شناسهٔ خبر: 44253876 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نشنال اینترست بررسی کرد:

مهمترین چالشهای اقتصادی امریکا و برنامه بایدن

اکنون دولت بایدن با اقتصادی آشفته روبروست، وضعیتی که در تاریخ ایالات متحده آمریکا هرگز سابقه نداشته است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «آر. اندرو باترز» با عنوان «برنامه اقتصادی بایدن» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

مهمترین سوالاتی که قبل از ورود «جوبایدن» به کاخ سفید مطرح می شوند عبارتند از:

مهمترین چالشهای اقتصادی که «جو بایدن» با آن روبروست چیست؟
بیماری همه گیر کووید ۱۹ و تأثیرات بعدی آن بر اقتصاد چندان مهم نیست زیرا چالش اصلی در واقع اقتصادی نبوده بلکه مربوط به بهداشت عمومی است. تا زمان کنترل بیماری همه گیر COVID-۱۹ ، خوش بینی در مورد سلامت اقتصاد زودگذر باقی خواهد ماند. واقعیت این است که افزایش بیکاری و کندی فعالیت اقتصادی در سراسر کشور برای چند ماه یا حتی سالها ادامه خواهد داشت.

باید گفت تاثیرات اقتصادی بحران بر صنایع مختلف مشابه نبوده است به عنوان مثال اشتغال در برخی از بخش ها مانند امور مالی و بیمه به طور کامل بهبود یافته این در حالی است که صنایعی مانند گردشگری و تفریحی هنوز در تلاشند دوباره روی پای خود بایستند. این تاثیرات نابرابر می تواند به افزایش درآمد و نابرابری اجتماعی کمک کند. تأثیر شدید بحران کرونا را می توان در افزایش تعداد افرادی که برای اولین بار درخواست بیمه بیکاری می کنند، مشاهده کرد – که این یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی است.

تا قبل از کرونا تعداد افرادی که در طی یک هفته درخواست بیمه بیکاری می دادند زیر ۷۰۰۰۰۰ نفر بود - سطحی که قبلا فقط با عمق رکود همراه بود. ایالات متحده  آمریکا از ۲۱ مارس هر هفته با حداکثر بیش از ۶ میلیون در خواست مواجه بوده و این رکورد را شکسته است.

به بیان ساده تر، دولت بایدن با اقتصادی آشفته روبرو است که در تاریخ ایالات متحده آمریکا هرگز سابقه نداشته است. بعلاوه، اقدامات محرک پولی و مالی سنتی یا در دسترس نیستند یا بعید به نظر می رسد که در تقویت فعالیت اقتصادی در همه بخشها موثر باشد.

بایدن گفته است که قصد دارد برای ارائه یک بسته محرک پولی مهم تلاش می کند. چگونه او می تواند از موثر بودن آن اطمینان حاصل کند؟
اکثر اقتصاددانان موافق این مسئله هستند که محرکهایی که به طور موثر هدف گذاری شده و به طور کارآمد پرداخت شود، بیشترین ضربه را به اقتصاد وارد می کند. این بسته های محرک باعث می شوند کمک به کارگران یا صنایعی که بیشترین آسیب را دیده اند متمرکز شود و مطمئن شویم که این موضوع با تغییر شرایط محلی مرتبط است. تمرکز احتمالی تیم بایدن پشتیبانی از درآمد خواهد بود اما همه کمک ها برابر نیستند و اقتصاددانان بسته های محرک را با تأثیرات زیاد ترجیح می دهند.

باید گفت درست است که حمایت بیشتر از درآمد به آسیب دیدگان همه گیر کمک می کند، اما لزوماً مشاغل را باز نخواهد گرداند. بسته های محرکی که تلاش می کنند در بخشهای خاصی از اقتصاد برای ایجاد تقاضا برای نیروی کار و ایجاد شغل سرمایه گذاری کنند، می توانند تأثیرات طولانی مدت بیشتری بر اقتصاد داشته باشند.

باعث تعجب نخواهد بود اگر دولت چنین بسته محرکی را ارائه دهد که هدف آن تقویت استخدام و کاهش بیکاری است - مانند هزینه کردن میلیاردها دلار در زیرساخت ها. زیرا قانون بازیابی و سرمایه گذاری مجدد آمریکا در سال ۲۰۰۹ که بایدن روی آن کار کرد شامل این نوع هزینه های زیرساختی بود. هزینه های محرک نیز نباید از ایالات و محلات غافل شوند، زیرا خدماتی مانند حمل و نقل ، آموزش و بهداشت در ایالات که به طور جدی مانع بهبود اقتصادی می شود، به شدت به حمایت نیاز دارند .

هنگامی که بایدن سوگند یاد کرد تا چه مدت بعد آسیب دیدگان از بیماری همه گیر احساس آرامش می کنند؟
من انتظار دارم که دولت بایدن سعی کند نوعی بسته امدادی را پس از روی کار آمدن به سرعت ارائه دهد. دلیل عمده شکست اعضای کنگره و کاخ سفید در دستیابی به توافق بر سر یک بسته محرک جدید به دلیل عدم اطمینان مربوط به نتیجه انتخابات نوامبر بوده است. اکنون که انتخابات به پایان رسیده  من گمان می کنم که دولت و کنگره سعی خواهند کرد به محض رسیدن بایدن به کاخ سفید به سرعت یک بسته مالی را با هم تنظیم کنند.

چه میزان از روند بهبودی تحت کنترل بایدن خواهد بود و چه میزان به همه گیری بستگی خواهد داشت؟
دقیقاً همانطور که ورود بیماری همه گیر کووید ۱۹ و فروپاشی اقتصاد از کنترل رئیس جمهور «دونالد ترامپ» خارج بود، منصفانه خواهد بود اگر بگوییم محدودیتی در میزان کنترل مستقیم بایدن بر روند بهبود وجود دارد. در نهایت روند بهبود با پیشرفت بیماری همه گیر کووید ۱۹ هدایت می شود، همانطور که در کشورهای دیگر دیده ایم.

همانطور که گفته شد، سیاست های بهداشت عمومی که سرعت تولید و توزیع یک واکسن موثر را افزایش می دهند، نه تنها در پایان دادن به همه گیری بلکه در احیای اقتصاد نیز تفاوت زیادی ایجاد می کنند. میزان موفقیت بسته محرکی که بایدن و کنگره تنظیم می کنند و میزان هدف گیری آن احتمالاً تعیین می کند که اقتصاد به سرعت بهبود می یابد یا خیر.

نظر شما