شناسهٔ خبر: 44253737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید فرماندار انزلی بر لزوم آمادگی برای بحران احتمالی

رشت-ایرنا-فرماندار انزلی در جلسه ستاد بحران این شهرستان با اشاره به پیش بینی زمستان سخت برای امسال بر لزوم آمادگی مسئولان برای مقابله با بحران های احتمالی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

اسماعیل میرغضنفری اظهار داشت: در صورت بارش های سنگین در بخش هایی از شهر و روستا با آبگرفتگی مواجه می شویم .

وی افزود: خوشبختانه امروزه با استفاده از امکانات سازمان هواشناسایی و ابزار و ادوات لازم تا حدود زیادی می توان شرایط جوی را با درصد پایینی از خطا پیش بینی کرد . اگر این پیش بینی ها و اطلاعات حوادث به موقع به دست دستگاههای اجرایی برسد آنها می توانند با اندیشیدن تمهیدات لازم عکس العمل مناسبی داشته باشند .

وی یکی از مشکلات در هنگام بروز حوادث را نحوه بکارگیری از امکانات عنوان و تصریح کرد : باید با مدیریت درست امکانات و نیروها را برای برون رفت از شرایط مشکل بکار گرفت .

میرغضنفری با اشاره به امکانات جمعیت هلال احمر در این شهرستان گفت : باید از پایگاه های امداد و نجات بتوان در مواقع بحرانی استفاده کرد این شهرستان سالن چند منظوره ای دارد که در اختیار شهرداری است که در صورت لزوم در اختیار هلال احمر قرار می گیرد .

وی با بیان اینکه ستاد بحران باید با اولویت بندی محورهای اصلی را بازگشایی کند و سپس به راههای فرعی بپردازد از راهداری شهرستان خواست  اگر در تهیه تجهیزات اولیه و حداقلی همچون لاستیک ، زنجیر چرخ و بستن بیل ها بر کامیون با محدودیتی مواجهند از طریق اداره کل این کمبود ها را پیگیری کنند .  

وی تاکید کرد : امکانات پیمانکاران خود در بخش خصوصی را فهرست کرده تا در مواقع لزوم از آن بهره بگیرید .

میر غضنفری با اشاره به واقع شدن پنج روستا در محدوده منطقه آزاد نیز گفت :  منطقه آزاد در مواقع بارش برف در بازگشایی مسیراصلی این روستاها همکاری لازم را داشته باشد و از توان پیمانکاران طرف قرار داد با منطقه آزاد برای کمک به شهر انزلی استفاده کند .    

فرماندار انزلی با تقدیر از همراهی اعضای شورای تامین در مواقع بحران از مدیران خواست در دسترس باشند و بر آماده بودن مراکز اورژانس ، بیمارستان و اتاقهای عمل و بخش  زایمان ، دوگانه سوز شدن نانوایی ها ،باز بودن فروشگاههای عرضه مواد غذایی ، به روز رسانی خدمات لجستیکی با کمک راهداری و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد .  

میر غضنفری تصریح کرد : در ماههای اخیر اقدامات عمرانی  خوبی در دو محور خیابان پاسداران و اطباء و محلات سوسر و شالیور صورت گرفته  است که در این رابطه از مدیریت شهری قدردانی می کنیم .  

مدیر کل هواشناسی استان گیلان نیز با بیان اینکه شهرستان بندر انزلی به لحاظ هواشناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تصریح کرد : این شهرستان با متوسط بارش یکهزار و ۸۰۰  میلیمتر باران در سال رتبه اول را در میزان بارندگی به خود اختصاص داده است .

محمد دادرس یاد آور شد : در سال زراعی گذشته مقدار بارش این شهرستان یکهزار و ۹۹۵ میلیمتر بوده است . پیش بینی بلند مدت که در اول ماه برای سه ماه آینده صادر می شود نشان می دهد که مقدار بارش ۱۰ درصد در مناطق غربی استان و  شهرستان ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی گفت : بنا بر پیش بینی های هواشناسی تا ۷۲ ساعت مانده به وقوع پدیده می توان وضعیت را پیش بینی کرد تا مشکلی حادث نشود و دستگاهها آمادگی لازم را برای مقابله با حادثه داشته باشند .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر پیش بینی بارشهای شدید دیده شده و هر ماه این پیش بینی ها به روز رسانی می شود و احتمال وقوع این پدیده ها در طولانی مدت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و پیش بینی های کوتاه مدت بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تخمین زده می شود  .

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز گفت : این اداره کل دو دستگاه کامیون و خودرو برف روب خود را در اختیار ستاد بحران شهرستان بندرانزلی قرار خواهد داد .

حمیدرضا آبایی تاکید کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا به دستگاه های خدمات رسان باید انگیزه لازم برای حضور در صحنه داشته باشند .

وی خواستار مدیریت واحد و یکپارچه در زمان بروز بحران شد و اظهار داشت : اولویت بندی ها در این مواقع باید انجام شود و ذخیره سازی سوخت ، مکانهایی برای ذخیره سوخت تعبیه شود .

وی خاطر نشان کرد : در انزلی اقدامات خوبی در زمینه تهیه سوخت انجام شده اما باید در مواقع بحران این سوخت در کمترین فرصت در اختیار دستگاههای خدمات رسان قرار گیرد .بنادر استان گیلان آماده هرگونه همکاری و ارائه خدمت در موقع بحران می باشد .

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز گفت : شهرستان بندرانزلی دو پایگاه مهم در کپورچال و طالب آباد دارد و یک پایگاه دریایی که در مواقع لزوم خدمات رسانی می کند .

سیاوش غلامی افزود : تجهیزاتی تهیه شده و به بندرانزلی نیز تخصیص یافته اما متاسفانه انزلی انبار آذوقه ندارد و ما دپوی اقلام داریم . با توجه به اینکه انزلی و رضوانشهر انبار امدادی ندارند نیاز به اختصاص انباری در این زمینه احساس می شود  .

وی تصریح کرد : هلال احمر می تواند ۱۶ اقلام را بر اساس استاندارد های جمعیتی شهرستان در اختیار انزلی قرار دهد تا در صورت وقع بحران با مشکل مواجه نشوند .

غلامی با بیان اینکه انزلی هشت خانه هلال روستایی دارد و دو روستا مجهز به امکانات امدادی هستند یاد آور شد : باید بتوانیم در همه روستاها خانه هلال برای افزایش تاب آوری جامعه ایجاد کنیم و در موقع بحران تیم تشکیل داده و تجهیزات مناسب را در اختیار این افراد قرار دهیم .

وی تاکید کرد : در شرایط خاص نیز از شعب معین و مراکز استان برای تامین تجهیزات و کمک به مردم انزلی بهره خواهیم گرفت . 

شهرستان بندرانزلی همچون نواری بین دریای خزر و تالاب انزلی قرار گرفته و رکورد دار بارندگی در کشور است .

نظر شما