شناسهٔ خبر: 44253710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

وداع با فخر ایران

مراسم تشییع پیکر دانشمند شهید هسته‌ای، محسن فخری‌زاده روز دوشنبه با حضور شخصیت‌ها، مقامات و فرماندهان ارشد نظامی کشور در محل وزارت دفاع برگزار شد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

مراسم تشییع پیکر دانشمند شهید هسته‌ای، محسن فخری‌زاده روز دوشنبه با حضور شخصیت‌ها، مقامات و فرماندهان ارشد نظامی کشور در محل وزارت دفاع برگزار شد. محدودیت‌های جمعیتی ناشی از شیوع بیماری کرونا برگزاری هرگونه تشییع عمومی برای معاون شهید وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع را با ممانعت مواجه ساخته بود. پیکر شهید فخری‌زاده پس از تشییع برای خاکسپاری به آستان امامزاده صالح(ع) تهران منتقل شد.
به گزارش ایرنا، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع، سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات لشکری و کشوری ازجمله کسانی بودند که در مراسم تشییع حاضر شده بودند.

ترور دامان شما را خواهد گرفت
 سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع طی سخنانی در این مراسم گفت: هیچ جنایت و هیچ ترور و کار احمقانه‌ای نزد ملت ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. ما حتما جنایتکاران را تا انتها تعقیب می‌کنیم و جنایتکاران باید بدانند که به سزای عملشان خواهند رسید. او با تشکر از ملت‌ها و دولت‌هایی که نسبت به ترور ابراز انزجار کرده‌اند، تصریح کرد: از همه آنها صمیمانه تشکر می‌کنم، اما دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی که مماشات کردند، بدانند که مماشات با تروریست‌ها که بسیار پررو و وقیح هستند، آنها را وقیح‌تر و پررو‌تر می‌کند و اگر موضع محکم نگیرید و همچنان در دام نظرات دوگانه خود بمانید، یک روز این ترور دامان شما را هم خواهد گرفت. امیر حاتمی خطاب به این دولت‌ها و کشورها گفت: چه شما این کار را بکنید و چه انجام ندهید، ما همواره همانطور که در منطقه در سوریه و عراق همراه دولت‌ها و ملت‌ها و نیروهای مسلح آن کشورها با تروریست‌ها مقابله کردیم باز هم این کار را انجام خواهیم داد. ما سرافراز و سربلند خواهیم بود و هرکس در مقابل تروریست‌ها سر تعظیم فرود بیاورد، حتما سرافکنده خواهد بود.

حتما منافقان نقش داشتند
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه دشمن ۲۰سال به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده بود، به خبرنگاران گفت: سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع و محل بروز احتمالی حادثه علیه ایشان را پیش‌بینی کرده بودند. به‌دلیل تواتر اخبار در این مدت، متأسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار دشمن موفق شد. علی شمخانی با اشاره به اینکه پیش از این عملیات‌های فراوانی علیه شهید فخری‌زاده انجام شده که ناکام مانده بود، گفت: دستگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیدند که ایشان هدف بوده و قرار است در همین نقطه‌ای که به شهادت رسید، اقدامی علیه ایشان صورت بگیرد و تقویت لازم هم در ارتباط با حفاظت انجام شد، ولی دشمن در این ترور از سبک و شیوه کاملا جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد و بعد از ۲۰سال متأسفانه موفق شد. شمخانی همچنین افزود: متأسفانه عملیات بسیار پیچیده بود و با به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد. هیچ فردی در صحنه حضور نداشت، اما سرنخ‌هایی وجود دارد. کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است کیست و سابقه‌اش چیست. حتما منافقان نقش داشتند و عنصر جنایتکار این امر هم، رژیم ‌صهیونیستی و موساد است. سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه نیز در جملات کوتاهی در حاشیه این مراسم گفت: دشمنان منتظر انتقام ما باشند. زمان، مکان و کیفیت عمل را ما تعیین می‌کنیم، ولی اصل واکنش و مجازات عاملان و آمران به قوت خود باقی است.
محمود علوی، وزیر اطلاعات هم در حاشیه تشییع پیکر شهید فخری‌زاده درباره پیگیری‌های صورت گرفته در این پرونده گفت: به‌دنبال وقوع ترور شهید فخری‌زاده همکاران من در وزارت اطلاعات در همه ابعاد پیگیری این حادثه را آغاز کرده‌اند و تاکنون به سرنخ‌های زیادی نیز دست یافته‌اند. به‌خاطر مسائل امنیتی تا روشن شدن تمامی ابعاد آن، امکان اطلاع‌رسانی وجود ندارد، اما به محض روشن شدن ابعاد این موضوع، خدمت ملت عزیز ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیش از او، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود عوامل انفجار نطنز و ترور فخری‌زاده یکی هستند. شورای‌عالی امنیت ملی به‌دنبال حادثه انفجار 13تیرماه در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرده بود: «علت حادثه نطنز را می‌دانیم، اما به دلایل امنیتی الان اعلام نمی‌کنیم.» 

   تشکیل کارگروه ویژه برای تعقیب عاملان ترور
رئیس قوه قضاییه در نشست روز دوشنبه شورای‌عالی قوه قضاییه از پیگیری و مجازات آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده سخن گفت و توصیه غربی‌ها برای خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران در برابر این جنایت را چراغ سبز نشان دادن به تروریست‌ها دانست: در اجرای اقدامات بازدارنده نسبت به دشمن نباید کوتاهی کرد و هر حرکتی که موجب بازدارندگی دشمن از تهدید شود را باید انجام داد. براساس گزارش میزان، ابراهیم رئیسی بر همین اساس از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست با قدرت شبکه نفوذ را در جای‌جای کشور شناسایی و منهدم کنند و تأکید کرد: لحظه‎ای نباید در شناسایی شبکه نفوذ غفلت و درنگ کرد تا عناصر نفوذی مجال پیدا نکنند از داخل به دشمن پالس توطئه بدهند. او با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای برخورد با آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده، به دادستان کل کشور هم مأموریت داد با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و ستاد کل نیرو‌های مسلح و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و ایجاد کارگروهی ویژه، موضوع را با جدیت و سرعت پیگیری کند تا اقتضای حق و عدل اجرا شود.

مکث
همکاری  فخری‌زاده در مذاکرات هسته‌ای


19بهمن‌ماه سال94 هنوز یک‌ماه از تاریخ اجرای توافقات برجام نگذشته بود که نهاد ریاست‌جمهوری اقدام به برگزاری مراسمی در تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام کرد. در متن رسمی خبر اعلام شده بود حسن روحانی به 28نفر از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و نیز خانواده شهدای هسته‌ای نشان‌های لیاقت، خدمت و لوح یادمان زرین اهدا کرده است. اسامی این افراد در بخش‌های دیپلماتیک، فنی و حقوقی دسته‌بندی شده بود، ولی همه آنان جلوی دوربین‌های حاضر در سالن اجلاس سران تهران حضور نیافتند. اسامی این فهرست 28نفره نیز به طول کامل منتشر نشده بود. ناگفته پیدا بود برخی دلایل امنیتی پشت سر ماجرای شخصیت‌ها و چهره‌های هسته‌ای ایجاب می‌کرد تقدیر از آنان جنبه غیرعلنی و محرمانه داشته باشد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز دوشنبه در پاسخ به دعواهای مقصریابی جناح مقابل دولت، نام یکی از این چهره‌های پس پرده تقدیرها در سال94 را علنی کرد. شهید محسن فخری‌زاده، یکی از چهره‌های دریافت‌کننده نشان درجه2 خدمت در آن مراسم بوده است. محمود واعظی روز دوشنبه در رسانه ارگان دولت نوشت: کسانی که جز از عینک منافع جناحی، توان مشاهده و تجزیه و تحلیل اتفاقات و موضوعات را ندارند، ظاهرا فراموش کرده‌اند که این شهید بزرگوار در سال‌های گذشته عضوی از دولت تدبیر و امید بوده است. از نتایج عجیب این عملیات روانی غیرمسئولانه، یکی این است که شهید بزرگواری که عضوی از دولت بوده و همزمان با تیم مذاکره‌کننده، به‌دلیل نقش‌آفرینی در توسعه و بالندگی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، نشان درجه 2 خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است (این مسئله به‌دلیل ملاحظات امنیتی در آن زمان رسانه‌ای نشد) را مخالف دولت بازنمایی می‌کنند و شهادت مظلومانه او را به برجام ربط می‌دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما