شناسهٔ خبر: 44253891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سیل و آب‌گرفتگی در هشت استان کشور

دنیای‌اقتصاد : هشت استان غربی و جنوبی کشور در محاصر سیل و آبگرفتگی قرار گرفته‌اند و بر اساس اعلام جمعیت هلال‌احمر، ۵١ شهر، روستا و مناطق عشایری در هشت استان ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان درگیر سیل هستند. این آبگرفتگی‌ها در پی بارش پیوسته باران که از اواخر هفته گذشته آغاز شده و تا دیروز ادامه داشت، رخ داده است.

صاحب‌خبر -

در میان این استان‌ها اما وضعیت در خوزستان وخیم‌تر از سایرین گزارش شده است؛ بسیاری از شهرهای این استان و همچنین خانه‌های مردم دچار آب‌گرفتگی شده و در این موج بارش، شهرهای اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و ایذه با آب‌گرفتگی شدید مواجه شدند. بر اساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، رامشیر طی یک روز ۱۱۸ میلی‌متر بارندگی داشته که معادل نیمی از بارش سالانه آن است. بیشترین میزان بارندگی روز یکشنبه نیز در ماهشهر با ۱۶۱ میلی‌متر گزارش شده است. سازمان هواشناسی یک هفته پیش از شروع بارندگی‌ها «هشدار قرمز» داده و از پنجم آذر ماه نیز حالت آماده‌باش اعلام شده بود. وضعیت آبگرفتگی در خوزستانی به حدی است که ادارات و بانک‌های اهواز، رامشیر، ماهشهر و امیدیه، روز یکشنبه به دلیل آبگرفتگی بر اثر بارش باران تعطیل شدند. همچنین ادارات و بانک‌های شهرستان‌های اهواز، کارون و ماهشهر دیروز نیز به دلیل آبگرفتگی تعطیل شدند. بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی خوزستان، سامانه بارشی جدیدی از امروز وارد این استان می‌شود.

استان خوزستان آذرماه سال گذشته نیز در پی بارش‌های شدید با آبگرفتگی و سیل روبه‌رو شد و خیابان‌ها و خانه‌های زیادی در اهواز و کارون به زیر آب رفت. دیروز مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت که نیروهای امدادی هلال‌احمر در حال امدادرسانی و ارزیابی وضعیت آسیب‌دیدگان هستند. از سوی دیگر امید بن‌عباس مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در تشریح آخرین وضعیت آبگرفتگی در دو شهر اهواز و ماهشهر به «ایسنا» گفت: آبگرفتگی در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، امیدیه و رامشیر رخ داده است که عبور و مرور را مختل کرده بود و جاده‌های دسترسی به روستاها نیز به‌صورت موقت مسدود شدند اما در حال‌حاضر جاده‌ای از شریان‌های اصلی استان مسدود نیست. او با اشاره به آبگرفتگی شهر چمران و بندر امام در شهرستان ماهشهر، افزود: در حال‌حاضر وضعیت آبگرفتگی در شهر چمران نسبت به بندر امام(ره) بهتر است و بخش زیادی از آب از شهر چمران خارج شده است. تجهیزات مورد‌نیاز توسط شرکت ملی حفاری و دستگاه‌های اجرایی در اختیار این شهر قرار گرفت تا آب با سرعت تخلیه شود. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درخصوص وضعیت آبگرفتگی در شهر اهواز نیز گفت: در حال‌حاضر به جز مناطق ۶ و ۸ و بخشی از منطقه ۴، در سایر نقاط شهر اهواز مورد خاصی از آبگرفتگی در معابر اصلی نداریم و در سایر نقاط تنها آبگرفتگی کاسه‌ای وجود دارد. بن‌عباس در پاسخ به این سوال که چند درصد منازل در این مناطق دچار آبگرفتگی شده‌اند، تصریح کرد: براساس قانون باید گزارش‌ها توسط فرمانداران جمع‌آوری و به روسای مدیریت بحران استان‌‌ها اعلام شود. از زمانی که بحران تمام می‌شود فرمانداران به مدت ۷۲ ساعت فرصت دارند تا گزارشات اولیه را برای ما ارسال کرده و ما میزان خسارت‌های احتمالی را اعلام کنیم.

تخریب خانه‌های روستایی در ایذه

با این حال وضعیت در بخش‌های روستایی نیز مساعد نیست. روز گذشته حسین مرادی بخشدار سوسن از توابع شهر ایذه به «ایرنا» گفت: در جریان بارندگی‌های ۲ روز اخیر سقف ۱۰ خانه روستایی در این بخش فرو‌ریخته است. بخشدار سوسن از آبگرفتگی چندین خانه در روستاهای دیگر سوسن مانند پیرانشاه، شهرک منجفکه و پلم‌سرداب خبر داد و تصریح کرد: در برخی از این مناطق لزوم احداث سیل‌بند در بالا‌دست روستاها احساس می‌شود که متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است. سوسن یکی از بخش‌های سه‌گانه شهرستان ایذه است که مرکز آن در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر ایذه قرار دارد. در ۴۸ساعت گذشته در ایستگاه باران‌سنجی سوسن ۴۱ میلی‌متر باران به ثبت رسیده است.

اسکان آسیب‌دیدگان ماهشهر

از سوی دیگر، روز گذشته علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان با اشاره به وقوع آبگرفتگی در برخی مناطق شهرستان ماهشهر بر اثر بارش باران گفت: چهار مرکز اسکان در این شهرستان برپا شد و ۲۵۵ نفر نیز در این مکان‌ها اسکان یافتند. خدادادی در گفت‌وگو با «ایرنا» بیان کرد: در پی بارش شدید باران در ۳ روز گذشته در بندر ماهشهر و آبگرفتگی برخی مناطق این شهرستان مکان‌های اسکان برای خانواده‌هایی که محل زندگی آنها دچار آبگرفتگی شد، ایجاد شده است. او با اشاره به امدادرسانی به افراد متاثر از آبگرفتگی افزود: یک‌هزار و ۲۱۲ خانوار در ۲۴ ساعت گذشته با تلاش تیم‌های عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر که بر اثر آبگرفتگی دچار مشکل شده بودند امدادرسانی شدند.

از ابتدای ورود سامانه بارشی به خوزستان، ‌روز پنج‌شنبه‌ هفته گذشته تا روز یکشنبه میزان بارش باران در بندر ماهشهر ۱۶۱ میلی‌متر ثبت شده است.

از سوی دیگر مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به درگیری هشت استان با سیل و آبگرفتگی با اشاره به انجام عملیات‌های امدادرسانی توسط ٣١۵ نفر در قالب ١۵ تیم امدادی اظهار کرد: در حال‌حاضر امدادرسانی در خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.

نظر شما