازند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

روند کاهشی کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۷۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۱۰ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۷۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۵۲ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۴۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 ۳ درصد مردم درگیر کرونا هستند
فرمانده عملیاتی قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مجموعه افرادی که در بالاترین، بدترین و پرریسگی‌ترین حالت مبتلابه کرونا تخمین می‌زنیم شامل ۳ درصد مردم می‌شود و ۹۷ درصد مردم سالم و پاک هستند.«عبدالرضا رحمانی فضلی» روز دوشنبه در حاشیه نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: تمام هم‌وغم ما باید این باشد که این ۳ درصد را مراقبت کنیم، خود این سه درصد از خودشان مراقبت کنند تا آن ۹۷ درصد بتوانند به‌راحتی به زندگی خود ادامه دهند و بدون دغدغه و استرس واقعاً زندگی کنند.وی یادآور شد: به خاطر این سه درصد مجبور می‌شویم ۹۷ درصد را در شرایط خاص قرار دهیم. بنابراین از مردم و به‌خصوص کسانی که مبتلا شدند می‌خواهم که خود مراقبتی داشته باشند و قرنطینه را رعایت کنند درمان خود را پیگیری کنند و از تماس و ارتباط با دیگران پرهیز کنند.وزیر کشور ادامه داد: ساده‌ترین، کوتاه‌ترین و مؤثرترین راه این است که ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و تا می‌توانند در تجمعات شرکت نکنند و اگر این کارها را انجام دهیم با اقدامات بسیار خوبی که تاکنون انجام‌شده، در آینده نزدیک‌تر گام‌های بلندتر و مؤثرتری خواهیم داشت.

مردم به تله عادی انگاری نروند
وزیر بهداشت با اشاره به پیک اخیر بیماری کرونا در کشور و بابیان اینکه طوفان سهمگینی بود و خوشبختانه در اکثر موارد داریم به تعادل جدید بازمی‌گردیم، گفت: مردم به تله قدیمی عادی انگاری شرایط نروند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده، ما را از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نکنند.دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم گفت: تشکر می‌کنم از زحمات شبانه‌روزی عزیزان به‌ویژه در این پیک جدید که ما توانستیم باهمت و پشتکار بی‌بدیل شما عزیزان این منحنی را سر به فرود بیاوریم. هر میلی‌متری از این منحنی‌ها که به سمت پایین خم می‌شود، پشت عزیزان بردبار ما در مراکز بهداشتی درمانی به‌شدت خمیده می‌شود. من شاهد تلاش شبانه‌روزی شما عزیزان بودم، طوفان سهمگینی بود و با اطلاعاتی که از شما می‌گیرم خوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید برمی‌گردیم.
وی افزود: خوشبختانه علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان‌های علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ بالای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر را برای ما پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی آن‌ها در مورد امریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد، اما این پیش‌بینی‌ها به دلیل مداخلات به‌موقع در کشور ما در حال عکس شدن است.

پیک زمستانه کرونا پیش رو است
وی با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا، اظهار کرد: در این مرحله با هیچ‌کس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خودداریم. در استان‌های جنوبی الآن هوا معتدل‌تر است ولی با پیشروی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و درب‌ها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود.

توسعه خدمات سرپایی
نمکی افزود: توسعه مراکز سرپایی از تقاضاهایی است که از شما عزیزان خواستم، باید به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته پرداخته شود؛ به‌خصوص در حاشیه شهرها؛ این طرح باید در حاشیه شهرها که فضاهای کوچکی برای زندگی دارند و در این فضاهای کوچک افراد زیادی کنار هم هستند و این افراد در زیرپوست شهر در تردد هستند، بیشتر جدی گرفته شود. اگر توسعه خدمات سرپایی نداشته باشیم حتماً بار آن با تأخیر و مشکلات بیشتر در بیمارستان دیده می‌شود.

تست سریع و PCR
نمکی درباره آزمودن‌های تشخیصی کرونا، اظهار کرد: آزمودن‌های سریع برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود، اما برخی دانشگاه‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند با داشتن آزمودن سریع باید از آزمودن PCR غافل شوند. ما وقتی از ظرفیت ۱۰۰ هزار آزمودن در روز صحبت می‌کنیم برای آزمودن‌های سریع و PCR هم‌زمان را در نظر می‌گیریم‌؛ باید ۴۰ هزار آزمودن PCR روزانه انجام شود و بین ۶۰ هزارتا ۸۰ هزار مورد هم آزمودن سریع انجام دهیم. در بیمارستان مطلقاً کسی حق ندارد از آزمودن سریع استفاده کند و باید حتماً از آزمودن PCR استفاده شود و در پایگاه‌های سلامت و سرپایی باید از آزمودن سریع استفاده شود و تکلیف فرد ظرف ۲۰ دقیقه‌ مشخص شود تا تماس‌های نزدیک بیمار را شناسایی کنیم.

تأمین فضای قرنطینه بیماران
وی با اشاره به اهمیت قرنطینه بیماران، تصریح کرد: در حوزه قرنطینه دستگاه‌های مختلفی مانند عزیزان گردشگری و میراث فرهنگی همکاری داشتند و مراکزی شناسایی شدند اما خواهش ما از روسای دانشگاهی این است که تخمین بزنند و اعلام کنند چند درصد بیماران امکان قرنطینه خانگی دارند و چند درصد این امکان را ندارند، ما نباید به کارگر فصلی و فردی که در فضای بسیار کوچک با حمایت بالا زندگی می‌کند، اصرار به آن‌گونه قرنطینه کنیم. فضای قرنطینه با استفاده از ظرفیت هتل‌ها تأمین می‌شود.وی گفت: ما ایستاده‌ایم تا دوباره به مرگ‌های دورقمی و تک‌رقمی کرونا بازگردیم و باهمت شما و مقامات ارشد نظام این هدف محقق می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما